به گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاعپرس، حجتالاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد در همایش مدیران هیأتهای محوری و برگزیده کشور و سومین همایش بانوان فعال در عرصه هیأت که به همت جامعه ایمانی مشعر در مجتمع مهدی یاوران مسجد مقدس جمکران برگزار شد، طی سخنانی اظهار داشت: ما در اسلام حرکتهای جهادی و مردمی را در قالبهایی همانند هیأت داریم همانطور که قرآن میفرماید که ای اهل ایمان با مال و جان خود جهاد کنید.
وی از فعالیت گروههای جهادی در کشور یاد کرد و افزود: تا به امروز گروههای جهادی با کمکهای مردمی و گاهی هم با هزینههای شخصی خدمات عمومی را انجام میدادند، اما این مدل چند درصد میتواند از کشور محرومیتزدایی کند؟ این گروهها با کمترین امکانات ۱۰ یا ۱۵ درصد خدمات عمومی دارند اما اگر دولت اسلامی به ویژه قوه مجریه انقلابی به میدان ورود و حکمرانی خود را با کمک گروههای جهادی دنبال کند نتیجه تغییر میکند.
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد تصریح کرد: گروههای جهادی در سیاستگذاری و قانونگذاری هم باید مشارکت داشته باشند چراکه اینها در میدان هستند و میتوانند درد جامعه را بشناسند در این صورت است که دولت در خدمت گروه جهادی برای تعالی جامعه خواهد بود.
وی با بیان اینکه توده مردم به صورت خودجوش عضو هیأتهای مذهبی هستند، گفت: برنامههای هیأت، بسیار دقیق تدوین و اجرا میشود به همین علت است که ما در اجرای مراسم عزاداری بهترین رعایت شیوهنامههای بهداشتی را شاهد بودیم.
خسروپناه از کارکرد هیأتهای مذهبی در عرصههای مختلف به ویژه خدمات اجتماعی یاد کرد و گفت: هیأتهای مذهبی قابلیت پیوستن به دولت انقلابی را دارند اما باید دید که دولت انقلابی هم میتواند بستر پیوستن و بهرهمندی از ظرفیت هیأت انقلابی را فراهم سازد.
رسانه باید مکمل هیأت باشد نه پارازیت
در ادامه سیدبشیر حسینی کارشناس حوزه رسانه اظهار کرد: ما مدعی حکومتی برای مستضعفان جهان هستیم اما به بخشی از مستضعفان جهان دسترسی نداریم درحالی که رژیم صهیونیستی برای مردم بسیاری از کشورهای جهان شعارسازی هم کرده و خود را جدیدترین و بروزترین کشور و حتی امدادگر مستضعفان معرفی کرده است.
وی با بیان اینکه رسانه منحصر به فرد، مقتدر و جذاب شیعه سه ویژگی دارد، اضافه کرد: هیأت یک رسانه است که هویت ما به آن تعلق دارد، رسانهای عقلی منطقی، حبی معرفتی و یدی جوارحی است. در این رسانه سخنران، خوراک معنوی و بصیرت مداح، نشاط و احساس و ساختار هیأت، به مخاطب مسؤولیت میدهد.
این کارشناس حوزه رسانه به تقسیمبندی رسانهها از نظر مخاطب پرداخت و خاطرنشان کرد: هیأت یک رسانه فوق فعال است که مخاطب در آن کنشهای مختلف دارد و به جایی میرسد که برپاکننده هیأت هم میشود.
وی با بیان اینکه هیأت نباید اسباب و ابزاری برای رسانه باشد، ادامه داد: هیأت یک رسانه اصیل و بیبدیل است و رسانههای دیگر باید مکمل هیأت باشند نه متعارض و پارازیت هیأت، ما باید از رسانه برای انعکاس و تقویت هیأت بهرهمند شویم و شرایط را به صورتی فراهم کنیم که مخاطبان از دور همراه هیأت شوند اما نباید اصول هیأت زیر سوال رود و مخاطب حضوری هیأت در مراسم هیأت به احساس لازم نرسد.
حسینی با تأکید بر اینکه هیأت باید مشکلگشایی کند، گفت: هیأت باید در دل ملت حضور یابد و لازم نیست که فقط مردم به هیأت مراجعه کنند، مداح میتواند بدون هیچ مناسبتی در میان مردم قرار گیرد و مدح و ذکر اهلبیت را داشته باشد.
وی از تأثیر رسانه در دنیای امروز یاد کرد و گفت: ما به رسانه نیاز داریم و بدون رسانه نمیتوانیم هیأت و مکتبمان را معرفی کنیم.
حسینی هیأت را نماد نظم و قانونمندی دانست و اظهار کرد: هیأتیها در موضوع رعایت شیوهنامههای بهداشتی بیشتر از همه رعایت کردند اما تهمتهای بسیاری به آنها زده شد.
انتهای پیام/ 121