امام محمد باقر (ع)؛ جوانی کم سن و سال که استاد بزرگان و علماء عصر خود شد

بزرگان علماء زمان امام محمد باقر (ع) معارف و احکام دین را نزد ایشان فراگرفته‌اند و کسانی مانند عکرمه که شاگرد ابن عباس بوده است، در محضر امام باقر (ع) در مقابل عظمت معنویت به خودشان لرزیده‌اند.
کد خبر: ۴۶۷۳۴۷
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۴ - 18July 2021

امام محمد باقر (ع)؛ جوان کم سن و سالی که استاد بزرگان و علماء عصر خود شدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، شماره ۲۹۷ نشریه خط حزب‌الله با عنوان «ساعت‌های بهشتی» به تازگی منتشر شده است. این نشریه به صاحب‌امتیازی پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هر هفته روز‌های جمعه منتشر می‌شود و به تناسب مسائل اساسی که چه در داخل کشور و چه در دنیای اسلام در هفته‌ای که در آستانه آغاز آن هستیم اتفاق افتاده است، به انتشار بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی در مورد آن می‌پردازد.

خط حزب‌الله این شماره خود را به روح مطهر شهید مدافع حرم «امید کریمی» تقدیم کرده است. این شهید بزرگوار روز سوم تیر ۱۳۹۷ در منطقه دیرالزور در کشور سوریه به شهادت رسید. این شهید بزرگوار در گلزارشهدای «دِه امام» در پاکدشت به خاک سپرده شده است.

از آنجا که نزدیک به ایام روز عرفه و عید قربان هستیم، بیشتر مطالبی که خط حزب‌الله منتشر کرده است، مرتبط با این ایام هستند.

به این دلیل که در آستانه سالروز شهادت امام محمد باقر (ع) هستیم، خط حزب‌الله در ستونی تحت عنوان «روایات تاریخی» مطلبی را در این مورد منتشر کرده است که به شرح زیر است:

«بزرگان علماء زمان امام محمد باقر (ع) نزد ایشان درس می‌خواندند و بهره می‌بردند. شخصیت معروفی مثل «عکرمه» که شاگرد ابن عباس بود، زمانی که به خدمت امام باقر (ع) رفت تا از ایشان حدیث بشنود، دست و بالش لرزید و در آغوش امام (ع) افتاد اما بعد تعجب کرد و به امام باقر (ع) گفت من بزرگانی مانند ابن عباس را دیده‌ام و از آن‌ها حدیث شنیده‌ام اما هرگز این حالتی که مقابل شما به من دست داد، به من دست نداده بود.

امام باقر (ع) در جواب این مرد به صراحت فرمودند: «ویلکَ یا عبَیدِ اهلِ الشامِ، إنکَ بین یدی بیوتٍ أذِن اللهُ أن تُرفَعَ و یُذکَرَ فیها اسمُه/ ای بنده کوچک شامیان، تو در مقابل عظمت معنویت است که مجبوری اینطور به خودت بلرزی.»

حتی کسانی مثل ابوحنیفه که از فقها و بزرگان زمان خود بوده‌اند هم به خدمت امام باقر (ع) رفته‌اند و از آن حضرت معارف و احکام دین را فراگرفته‌اند و از شاگردان آن حضرت بوده‌اند.»

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها