در پیامی به همایش کاربرد فناوری هسته‌ای در علوم کشاورزی

صالحی: استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در حاشیه خلیج فارس از برنامه‌های راهبردی است

علی‌اکبر صالحی گفت: از رهگذر عزم و اراده ملی شاهد حضور نیرومند فعالان بخش کشاورزی در بازارهای داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی خواهیم بود.
کد خبر: ۴۶۷۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۲ - 19May 2015

صالحی: استفاده از نیروگاه‌های هسته‌ای در حاشیه خلیج فارس از برنامه‌های راهبردی است

به گزارش گروه اخبار داخلی " دفاع پرس "، پیام رییس سازمان انرژی اتمی در چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری هستهای در علوم کشاورزی و منابع طبیعی که در پژوهشکده کشاورزی هستهای کرج برگزار شد، قرائت شد.

در پیام صالحی به این همایش آمده است:

در آغاز پیش از پرداختن به اهمیت برگزاری این نشست علمی بر خود فرض میدانم تا از زحمات تمامی دست اندرکاران برگزاری چهارمین همایش ملی کاربرد فناوری هستهای در علوم کشاورزی و منابع طبیعی به ویژه ریاست پژوهشگاه علوم و فناوری به سرپرست پژوهشکده کشاورزی هستهای قدردانی نموده و مقدم اساتید، پژوهشگران ، مدیران و کلیه علاقه مندان به مباحث مربوط به این حوزه راهبردی را گرامی بدارم.

بر اساس اسناد فرادستی و بر پایه تصریح قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران توسعه بخش کشاورزی و محوریت آن در تحقق اهداف کلان نظام اسلامی مورد تائید قرار گرفته است. امام (ره) و مقام معظم رهبری نیز در فرازهای بسیاری از بیانات خود بر لزوم دستیابی به خود کفایی و خوداتکایی در تامین محصولات مورد نیاز کشور پای فشرده و حرکت در این مسیر را در زمره وظایف کارگزاران نظام مقدس جمهوری اسلامی بر شمردند. افزون بر این در متن چشم انداز ایران 1404 برخورداری از امنیت غذایی ،بهره مندی و استفاده بهینه از محیط زیست و نیز تامین سلامت آحاد جامعه به عنوان ویژگی اساسی یک جامعه برخوردار از رفاه و پیشگام در توسعه متوازن مورد تاکید قرار گرفته است.

در این میان دستاوردهای چشم گیر نظام اسلامی طی نزدیک به 4 دهه گذشته در عرصه تولید محصولات کشاورزی و تنوع تولیدات زراعی با توجه به ظرفیت های موجود خدادادی بیانگر این حقیقت عیان است که از رهگذر عزم و اراده ملی شاهد حضور نیرومند فعالان این بخش در بازارهای داخلی و منطقه ای و بینالمللی خواهیم بود. در حال حاضر به یمن برخورداری از توانایی های موجود در این عرصه از جمله برخورداری از اراضی مستعد برای کشت محصولات گوناگون ، منابع خاک و ذخایر غنی ژنتیکی، بحث کشاورزی سهم حدود 13 درصد از کل تولید ناخالص داخلی ، 31 درصد صادرات غیر نفتی، 20 درصد از اشتغال کل کشور را به خود اختصاص داده و از موقعیت ممتاز و ویژه در سایر بخش ها برخوردار شده است.

شایان ذکر است که بر پایه سند چشم انداز ایران 1404 مقرر است تا بحث کشاورزی 20 درصد از تولید ناخالص ملی، 25 درصد از اشتغال و کارآفرینی و 50 درصد حجم صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص دهد. ناگفته پیدا است که به رغم دستاوردهای قابل تحسین کشورمان طی دهه های گذشته در این زمینه به لحاظ بروز برخی چالش ها و موانع در مسیر توسعه زیرساختها از جمله پایین بودن راندمان مصرف آب،تامین منابع آب شیرین، آفات و بیماری های دامی و نیز آلودگی های زیست محیطی و فقدان برخی از استانداردهای مورد نیاز در مصرف بهینه کود و سموم دفع آفات نباتی هنگام آن فرارسیده که یک نهضت عظیم با رویکرد جهادی در دستور کار همه دلسوزان و دلبستگان منافع ملی ایران قرار گیرد.

امروز به واسطه رشد جمعیت و سیاست های کلان نظام مبنی بر افزایش جمعیت انجام برنامه ریزی های مدون و کارشناسی و مجهز نمودن شبکه کشاورزی ملی و ابزارهای پیشرفته و ارتقای دانش فنی و به موازات آن تقویت و بهسازی سامانه مدیریت با هدف عبور پیروزمندانه از چالش های پیش رو وظیفهای ملی و تاریخی است. اینجانب به نمایندگی از سوی خانواده برزگ و افتخار آفرین صنعت هستهای کشور اعلام می نمایم که مدیران و پژوهشگران سازمان انرژی اتمی ایران همدل و همزبان با دیگر مسئولان و فعالان این بخش آمادگی دارند تا با تمام توان در راه تحقق اهداف بلند نظام اسلامی در این حوزه فعالیت نموده و دستاوردهای خود را در اختیار دیگر پژوهشگران و تصمیم سازان در بخش کشاورزی و منابع طبیعی قرار دهند.

امروزه دانش فناوری هستهای می تواند به عنوان مددکاری راهگشا در حل موثر و سریع بسیاری از معضلات و مشکلات فراروی بحث کشاورزی و منابع طبیعی وارد میدان شده و به دیگر نهادها و سازمان های دولتی و غیر دولتی برای دستیابی به اهداف تعیین شده در این زمینه یاری رساند.

لازم به یادآوری است که اکنون به کارگیری پرتوهای یون ساز ، ایزوتوپها، رادیو ایزوتوپها در مطالعات کشاورزی و منابع طبیعی و نیز توسعه کاربردهای فناوری هستهای در نزدیک به 70 کشور جهان در دستور قرار گرفته و به عنوان نمونه با استفاده پرتوتابی در اصلاح نباتات زراعی بیش از 3 هزار گونه اصلاح شده در سطح جهان تولید شده است.

اینجانب مایلم به این نکته اشاره کنم که به هنگام تاسیس پژوهشگاه علوم و فنون هستهای ضرورت ایجاد پژوهشکده کشاورزی هستهای مورد توجه قرار گرفت. دستاندرکاران و پژوهشگران حاضر در این پژوهشکده با اخذ توجه به سابقه نزدیک به سه دهه فعالیت پژوهشی و با استفاده از سامانه های مربوط به پرتوهای گاما و نیز ردیابهای ایزوتوپهای پایدار و رادیواکتیو جهتگیری فعالیت های خود را به بهبود خصوصیات کمی و کیفی خاک و آب،ارتقای بهره وری در تولید برخی از محصولات زراعی، باغی، دامی و یاری رساندن به حفاظت و صیانت از مراتع و جنگل های کشور معطوف نمودهاند.

در حال حاضر یکی از اولویتهای سازمان انرژی اتمی ایران گسترش و تعمیق تعاملات و ارتباطات با وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و وزارت جهاد کشاورزی است. اکنون بیش از سه دهه از عمر پژوهش در زمینه کشاورزی هستهای در ایران می گذرد. محققان و پژوهشگران این عرصه از رهگذر همکاری همدلانه و مستمر با وزارت جهاد کشاورزی و دیگر موسسات و نهادهای پژوهشی در سراسر کشور به دستاوردهای چشمگیری در اصلاح گیاهان، کنترل آفات و بیماریها ، مدیریت منابع آب و خاک و توسعه تحقیقات در حوزه دامپزشکی نائل آمده است.

اینجانب در فراز پایانی این پیام مایلم به این نکته نیز اشاره نمایم که یکی از برنامه های راهبردی صنعت هستهای کشور ، گسترش بهره برداری از نیروگاههای هستهای در حاشیه جنوبی خلیج فارس و دریای عمان است تا افزون برتامین انرژی مورد نیاز کشور از طریق تامین آب شیرین مورد نیاز خطه جنوب، بستر مناسب برای یک نهضت عظیم خدمت رسانی در عرصه تامین آب آشامیدنی و آب مورد نیاز اراضی کشاورزی این منطقه زرخیز و مستعد ایران اسلامی فراهم آید. امید است برگزاری این همایش زمینه ای لازم را برای تعامل افکار و ظهور و بروز طرح های خلاقانه و مبتکارانه به وجود آورده و در سایه تعامل و همدلی تمام متخصصان، مدیران و علاقهمندان به این حوزه شاهد به کارگیری بیش از پیش از دانش و فناوری هستهای در بخش کشاورزی و منابع طبیعی باشیم. هر چند که طی سالهای گذشته اخبار ناگواری پیرامون وضعیت منابع طبیعی ایران و زیرساخت های مورد نیاز بخش کشاورزی شنیده میشود اما اینجانب بر این گمانم که با اتکا به الطاف آن کارساز بنده نواز و در پرتوی عزم و اراده ملی می توانیم از برخی مخاطرات و چالش های پیش رو عبور نموده و جنبشی جدید را برای احیای منابع طبیعی و حفظ محیط زیست به سر منزل مقصود راهبری نماییم.

یقین دارم اهریمن خشکسالی و بی آبی به رغم جلوه فروشی نازیبای خود در برابر ایمان و اراده جمعی و همدلی و همزبانی ملی تاب مقاومت نخواهد داشت و پیروز میدان نخواهد بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها