مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی:

تبیین نقش کمیته‌های انقلاب در پاسداری از نظام اسلامی ضروری است

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: تبیین ارزش‌های مجاهدت شهدا و ایثارگران در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن تا به امروز با جانفشانی‌های مستمر نیروی انتظامی ممزوج شده و در تبیین این نقش فاخر، باید به عرصه‌های ایثارگری مرزبانان نیز توجه کرد.
کد خبر: ۴۶۷۴۴۳
تاریخ انتشار: ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۳ - 18July 2021

تبیین نقش کمیته‌های انقلاب در پاسداری از نظام اسلامی ضروری استبه گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، نشست مشترک سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی و کمیته ایثارگران فرماندهی انتظامی استان با حضور سردار سرتیپ دوم «کاظم علیزاده» مسئول کارگروه حفظ آثار دفاع مقدس نیروی انتظامی خراسان رضوی و سرهنگ «کریم قربانی» معاون هماهنگ‌کننده انتظامی استان امروز در مشهد برگزار شد.

سردار یوسفعلی‌زاده در این نشست‌ تلاش در جهت تبیین ارزش‌های شهدا و ایثارگران را مصداق جهاد در راه خدا دانست و اظهار داشت: همواره در طول تاریخ پرافتخار انقلاب اسلامی، پاسداری از نظام در گرو مجاهدت در راه حفظ ارزش‌ها بوده است؛ همان‌طور که آموزه‌های دینی و اعتقادی، ما را مکلف کرده است که شعائر و ایام الله را گرامی بداریم و در قرآن کریم نیز بارها شاهد هستیم که خداوند متعال در جایگاه راوی مجاهدت‌های اولیاء الله، دستور به یاد کردن پیامبران می‌دهد و امر به «وَاذکُر فِی الکِتاب» می‌کند.

وی افزود: تلاش در این عرصه، یک جهاد واقعی است و بر مبنای اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بر این ضرورت تأکید کرده‌اند که تلاش‌ها در امر مستندسازی و ثبت خاطرات و تألیفات مرتبط با دفاع مقدس، باید صدبرابر شود، از یکسو باید به صد زبان در این باره سخن گفت و از سوی دیگر، باید کلیه پژوهش‌ها در این عرصه را ضابطه‌مند و در چارچوب‌های مدون و از پیش تعریف‌شده ارائه نمود.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با تأکید بر ضرورت شاخص‌سازی فرهنگ ایثار و شهادت در نیروی انتظامی خاطرنشان کرد: نقش کمیته در جانفشانی‌های اول انقلاب، بلامنازع است. کمیته کامل‌ترین مصداق یک نهاد انقلابی بود و خصوصاً در ایامی که هنوز سازوکارهای مدون و ساختارهای حاکمیتی با قدرت مستقر نشده بودند، پاسداران کمیته‌های انقلاب در پشت جبهه‌ها مشکلات مردم را حل می‌کردند و گره از کار این ملت می‌گشودند و هنگامی هم که هجمه همه‌جانبه حزب بعث آغاز شد، همین مجاهدان کمیته‌های انقلاب اسلامی بودند که جلوتر از بقیه به جبهه‌ها شتافتند.

وی ادامه داد: مجاهدت‌هایی که بعدها در قالب لشکر روح‌الله سازماندهی شد و این یگان رزمی فعال را در سطحی وارد عرصه نقش‌آفرینی کرد که در بعضی محورها، این لشکر تکمیل‌کننده مواضع دفاعی رسته‌های رسمی نیروهای مسلح شدند.

این ‌مسئول با بیان اینکه یکی از نقش‌آفرینان اصلی صیانت از امنیت جامعه، مجاهدان ناجا و مرزبانی هستند، تصریح کرد: بخش عظیمی از ایثارگران در کمیته‌ها و ژاندارمری در ابتدا و سپس در نیروی متحد انتظامی ایفای نقش داشتند. تبیین ارزش‌های مجاهدت شهدا و ایثارگران در دوران انقلاب اسلامی، دفاع مقدس و پس از آن تا به امروز با جانفشانی‌های مستمر نیروی انتظامی ممزوج شده است و در تبیین این نقش فاخر، باید به عرصه‌های ایثارگری مرزبانان نیز توجه نمود.

وی تأکید کرد: همچون یگان‌های دیگر فعال در دوران دفاع مقدس، نیاز است تا در حوزه حفظ آثار و نشر ارزش‌های مشارکت نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس هم نیازسنجی‌هایی صورت بگیرد. به طور مثال، درخصوص محتوای فرهنگی موزه در کارگروه‌های تخصصی تدوین و برنامه‌ریزی می‌شود و کارشناسان نیروی انتظامی استان نیز با تقویت ارتباطات خود در این کارگروه‌ها حضور پیدا کنند.

یوسفعلی‎زاده گفت: تعامل با خبرگزاری دفاع مقدس، مشارکت در جشنواره‌های فرهنگی و هنری و فعالیت در فضای مجازی اداره‌کل از جمله عرصه‌هایی است که نیاز به حضور مؤثرتر و فعال‌تر کارشناسانی از فرماندهی انتظامی در آن احساس می‌شود.

کمیته‌های انقلاب در خط مقدم پاسداری از نظام بودند

مسئول کارگروه حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس نیروی انتظامی خراسان رضوی در این نشست ابراز داشت: دهه ۶۰، دهه مظلومیت ملت ایران بود و درحالی که بی‌شرمانه‌ترین جنایت‌ها از ناحیه گروهک‌های تروریستی انحرافی همچون سازمان منافقین در حق این مردم روا داشته می‌شد، نیروهای ژاندارمری و کمیته انقلاب اسلامی در خط مقدم مبارزه با این اشرار قرار داشتند و چه بسیار شهدایی که در همین ایام، در راه پاسداری و صیانت از امنیت نظام اسلامی تقدیم اسلام و انقلاب نمودند.

وی افزود: در خاطرات شاپور بختیار آمده است که قرار بود در سه ماهه نخست پس از پیروزی انقلاب، ساواک با نفودی که در بخش‌های مختلف و ارگان‌های گوناگون ایجاد کرده بود، زمینه بروز یک کودتای امنیتی را ایجاد کند و خرابکاری‌های گسترده‌ای را در سرتاسر کشور انجام دهد اما مجاهدان شهربانی، ژاندارمری و کمیته‌ها آن را خنثی می‌کردند و در این راه شهدایی تقدیم کردند که حتی امروزه نامی از آن‌ها برده نمی‌شود و یا آمار رسمی از این شهدا در اختیار نیست.

علیزاده خاطرنشان کرد: باید تحت نظارت اسناد بالادستی و ابلاغیه‌هایی که ستاد کل نیروهای مسلح در این باره تدوین کرده است، به تبیین هرچه دقیق‌تر نقش مؤثر نیروی انتظامی در دوران دفاع مقدس پرداخت و پرده از مظلومیت مجاهدان و ایثارگران در این عرصه برداشت.

رونمایی از کتاب «فرماندهان شهید ناجا در دوران دفاع مقدس»

معاون هماهنگ‌کننده فرماندهی انتظامی استان به تبیین سه رویکرد برنامه‌ریزی‌های این رسته نظامی در حوزه ایثارگران پرداخت و تصریح کرد: کارشناسان و پژوهشگران ما مصمم هستند تا با ارائه مطالعات دقیق خود در دانشنامه دفاع مقدس، به تقویت جایگاه ژاندارمری، کمیته‌های انقلاب و شهربانی سابق در قالب نیروی انتظامی بپردازند و پس از تنظیم تفاهم‌نامه، روند گردآوری اطلاعات و تدوین سرفصل‌های مربوط به شهدای ناجا تسریع خواهد شد.

وی تأکید کرد: به انضمام تفاهم‌نامه همکاری مشترک، نسخه تهیه‌شده از کتاب «فرماندهان شهید ناجا در دوران دفاع مقدس» که برای اولین بار تألیف شده است، در اختیار مرکز اسناد و کتابخانه دفاع مقدس اداره‌کل حفظ آثار دفاع مقدس استان قرار می‌گیرد تا سرآغاز و حسن مطلعی بر همکاری‌های پژوهشی و علمی میان دو بخش باشد.

قربانی ابراز امیدواری کرد: به این خاطر که فرماندهی انتظامی در نظر دارد تا عملکرد خود در عرصه ایثارگران را تحت اساسنامه‌ها و برنامه‌های اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی پیگیری کند، باید درخصوص تعبیه جایگاه مناسب و درخور شأن نیروی انتظامی در موزه دفاع مقدس استان هماهنگی‌های ویژه‌ای صورت بگیرد.

امضای تفاهم‌نامه همکاری مشترک مطالعاتی و تحقیقاتی میان فرماندهی انتظامی استان و اداره کل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی از جمله برنامه‌های نشست بود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها