مدیرکل حفظ آثار دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد؛

رابطه «قطعنامه ۵۹۸» با عملیات «مرصاد»، تجلی تأثیرپذیری دیپلماسی از میدان

سردار «یوسفعلی‌زاده» گفت: ماحصل آمادگی مقتدرانه و پاسخ دندان‌شکنی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به تهاجمات خیانت‌کارانه بعثی‌ها پس از صدور قطعنامه ۵۹۸ داشتند، نتیجه را در عرصه دیپلماسی به‌گونه‌ای تغییر داد که دشمن مستکبر دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برد.
کد خبر: ۴۶۸۰۵۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۷ - 22July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از مشهد، سردار سرتیپ دوم پاسدار «حسینعلی یوسفعلی‌زاده» مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی در جمع دانشجویان و طلاب دوره‌های آموزشی بصیرتی طرح ولایت ویژه حوزه‌های علمیه سراسر کشور که در اردوگاه «مفتاح» مشهد برگزار شد، اظهار داشت: استعداد حضور روحانیت در دفاع مقدس بسیار تأثیرگذار است و رزمندگانی که درس و بحث و تحصیل در حوزه‌های علمیه کشور را رها کرده و بنا به تکلیف از بدنه طلاب و روحانیت به جبهه‌ها اعزام می‌شدند، نقش بسیار مؤثری را در جبهه‌ها ایفا می‌کردند.

وی به تاثیر انقلاب اسلامی بر شکل‌گیری جبهه مقاومت اشاره کرد و افزود: امروزه شاهد هستیم که دست نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران پر شده و فراتر از آن، دست گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه را نیز پر کرده‌ایم. اگر امروز توانمندی‌های دفاعی، سایه جنگ را از کشور دور کرده و علاوه بر این، اقتدار بازدارنده گروه‌های مقاومت، دشمنان را از سرزمین‌های همسایه ایران اسلامی نیز متفرق می‌کند، به برکت مجاهدت‌های شبانه‌روزی عناصر مؤمن و انقلابی و جوانان مبتکر و بااراده‌ای است که به میراث دفاع مقدس اقتدا کرده‌اند و از تعالیم این دانشگاه انسان‌سازی بهره‌مند هستند.

قطعنامه ۵۹۸، نشانه ضعف بعثی‌ها بود

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی خاطرنشان کرد: قطعنامه ۵۹۸ که مبنای پایان جنگ بود، سال ۱۳۶۶ صادر شد؛ اما شرایط جنگ و مقتضیات بین‌المللی ایجاب نمی‌کرد که ما این قطعنامه را بپذیریم؛ زیرا مطالبات و انتظارات نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در این قطعنامه لحاظ نشده بود که در یک نمونه آن می‌توان به اطلاق عنوان «متجاوز» به صدام و حزب بعث عراق اشاره کرد که مطالبه ما بود؛ اما در نسخه‌های اولیه قطعنامه به آن اشاره نشده بود و از سوی دیگر، شروری که در آن زمان بر عراق حاکم بود، به‌هیچ عنوان حائز شرایطی نبود که حرف و وعده‌اش تضمین روشنی برای اجرای یک قرارداد و تفاهم‌نامه باشد.

وی ادامه داد: برداشت بعثی‌ها این بود که پس از صدور قطعنامه، بهترین فرصت برای اشغال مناطق و تحمیل تلفات و خسارات است. آن‌ها برآورد کرده بودند که پس از سپری شدن یک جنگ هشت‌ساله، رزمندگان ما دست از دفاع شسته‌اند و دیگر توان ادامه جنگ را ندارند و بر مبنای همین تصور باطل، حزب بعث دوباره به‌صورت سراسری جبهه‌های جنوب و غرب را آماج حملات گسترده خود قرار داد.

یوسفعلی‌زاده تصریح کرد: با این حال، بازهم به محض آن‌که بر آحاد ملت ما مسجل شد که رهبر حزب بعثی برای یک ماجراجویی جدید آماده شده و برای دستیابی به نیات شوم و شیطانی خود، دوباره دندان طمع تیز کرده است، رزمندگان از سرتاسر کشور مجدداً به جبهه‌ها شتافتند و درحالی که خطوط مقدم به تدریج خالی از مدافع و رزمنده شده بود، به سرعت به حالت جنگی خود بازگشت و فرماندهان با همان جدیت و غیرت انقلابی که در اوج سال‌های دفاع مقدس وجود داشت، خطوط دفاعی را تشکیل دادند.

تصرف ۴۸ ساعته تهران؛ رؤیای ناتمام منافقین

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تأکید کرد: سازمان مجاهدین خلق از ابتدای آغاز جنگ تحمیلی به‌صورت رسمی در کنار حزب بعث قرار گرفت و در قالب‌های مختلف اعم از سرباز، دیپلمات، مترجم و جاسوس، به هر ترتیب ممکن به بعثی‌ها کمک می‌رساند تا تعداد بیشتری از فرزندان ملت ایران را در جبهه‌ها به خاک و خون بکشاند و بخش وسیع‌تری از این کشور را تحت اشغال خود درآورد.

وی گفت: بعثی‌ها چنین تصور می‌کردند که سازمان مجاهدین خلق بهترین بدیل برای جمهوری اسلامی است و لذا همه تمرکز خود را به صورتی سازمان‌دهی کرد که اگر بتواند به نظام مقدس جمهوری اسلامی آسیب برساند، منافقین مناسب‌ترین افراد برای تصدی مناصب و تشکیل حکومت جایگزین هستند؛ زیرا هیچ گروه یا دسته‌ای که بیشتر از آنان نوکر ایادی استکبار باشد، وجود ندارد.

یوسفعلی‌زاده ابراز داشت: توطئه مشترک منافقین و بعثی‌ها در عملیات‌شان این بود که حزب بعث در جبهه‌های دیگر با حملات سازمان‌یافته و گسترده، توان نظامی جمهوری اسلامی ایران را به خود مشغول سازد تا منافقین بتوانند از جاده قصرشیرین، اسلام‌آباد و کرمانشاه خود را به همدان و پس از آن به تهران برسانند و در بازه زمانی ۲۴ یا ۴۸ ساعت، به تهران آمده و پایتخت را اشغال کنند.

«مرصاد» جهنم منافقین

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی با اشاره به خاطره شهید «شوشتری» از ماجرای هجوم منافقین به غرب کشور، اظهار داشت: شهید شوشتری که در زمان عملیات مرصاد، فرمانده قرارگاه عملیاتی غرب کشور بود، در خاطرات خود آورده است که هجوم منافقین به غرب کشور به قدری ناگهانی بود که حتی در زمان عبور آن‌ها از اسلام‌آباد، هنوز به روشنی برای نیروهای عمل‌کننده در داخل کشور مشخص نبود که هویت این گروه مهاجم چیست.

وی افزود: شهید شوشتری روایت کرده است که گزارشات ضد و نقیض اولیه حاکی از این بود که این‌ها گردان‌هایی از عراق یا حتی آمریکا هستند تا اینکه در گزارش‌های تکمیلی از اردوگاه منافقین در اسلام‌‌آباد، چنین مطرح شد که متجاوزین مشترکاً متشکل از نیروهای زن و مردی هستند که به زبان فارسی صحبت می‌کنند و اساساً نیروهای نظامی رسمی منتسب به هیچ کشوری نیستند؛ بلکه خود را مجاهدین خلق می‌خوانند و درنهایت برای ما روشن شد که این‌ها منافقین هستند.

یوسفعلی‌زاده خاطرنشان کرد: بنا به روایت شهید شوشتری، رهبر معظم انقلاب اسلامی که در آن ایام رئیس جمهور بودند، شخصاً در جبهه‌های جنوب حضور داشتند و وقتی خبر هجوم سریع منافقین از غرب به اطلاع ایشان رسید، معظم له بلافاصله می‌گویند که این‌ها منافقین هستند و تهران را هدف گرفته‌اند و تکلیف می‌کنند که شهید شوشتری و جمعی از نیروها به سرعت به غرب بروند و در برابر این حمله، خطوط دفاعی تشکیل دهند. در واقع اطلاع رهبر معظم انقلاب اسلامی از ماهیت و هدف منافقین در شرایطی بود که در ابتدا حتی به‌صورت رسمی برای نیروهای مسلح معلوم نبود که ماهیت گروه متجاوز چیست؛ اما ایشان با اشرافی که به اوضاع کشور داشتند، نه‌تنها این تروریست‌ها را می‌شناختند، بلکه از نیت پلیدشان هم آگاهی داشتند.

وی ادامه داد: به محض صدور دستور حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، نیروهای مسلح در قالب یک همکاری دقیق به‌گونه‌ای وارد عمل شدند که در ابتدا از سرعت پیشروی منافقین کاسته شود، سپس کاروان مهاجمین متوقف و درنهایت همه آن‌ها به درک واصل شوند و این هدف‌گزاری در قالب عملیات تاریخی و غرورآفرین مرصاد در گردنه حسن‌آباد چهارزبر اجرایی شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خراسان رضوی تصریح کرد: شهید صیادشیرازی با استفاده ترکیبی از قدرت آتش هوایی بالگردهای کبری هوانیروز و نیروی دفاعی یگان‌های رزم زمینی، آن‌چنان جهنمی از آتش را برای منافقین ایجاد کرد که تلخی زهرآلود خسارات و تلفات تروریست‌های این گروهک انحرافی، حتی تا امروز از کام آنان برطرف نشده است. من شخصاً به یاد دارم که حتی پس از یک هفته از پایان عملیات مرصاد و شکست منافقین، هنوز در جاده اسلام‌آباد و خصوصاً گردنه حسن‌آباد، آثار خودروهای سوخته و تجهیزات منهدم شده این گروهک تروریستی مشهود بود.

«قطعنامه ۵۹۸» و «عملیات مرصاد»، تجلی تأثیرپذیری دیپلماسی از میدان

وی تأکید کرد: ماحصل آمادگی مقتدرانه و پاسخ دندان‌شکنی که نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به تهاجمات خیانتکارانه بعثی‌ها پس از صدور قطعنامه داشتند، نتیجه را در عرصه دیپلماسی به‌گونه‌ای تغییر داد که دشمن مستکبر دست‌هایش را به نشانه تسلیم بالا برد و بندهای موردنظر جمهوری اسلامی را در مفاد این توافقنامه گنجاند و آن را دوباره به صحن شورای امنیت سازمان ملل آورد. در واقع آن‌ها حاضر شدند تا به همه خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در عرصه دیپلماسی تن بدهند؛ چون ضربات توفنده رزمندگان اسلام را در میدان مشاهده کردند.

یوسفعلی‌زاده گفت: پس از پذیرش قطعنامه، هیچ‌گاه عرصه به‌گونه‌ای رقم نخورد که نیروهای مسلح ما از تقویت توان دفاعی و رزمی خود غفلت بورزند و در واقع بدون حتی یک لحظه مرخصی و توقف، همواره تلاش‌ها بر پر کردن خلأها و مرتفع ساختن نقاط ضعف متمرکز بوده‌اند که به فضل خدا، توانمندی موشکی و دستاوردهای اطلاعاتی و رزمی در هوا، زمین و دریا هم به برکت همین مجاهدت‌های شبانه‌روزی حاصل ‌شده است.

وی ابراز امیدواری کرد: مرصاد، عرصه اُحُدی بود که به برکت روحیه انقلابی و جانفشانی ایثارگران، نتیجه‌ای پیروزمندانه‌تر از خیبر و بدر در پی داشت و از خداوند متعال می‌خواهیم که برکت خون پاک فرماندهان شهید عملیات مرصاد، دوام و اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی را روزافزون کند و ما را از رهروان ایثارگران و مجاهدان راه حق قرار دهد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار