کتابی‌ که محسن‌ رضایی مخالف انتشارش بود +عکس

این کتاب البته در سال 1390 در شمارگان 500 نسخه منتشر شد و حالا پس از گذشت چهار سال در جریان نمایشگاه کتاب تهران و البته به صورت محدود در اختیار علاقمندان قرارگرفت.
کد خبر: ۴۶۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۹ - 19May 2015

کتابی‌ که محسن‌ رضایی مخالف انتشارش بود +عکس

به گزارش دفاع پرس، کتاب «بررسی عملیات والفجر8» (محسن رضایی در گفتگو با راویان جنگ تحمیلی-مرداد 1365) در حالی در نمایشگاه کتاب امسال در تعدادی بسیار اندک به دست مخاطبان رسید که از ظاهر آن، نداشتن فیپا و شمارگان اندکش، می شد فهمید این کتاب هنوز برای انتشار گسترده در نظر گرفته نشده و فقط در اختیار برخی پژوهشگران و فرماندهان دفاع مقدس قرار گرفته است.


پس از عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر، عملیات های متعددی انجام شد که متاسفانه هیچکدام به نتایج مطلوب دست نیافت. در سال 64 قرار بر این شد تا طرح های مختلف برای انجام یک عملیات پیروزمندانه ارائه شود که در نهایت با پیگیری و پافشاری محسن رضایی، عملیات والفجر 8 برای تصرف فاو در دستور کار قرار گرفت.


راویان جنگ تحمیلی با کمی تأخیر در مرداد سال 65 با محسن رضایی همراه شدند تا گفتگویی با او در مورد زمینه های شکل گیری عملیات و ناگفته های آن انجام دهند.


طبق هماهنگی برادر ابراهیم حاج محمدزاده، مسئول معاونت سیاسی وقت فرماندهی کل سپاه با برادر محسن رضایی، قرار شد در هفته اول مرداد 65 که وی قصد عزیمت به اهواز را داشتند، راویان مرکز مطالعات و تحقیقات جنگ از جمله برادران داود رنجبر، غلامرضا شفیعی، محمد درودیان و حسین اردستانی به همراه برادر هادی نخعی، در خودرو فرماندهی کل سپاه حضور یابند و در مسیر رفت و برگشت به اهواز، سئوالات و ابهاماتشان را مطرح کنند و با ایشان گفتگویی صریح و بی پرده داشته باشند.

 

 




این گفتگو 8 ساعت طول کشید و حاصل آن پس از طی مراحل مختلف، از جمله بازخوانی آقایان محسن رضایی و محسن رشید، به جایی رسید که برادر رضایی در بازنگری دوم کتاب متنی را به این شرح نوشت:

 


بسمه تعالی

جناب آقای دکتر اردستانی

مصاحبه مطالعه شد. ولی انتشار آن در سطح عموم قابل تامل است. بررسی دقبق تری شود. البته در سطح فرماندهان و خواص برای تجربه اندوزی شاید بلااشکال باشد.

محسن رضایی- 12 آذر1389

 

 

 



لذا از این رو به خاطر ملاحظات سازمانی، در این مرحله، کتاب به صورت محدود منتشر شد و در اختیار فرماندهان و مسئولین قرار گرفت.


این کتاب البته در سال 1390 در شمارگان 500 نسخه منتشر شد و حالا پس از گذشت چهار سال در جریان نمایشگاه کتاب تهران و البته به صورت محدود در اختیار علاقمندان قرارگرفت.

 

 

 

منبع: مشرق

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار