ظرفیت مغفول مانده نگین چند هزار ساله ری

دهیار روستای نسوز و هفت دستگاه گفت: این روستا نگین بخش مرکزی شهرستان ری است.
کد خبر: ۴۶۷۶۷۷
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۱۸:۴۱ - 19July 2021

ظرفیت مغفول مانده نگین چند هزار ساله ریبه گزارش دفاع‌پرس از تهران، انسیه اسماعیلی، دهیار روستای نسوز و هفت دستگاه گفت: این روستا نگین بخش مرکزی شهرستان ری است.

وی با اشاره به موقعیت تاریخی و گردشگری روستای نسوز و هفت دستگاه گفت: برج نقاره خانه که بر فراز کوه طبرک در ضلع شمال شرقی اتوبان امام علی (ع) و در حاشیه این روستای تاریخی واقع شده است یکی از آثار باستانی ملک کهن ری است که متاسفانه به دلیل عدم تبلیغات مناسب و نبود زیرساخت‌های گردشگری کمتر کسی از اهالی شهر تهران و حتی اهالی ری از وجود این محوطه تاریخی در ۲ کیلومتری هسته مرکزی شهرری باخبر هستند.

دهیار نسوز و هفت دستگاه خاطرنشان کرد: این روستا با وجود چندین اثر تاریخی همچون گورستان سلطنتی، استودان گبر‌ها و گند اینانچ با قدمتی چند هزار ساله قابلیت تبدیل شدن به قطب بزرگ گردشگری با عنوان “بام ری” را دارد.

وی ادامه داد: لازمه اجرای این طرح، مشارکت و تعامل فرمانداری ویژه شهرستان ری با محوریت اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری منطقه ۲۰ و مجموعه دهیاری است تا با استفاده از ظرفیت‌های مالی و طرح‌های راهبردی این روستا به یکی از نقاط گردشگری تاریخی ری، تهران و حتی کشور تبدیل شود.

اسماعیلی گفت: بی شک اجرای این طرح فرا منطقه‌ای علاوه بر احیاء و رونق موقعیت تاریخی ری در توسعه و جذب صنعت توریسم، اشتغال‌زایی اهالی و توسعه پایدار روستا تاثیر بسزایی دارد و باتوجه به این مقوله مهم که احیاء و توسعه گردشگری ری در افق چشم انداز مدیریت معاون استاندار تهران و فرماندار ویژه شهرستان ری از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است، امیدواریم به زودی شاهد تحقق این رویداد بزرگ در مهد تمدن ری باشیم.

وی در ادامه با معرفی محوطه تاریخی روستای نسوز و هفت دستگاه بیان کرد: گند اینانچ که بر فراز کوه طبرک واقع شده با قدمتی ۸۰۰ ساله مربوط به یکی از فرماندهان ری در زمان سلطان سنجر سلجوقی است که در این محل مدفون شده است و در حاشیه این گنبد تاریخی بقایای گورستان زیرین و زبرین سلطنتی به چشم می‌خورد که با گذشت بیش از یک هزاره هنوز هم زیبایی و جلوه بی نظیری دارد و از اهالی شهرستان ری و پایتخت برای بازدید از این مکان تاریخی دعوت می‌کنیم.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار