فتاح در حاشیه دیدار با مسئولان آستراخان و سفیر روسیه خبر داد؛

گام ۲ میلیون تُنی برای حمل و نقل کالا میان ایران و روسیه در کریدور شمال به جنوب

رئیس بنیاد مستضعفان با اعلام توافق طرفین برای توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های تجاری، اقتصادی و حمل و نقل، از بکارگیری ظرفیتی معادل دو میلیون تن برای حمل و نقل کالا در کریدور شمال به جنوب در گام نخست این توافق خبر داد.
کد خبر: ۴۶۷۶۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۳ - 19July 2021

گام ۲ میلیون تُنی برای حمل و نقل کالا میان ایران و روسیه در کریدور شمال به جنوببه گزارش گروه اجتماعی دفاع‌پرس، سید پرویز فتاح رئیس بنیاد مستضعفان در حاشیه حضور هیئتی از استان آستراخان روسیه و دیدار با سفیر فدارسیون روسیه در ایران و استاندار این استان با اشاره به دستاورد‌های مذاکرات انجام شده میان بنیاد مستضعفان و هئیت روسی اظهار داشت: طی ماه‌های گذشته مذاکراتی میان بنیاد مستضعفان و مسئولان آستراخان روسیه انجام شد که پس از انجام مذاکرات، هیئتی از این استان به دعوت بنیاد مستضعفان با حضور استاندار آستراخان که از نزدیکان آقای پوتین هستند، به تهران سفر کردند.

رئیس بنیاد مستضعفان با بیان اینکه در این سفر مذاکرات نهایی برای امضای تفاهم نامه‌ای میان بنیاد مستضعفان و هیئت اعزامی از روسیه انجام شد و این تفاهم نامه میان مدیران بنیاد و مسئولان بلندپایه آستراخان به امضا رسید گفت: جلسات مذاکرات فی مابین طرفین تا فردا در تهران ادامه دارد و خوشبختانه تعاملات بسیار خوبی میان دو طرف وجود دارد.

وی ادامه داد: در مذاکرات صورت گرفته مقرر شد تا پروتکلی همه جانبه میان بنیاد مستضعفان و مسئولان آستراخان تدوین شود و پس از آن، پروتکل مذکور به امضای مقامات رسمی دو کشور برسد و سریعا مقدمات اجرای تعاملات میان بنیاد مستضعفان و مسئولان این استان فراهم شود.

فتاح با بیان اینکه این مذاکرات در چارچوب تعاملات رسمی جمهوری اسلامی ایران و فدراسیون روسیه انجام گرفته است افزود: با توجه به ظرفیت‌های بسیار زیاد طرفین، اراده دو طرف بر تقویت همکاری‌ها و تعاملات تجاری و اقتصادی است و توسعه همکاری‌ها در بخش‌های مختلف از جمله کریدور شمال به جنوب که به امضای سران دو کشور رسیده می‌تواند منافع طرفین را تضمین کند.

رئیس بنیاد مستضعفان با اشاره به ظرفیت منطقه آزاد لوتوس در آستراخان روسیه برای حضور بیشتر ایران در این منطقه گفت: در این مذاکرات ظرفیت طرفین در حوزه‌های حمل و نقل، امکانات بندری و همچنین توانمندی‌های طرفین در بخش‌های تجاری، کشاورزی و ... بررسی شد و قرار شد تا جلسه بعدی در استان گیلان و در شهر رشت برگزار شود.

وی ادامه داد: بنیاد مستضعفان در بندر شهید رجایی دارای امکانات بی نظیری در حوزه تخلیه و بارگیری است و با توجه به حضورش در بندر چابهار و همچنین دارا بودن امکان کشتی رانی در دریای خزر، امکانات ریلی و ...، توانمندی‌های خوبی در حوزه حمل و نقل کالا دارد.

به گفته فتاح، در این مذاکرات مقرر شد تا برای شروع تعاملات در حوزه حمل و نقل، ظرفیتی معادل نقل و انتقال ۲ میلیون تن کالا از شمال به جنوب و بالعکس مورد استفاده قرار گیرد و این ظرفیت می‌تواند در گام‌های بعدی تا ۵ میلیون تن و پس از آن تا ۲۰ میلیون تن توسعه یابد.

در ادامه ایگور بابوشکین استاندار آستراخان نیز ضمن تشکر از دعوت مسئولان بنیاد مستضعفان برای حضور هیئت روسی در تهران و بررسی توسعه همکاری‌های مشترک اظهار کرد: در حال حاضر استان آستراخان روسیه همکاری‌های خوبی با شرکت‌های تجاری و اقتصادی ایران دارد و هم اکنون شرکت‌هایی با سرمایه ایرانی در این استان مشغول به فعالیت هستند و علاوه بر این، اتاق بازرگانی ایران و همچنین یک بانک ایرانی نیز در این استان فعالیت دارند.

استاندار آستراخان روسیه اضافه کرد: مذاکرات طرفین در زمینه همکاری‌های کشاورزی، صنایع تبدیلی و کشتی سازی و مواردی از این دست انجام شد و خوشبختانه دورنمای خوبی از توسعه تعاملات مشترک وجود دارد.

وی با تقدیر از روحیه عملگرای رئیس بنیاد مستضعفان گفت: من بابت روحیه عملگرایانه رئیس بنیاد مستضعفان در خصوص توسعه روابط مشترک و ایجاد کارگروهی میان دو طرف تشکر می‌کنم چراکه مقرر شد تا فاصله تصمیم گیری و عملیاتی کردن تصمیمات کوتاه باشد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار