بلومبرگ:

سناتور‌های آمریکایی بدنبال بازپس‌گیری قدرت جنگ از «جو بایدن» هستند

نمایندگان کنگره آمریکا بدنبال تصویب طرحی برای محدود کردن قدرت اختیارات رئیس جمهور این کشور در مواقع جنگی هستند.
کد خبر: ۴۶۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰ - 21July 2021

سناتور‌های آمریکایی بدنبال پس گیری قدرت جنگ از «جوبایدن» هستندبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس به نقل از بلومبرگ، سناتور‌های آمریکایی در حال آماده سازی لایحه‌ای هستند که قرار است اختیار اعلام جنگ، فرستادن نیروی نظامی برای نبرد و فروش تسلیحات استراتژیک و مرگبار و همچنین اعلام وضعیت اضطراری را به کنگره واگذار کند.

این طرح پیشنهادی از سوی سناتور‌های هر دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه از جمله کریس مورفی، برنی سندرز و مایک لی تهیه و دنبال می‌شود.

مایک لی از سناتور‌های جمهوری‌خواه محافظه کار یکی از دلایل ارائه این طرح را نادیده گرفتن کنگره از سوی روسای جمهور از جمله در جریان صدور دستور حمله دونالد ترامپ در فرودگاه بغداد علیه یک مقام نظامی ارشد ایران بدون اطلاع کنگره اعلام کرده است.

اشاره این سناتور آمریکایی به اقدام تروریستی این کشور علیه سردار سلیمانی در عراق است که در همان زمان نیز در داخل آمریکا با انتقادات گسترده‌ای روبرو شد.

این لایحه همچنین کسب مجوز از کنگره توسط رئیس جمهور برای فروش برخی تسلیحات سنگین مانند هواپیما‌های بدون سرنشین، خودرو‌های زرهی و موشک‌های هوا به زمین به کشور‌های خارجی را ضروری می‌کند.

سناتور‌های مدافع این طرح گفته‌اند که به دنبال مشارکت دادن کنگره در تصمیمات مهم و حیاتی آمریکا در جریان برخی مقاطع مهم و همچنین تغییرات ساختاری در تصمیم گیری در حوزه مسائل نظامی و امنیتی این کشور هستند.

اقدام سناتور‌ها در بازپس گیری قدرت جنگ از رئیس جمهور آمریکا در حالی انجام می‌شود که در ماه قبل مجلس نمایندگان آمریکا طرح اختیارات جنگی که در سال ۲۰۰۲ برای حمله به عراق به رییس جمهوری این کشور داده شده بود را لغو کرد. این قانون به رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه می‌داد در برخی شرایط معین بدون کسب تأیید کنگره دستور اقدامات نظامی در منطقه غرب آسیا را صادر کند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار