مقام سعودی مدعی عدم استفاده از جاسو‌س‌افزار صهیونیستی شد

پس از افشاگری رسانه‌های خبری درباره استفاده ریاض از جاسوس‌افزار صهیونیستی برای هک اطلاعات گوشی شخصیت‌های مهم جهانی، یک مقام مسئول سعودی ادعا کرد که این گزارش بی‌اساس است.
کد خبر: ۴۶۸۰۳۲
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۱ - 22July 2021

مقام سعودی مدعی عدم استفاده از جاسو‌س‌افزار صهیونیستی شدبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، تلویزیون عربستان سعودی، شامگاه چهارشنبه به نقل از یک مقام مسئول این کشور مدعی شد که گزارش رسانه‌ها درباره استفاده ریاض از برنامه جاسوسی صحت ندارد.

رسانه‌های مختلفی از جمله «واشنگتن پُست»، «لوموند»، «گاردین» و چند منبع دیگر اخیرا فاش کردند که یک جاسوس‌افزار صهیونیستی به نام «پگاسوس» به برخی از کشور‌ها از جمله عربستان سعودی و امارات عربی متحده فروخته شده و از آن برای هک اطلاعات گوشی چندین شخصیت مهم در سطح جهان استفاده شده است.

منبع سعودی مذکور در گفت‌وگو با تلویزیون عربستان مدعی شد که سازمانی در این کشور از برنامه شنود تماس‌ها استفاده نکرده است.

وی در ادامه اظهاراتش با «ادعای بی‌اساس» خواندن این گزارش‌ها، ادعا کرد که شیوه و سیاست عربستان سعودی ثابت است و چنین اقداماتی را نمی‌پذیرد.

این درحالی است که روزنامه گاردین که مدت‌ها به افشاگری درباره شرکت توسعه‌دهنده جاسو‌س‌افزار پگاسوس پرداخته، در گزارشی فاش کرد که تل‌آویو برای فروش این نرم‌افزار به حکومت سعودی مجوز صادر کرده است.

بر اساس نتایج تحقیق هفده سازمان رسانه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد، جاسوس‌افزار شرکت «NSO» برای هک موفق ۳۷ گوشی هوشمند متعلق به خبرنگاران، مقام‌های دولتی و فعالان حقوق بشر از سراسر جهان مورد استفاده قرار گرفته است.

واشنگتن پست به عنوان یکی از رسانه‌های مشارکت‌کننده در تحقیق مذکور، گزارش داده است که جاسوس‌افزار پگاسوس دارای مجوز از شرکت NSO مستقر در فلسطین اشغالی است و از آن برای هدف قرار دادن گوشی‌های همراه متعلق به دو زن از نزدیکان «جمال خاشقچی» ستون‌نویس پیشین این روزنامه استفاده شده است؛ خاشقچی‌ای که به دست عوامل سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول ترور شد.

برخی رسانه‌ها نیز روز گذشته خبر دادند که بعضی از شخصیت‌های دینی، سیاسی و نظامی بلندپایه عراق هدف این جاسوس‌افزار صهیونیستی قرار گرفته‌اند.

از سوی دیگر، برخی از رسانه‌های غربی نیز گزارش دادند که «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه نیز از قربانیان این جاسوس‌افزار صهیونیستی بوده است. هرچند که گفته می‌شود سازمان‌های اطلاعاتی فرانسه به ماکرون در این زمینه هشدار داده بودند؛ اما رئیس جمهور فرانسه این هشدار‌ها را جدی نگرفته است.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها