مدیر نشر بیست و هفت بعثت در گفت‌وگو با دفاع‌پرس:

هجوم ناشران به همسرانه‌نویسی از شهدا / انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس نباید فرمایشی و نمایشی باشد

حاتمی به هجوم ناشران به همسرانه نویسی از شهدا اشاره کرد و گفت: انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس نباید فرمایشی و نمایشی باشد.
کد خبر: ۴۶۸۵۸۱
تاریخ انتشار: ۰۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۴ - 26July 2021

«مازیار حاتمی» مدیر نشر بیست و هفت بعثت در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌‍‌پرس، در پاسخ به این سوال که برگزاری دوسالانه انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس چه کارآیی در حوزه کتاب دفاع مقدس در کشور دارد، اظهار داشت: این رویداد قطعا می‌تواند کارایی داشته باشد اما اینکه درحال حاضر چنین کارایی وجود دارد مورد بحث است که باید مورد ارزیابی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه تمام کتاب‌های منتشر شده دفاع مقدس طی این رویداد شناسایی، داوری و مورد ارزیابی قرار می‌گیرند که اگر این روند به بهترین شکل انجام شود، قطعا در شناسایی و تشویق کتاب‌های دفاع مقدس در جامعه موثر خواهد بود، افزود: اگر جمع‌آوری کتاب درست نباشد و داوری سلیقه‌ای صورت گیرد یا اینکه معرفی کتاب در اختامیه به‌درستی صورت نگیرد، موفقیت موثری صورت نخواهد گرفت. نباید رویداد انتخاب بهترین کتاب به سمت کار فرمایشی و نمایشی باشد بلکه باید بهترین نتیجه را در حوزه کتاب دفاع مقدس با برگزاری کلاس‌های آموزشی و حمایت در بحث فروش و طراحی صورت گیرد.

این کارشناس ادبی به لزوم حمایت رویداد انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس از ناشران دفاع مقدس اشاره کرد و افزود: درجریان انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس باید ناشر مورد حمایت قرار گیرد و برای این کار نیز باید فکر اساسی شده و حمایت‌هایی از ناشران انجام شود که جریان انتخاب کتاب دفاع مقدس را یک رویداد مهم بدانند.

مدیر نشر بیست و هفت بعثت درخصوص نقش انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس در ارتقاء کمی و کیفی تولید کتاب گفت: تاکنون انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس هیچ تاثیر کمی و کیفی در روند کتاب نداشته؛ البته این رویداد زمانی برای نویسندگان دفاع مقدس مهم و با اررزش بود؛ اما در شرایط امروز که اوضاع اقتصادی بد شده مهم و تاثیرگذار نیست.

حاتمی در پاسخ به اینکه ناشران، پدیدآورندگان و فعالان نشر دفاع مقدس چگونه می‌توانند در جریان انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس تاثیرگذار و همراه باشند، عنوان کرد: ناشر زمانی با این رویداد همراه خواهد بود که خودش را تاثیرگذار و ذی‌نفع بداند. وقتی ناشر بداند از تجربه او استفاده می‌شود، و در جریان برنامه‌هایی باشد که انتهای آن یک اتفاق رخ خواهد داد، حتما حضور فعال خواهد داشت. باید مشکلات نشر بررسی شود و نتیجه آن ملموس باشد که اگر چنین نباشد، ناشران همراهی نخواهند کرد.

وی با تاکید براینکه زمانی فقط دغدغه مدیران برگزاری انتخاب کتاب دفاع مقدس بود که این اصرار نمی‌تواند درست باشد، گفت: اگر ما فقط به دنبال برگزاری یک اتفاق بدون برنامه باشیم حتما سرمایه‌های مادی و معنوی را هدر خواهیم داد.

مدیر نشر بیست و هفت بعثت گفت: هجوم ناشران به همسرانه نویسی از شهدا صورت گرفته است و کسی نیست اعتدالی در جریان داستان نویسی صورت دهد تا کتاب خوب تولید شود. متاسفانه متولی در زمینه ادبیات دفاع مقدس وجود ندارد و به دلایلی یک‌سری از کتاب‌های دفاع مقدس بدون بررسی چاپ می‌شوند و در حال خدشه در یک فرهنگ و ایجاد یک ناهنجاری است که علت آن بی‌توجهی است. 

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار