دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مدیریت جهادی راهگشای چالش‌های کشور/ بازگشت به فرهنگ دفاع‌ مقدس کلید حل مشکلات

مطالعه ابعاد مختلف دفاع‌ مقدس و به‌ویژه بررسی عملکرد و شیوه‌های رفتاری سرداران و فرماندهان آن به عنوان مدیران و اداره‌کنندگان دفاع مقدس می‌تواند سرمشق و سرلوحه مدیران امروزی کشور قرار بگیرد.
کد خبر: ۴۶۸۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۰ - 31July 2021

مدیریت جهادی راهگشای چالش‌های کشور/ بازگشت به فرهنگ دفاع‌مقدس کلید حل مشکلاتگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس: جهاد و مدیریت جهادی در هر مقطع زمانی لازمه موفقیت و عبور از بحران‌ها است؛ چه در دوران دفاع مقدس که جنگ نظامی بود و چه در حال حاضر که شاهد کشیده شدن میدان نبرد به سمت جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی هستیم.

شیوه مدیریت فرماندهان دفاع مقدس را می‌توان نمونه بارز مدیریت جهادی دانست. بدیهی است که جهاد و مدیریت جهادی در هر مقطع زمانی لازمه موفقیت و عبور از بحران‌ها است، چه در دوران دفاع مقدس که جنگ نظامی بود و چه در حال حاضر که شاهد جنگ‌های اقتصادی، فرهنگی و ... در قالب تحمیل تحریم‌ها بر کشور یا نفوذ فرهنگی و ... هستیم.

نکته قابل توجه در نامگذاری سال‌ها توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی است به‌طوری‌که ایشان همواره بر اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی به طور ویژه تأکید می‌ورزند؛ بنابراین می‌توان با مرور و بهره‌گیری از تجارب مدیریتی دوران دفاع مقدس که نمونه بارز مدیریت جهادی است برای حل مشکلات و مسائل امروز راه کار‌هایی بومی ارائه نمود.

دفاع‌مقدس، فرصتی برای بازخوانی سبک مدیریت جهادی

در وضعیت کنونی کشور که به اذعان مسئولان دولت، جوان‌سازی مدیریت در دولت به یک ضرورت تبدیل شده و مورد توجه بسیاری از حامیان دولت نیز قرار گرفته است و با توجه به پیوند دانش و تجربه در جوانان متخصص و متعهد کشور اهتمام به مدیریت جهادی اهمیتی دو چندان یافته است. از این منظر بازخوانی سبک مدیریتی و جلوه‌های مدیریت جهادی به خصوص در میان فرماندهان جوان دفاع مقدس می‌تواند آثار و برکات فراوانی داشته باشد.

مسلماً دوران دفاع مقدس فرصت مغتنمی برای بازخوانی سبک مدیریتی فرماندهان جوان دفاع مقدس است تا با آشنایی نسل امروز و حتی یادآوری برخی از افرادی که ممکن است باور به آثار این الگوی مدیریتی را از دست داده باشند تحرک تازه‌ی به شیوه اداره کشور و حل مشکلات داده شود و به خصوص اهداف اقتصاد مقاومتی محقق شود.

دفاع مقدس دورانی است که توانست خیل عظیمی از منابع انسانی را با خود همراه کند و شخصیت‌های بسیار موفق سازمانی پدید آورد. بررسی این سیر تعالی نیروها، دستاورد‌های خوبی برای حوزه منابع انسانی سازمانی و سرلوحه‌ای مناسب برای مدیریت آینده کشور و بشریت خواهد بود و می‌توان گفت که یکی از نتایج آن، ایجاد الگوی مطلوبی از مدیریت منابع انسانی است که توسط همین جوانان و مردمان مرزوبوم و در عصر حاضر رقم خورده است.

در این چارچوب سخنان فرماندهان دوران هشت سال جنگ تحمیلی ایران و عراق و مستندات این زمینه حاکی است که در سازمان جنگ، الگوی مطلوبی از مدیریت منابع انسانی سازمانی وجود داشته است و بررسی و تحقیق در این زمینه، یافته‌های مناسبی را در پیشبرد مدیریت منابع انسانی خواهد داشت.

علاج مشکلات کشور؛ شکل‌گیری دولت جوان انقلابی

سبک مدیریت فرماندهان جوان دفاع مقدس توانست الگوی تازه‌ای از مدیریت را در کشور ایجاد کند که مبتنی بر ارزش‌های بومی و داخلی است. سبک مدیریت جهادی با عناصری مانند نگرش توحیدی و اعتقاد به نقش مداوم خداوند در هدایت و نصرت مجاهدان و مومنان، تکلیف‌گرایی، شجاعت و جسارت در اتخاذ تصمیمات خارق العاده، در عین حال محاسبه و تدبیر دقیق همه مراحل و تخمین نتایج تصمیمات، اعتماد و اتکا به جوانان در مراحل مختلف فرماندهی از طراحی و اتخاذ تصمیمات گرفته تا اجرا و بازخورد‌گیری، حضور و تنفس دائمی در فضای جهاد و عبادت و خلوص نیت و نیز التزام و اعتماد به ولایت امر و فرماندهی کل قوا و برخورداری از روحیه ایثار و از خودگذشتگی و فداکاری شناخته می‌شود.

این سبک از مدیریت در حال حاضر نیز قابلیت اجرا دارد هرگاه این سبک مدیریتی بر فضای کار و تلاش در کشور حاکم شده آثار و برکات فراوانی به همراه داشته است.

شرایط این روز‌های کشور هنوز هم همان شرایط جنگی است و فقط صحنه‌ی نبرد صرفا نظامی نیست که البته کار را به مراتب سخت‌تر می‌کند اما جوانان این مرز و بوم بار‌ها ثابت کرده‌اند که نیروی ایمان و اراده از هر سلاح جنگی قوی‌تر است و می‌تواند با اتکا به آن یکبار دیگر همچون شهدای ما در دوران دفاع مقدس و همچون حاج قاسم سلیمانی‌ها فشار‌ها را خنثنی کنند.

اینکه رهبر انقلاب علاج مشکلات کشور را در شکل گیری یک دولت جوان انقلابی می‌دانند نشان دهنده باوری است که به روحیه خستگی ناپذیر و جهادی جوانان مومن و متعهد دارند، روزی همین جوانان بودند که در خط مقدم جهاد نظامی ایستادند و حالا رسالت نسل امروز ایستادگی و پیشروی در جبهه‌های جهادی علمی، اقتصادی و فرهنگی است.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار