عیدانه رادیو فرهنگ در جشن غدیر

همزمان با عید سعید غدیر خم، عید بزرگ ولایت و امامت رادیو فرهنگ برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است.
کد خبر: ۴۶۸۹۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۹ - 28July 2021

عیدانه رادیو فرهنگ در جشن غدیربه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، همزمان با عید سعید غدیرخم، عیدبزرگ ولایت و امامت، رادیو فرهنگ برنامه‌های مختلفی را تدارک دیده است.

قطعه «روزی تو خواهی آمد» از ساخته‌های زنده یاد همایون خرم با صدای محمد اصفهانی پنج‌شنبه هفتم مرداد از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه شماره ۳۰۵ «با کاروان شعر و‌ موسیقی» در جشن غدیر به پخش و بررسی قطعه «روزی تو خواهی آمد» از آثار استاد همایون خرم اختصاص دارد.

در این برنامه که به بررسی آثار فاخر موسیقی اختصاص دارد تصنیف «روزی تو خواهی آمد» پخش و بررسی می‌شود.

این قطعه از آثار آهنگسازی استاد همایون خرم بر ترانه سعدی و محمدعلی شیرازی است که با صدای محمد اصفهانی اجرا شده است و کامبیز روشن روان آن را تنظیم کرده است.

«روزی تو خواهی آمد» دومین قطعه اجرایی محمد اصفهانی از آلبوم تنها ماندم است این آلبوم در سال ۱۳۷۹ منتشر شده است که دارای ۹ قطعه موسیقی است.

در این برنامه صحبت‌های استاد همایون خرم را نیز می‌شنویم.

همایون خرم نوازنده نامدار ویولن، موسیقی‌دان، آهنگ‌ساز و عضو شورای عالی خانه موسیقی از پیشگامان رونق و شکوفایی رادیو در دهه‌های ۳۰ و ۴۰ خورشیدی بود که تلاش‌های وافری جهت پیشرفت و پرورش نسل جدید موسیقی ایران انجام داد.

همایون خرم از جمله ملودی‌پردازان شاخص و ماندگار در تاریخ موسیقی ایران به شمار می‌رود و یکی از رموز ماندگاری این آثار غنای ملودیک و ارزش موزیکالیته و قدرت ملودی‌ها محسوب می‌شود. وی در زمینه هنر و موسیقی مسوولیت هایی، چون عضویت در شورای عالی موسیقی رادیو، رهبری ارکستر ساز‌های ملی، استاد دانشکده موسیقی ملی و هنرستان شبانه، آهنگساز در برنامه‌های موسیقی ایرانی و به خصوص برنامه گلها، رهبری ارکستر گل‌ها و سولیست ویلن را در کارنامه خود ثبت کرده است.

برنامه «با کاروان شعر و موسیقی» راساعت ۱۲:۳۰به تهیه کنندگی «یلدا احتشامی» و اجرای «مریم واعظ پور» روی موج اف ام ردیف ۱۰۶ مگاهرتز از رادیو فرهنگ بشنوید.

تبریک به سادات در عید بزرگ غدیر با برنامه «صبح به وقت فرهنگ»

در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» پنجشنبه هفتم مرداد شنوندگان رادیو فرهنگ عیدغدیر را به سادات و اقوام تبریک می‌گویند.

در برنامه امروز صبح به وقت فرهنگ شنوندگان در تماس تلفنی یا پیامک به برنامه، به این سوال که اگر بخواهید به سادات و آشنایان عید بزرگ غدیر را تبریک بگویید چه خواهید گفت و چگونه؟  پاسخ می‌دهند و به در ادامه اداب و رسوم منطقه‌ای خود در این جشن را بیان می‌کنند.

عیدانه «جوانه ها» رادیو فرهنگ در جشن غدیر

عید غدیر یکی از بزرگترین و مهم‌ترین اعیاد مسلمانان است که مردم شهر‌های مختلف در روز عید غدیر آداب و رسوم خاصی دارند که از آن جمله می‌توان به ادای احترام به سادات و خانواده آن‌ها اشاره کرد.

برخی از مردم به زیارت اهل قبور و بقاع متبرکه می‌روند و برخی دیگر با اطعام دادن به مومنان و نیازمندان و همچنین شرکت در طرح نذر نان این روز را جشن می‌گیرند.

در این‌روز همان گونه که اهل بیت پیامبر جایگاه والایی نزد پروردگار دارند، مقام و شأن فرزندان آنان نیز در نگاه مردم با احترام و تکریم همراه است و مردم به سادات که جزو خانواده پیامبر و از نسل پاک او به شمار می‌روندتبریک می‌گویند.

روز عید غدیر، روز ولایت است و در برنامه «صبح به وقت فرهنگ» مردم می‌توانند از طریق پیامک و تماس تلفنی این جشن بزرگ را به یکدیگر تبریم بگویند.

مجله صبحگاهی رادیویی «صلح وقت فرهنگ» برنامه‌ای زنده از گروه فرهنگ و جامعه است که از ساعت۶:۳۰ به مدت ۹۰ دقیقه روی موج اف ام ردیف ۱۰۶مگاهرتز پخش می‌شود.

نگاهی به رسوم عید غدیر خم در فرهنگ مردم با رادیو فرهنگ

برنامه هفت کوچه همزمان با عید سعید غدیرخم  عیدبزرگ ولایت و امامت با موضوع بررسی آداب رسوم مردم کشورمان در عید غدیر خم از رادیو فرهنگ پخش می‌شود.

برنامه هفت کوچه کاری از گروه جامعه رادیو فرهنگ است که ساعت ۹صبح روز عید غدیر به طور زنده پخش می‌شود در این برنامه فرهنگ مردم ایران زمین و فرهنگ اقوام ایرانی در روز عید ولایت معرفی و بررسی می‌شود.

در این برنامه کارشناسان مناطق مختلف و فرهنگیاران از حسن غدیر در جای جای ایران پهناور می‌گویند شنوندگان رادیو فرهنگ نیر از طریق تماس تلفنی و پیامک در طول پخش برنامه می‌توانند از رسوم منطقه خود کفته و در این برنامه مشارکت کنند.

در بخشی از برنامه نیز سخنان محمود اکرامی فر کارشناس فرهنگ مردم درباره آداب و آیین‌های برگزاری عید غدیر خم پخش می‌شود.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار