برگزاری آیین بزرگداشت ۱۹ شهید سایت «سوباشی» در قم

آیین بزرگداشت ۱۹ شهید والامقام سایت «سوباشی» و گرامیداشت شهدای والامقام عملیات مرصاد همزمان با سالروز اجرای این عملیات در گروه پدافند هوایی حضرت معصومه (س) برگزار شد.
کد خبر: ۴۶۹۰۷۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۳ - 28July 2021

به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از قم، آیین بزرگداشت شهدای سایت «سوباشی» و گرامیداشت شهدای والامقام عملیات مرصاد همزمان با سالروز اجرای این عملیات با حضور یکی از راویان ارتش در گروه پدافند هوایی حضرت معصومه (س) برگزار شد.

در این آیین «جلال امیری» سرهنگ بازنشسته و راوی دفاع مقدس با تبریک ایام دهه ولایت و گرامیداشت سالروز شهادت شهدای سایت سوباشی و عملیات غرورآفرین مرصاد اظهار داشت: لازم است به درستی و شایستگی دلاورمردی‌های جوانانمان را در طول هشت سال دفاع مقدس برای نسل جوان امروز که با هجمه تهاجم فرهنگی خصوصا در فضای مجازی روبرو هستند، آشنا سازیم تا هم هجمه‌ها بی اثر شود و هم آن حماسه‌ها مورد تحریف یا فراموشی قرار نگیرد.

آیین بزرگداشت ۱۹ شهید سایت «سوباشی» در پایگاه پدافند هوایی قم

وی با اشاره به نقش ارتش در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی عنوان کرد: در اوایل انقلاب از سوی برخی سیاسیون هجمه‌های فراوانی وارد شد، اما امام خمینی با وسعت دیدی که داشتند، عنوان کردند من ارتش را در سال ۱۳۴۲ شناختم و این ارتش بدنه‌اش انقلابی است، باید بماند و از این انقلاب دفاع کند.

سرهنگ امیری ادامه داد: ما علی‌رغم اینکه از روز اول جنگ تحریم شدیم و همه کشور‌های دنیا منتظر بودند که رژیم بعثی عراق ظرف چند روز خاک میهن مان را اشغال کند، اما مشاهده کردیم که در روز دوم جنگ ۱۴۰ فروند جنگنده نیروی هوایی ارتش پایگاه‌های عراق را زیر و رو کردند و پیش بینی‌ها و طراحی‌های رژیم بعثی برای تصرف چند روزه ایران را ناکام گذاشتند.

وی با بیان اینکه نیرو‌های ارتش با کمک نیرو‌های مردمی و سپاه و بسیج جانانه مقابل بیش از چهل کشور ایستادند و نتیجه آن تسلیم شدن صدام در اوایل جنگ بود، افزود: ما به عنوان یک ارتشی وظیفه مان را فهمیده بودیم و فرماندهان شهیدمان شهید صیاد شیرازی، شهید فکوری، شهید نامجو و شهید ستاری شجاعانه عملیات‌ها را رهبری می‌کردند.

راوی دفاع مقدس موضوع ولایتمداری و ولایت پذیری فرماندهان ارتشی در زمان جنگ را مورد اشاره قرار داد و گفت: تمامی خلبان‌ها و فرماندهان ارتشی که در هشت سال دفاع مقدس جانانه در مقابل دشمن ایستادند و بعضا به شهادت رسیدند، در دوران ستم شاهی در آمریکا دوره دیده بودند و شرایط و امکانات رفاهی کشور‌های غربی و آمریکا را دیده بودند، اما بر مبنای اصل ولایتمداری و ولایت پذیری برای فداشدن در راه آرمان‌های انقلاب و کشور، باز گشتند و در جنگ حضور یافتند.

وی به جریان حمله دشمن به سایت راداری سوباشی پرداخت و تصریح کرد: سایت سوباشی در زمان جنگ ۱۱ استان را هم از نظر هوایی و هم از نظر دفاعی پوشش می‌داد و یک محور پدافندی آسیب ناپذیر بود و هواپیما‌های دشمن مجبور بودند برای عدم رویت در رادار، سایت را دور بزنند.

سرهنگ امیری ادامه داد: منافقین و رژیم بعثی بر اساس دکترین نظامی خود و عمق کینه‌ای که از سایت سوباشی داشتند، قبل از حمله منافقین با هدف انتقام گرفتن از عملکرد هشت ساله دفاع پایگاه هوایی سوباشی و اینکه مسیر حرکت منافقین به سمت تهران را تسهیل کنند، برنامه ریزی و طراحی ویژه‌ای را برای ضربه به سایت انجام داده بودند.

وی گفت: آن‌ها ۲۲۰ بار به سایت راداری سوباشی حمله کردند که در تاریخ ثبت شده و آخرین بار یعنی روز پنجم مرداد سال ۶۷ این سایت مورد اصابت هواپیما‌های متجاوز دشمن قرارگرفت.

راوی دفاع مقدس در ادامه با اشاره به حضور همه جانبه نیرو‌های مسلح و نیرو‌های مردمی در عملیات مرصاد، خاطرنشان کرد: کار‌های ناشایست و وحشیانه منافقینی که ما آن روز‌ها با آن‌ها می‌جنگیدیم، به مراتب بدتر از داعشی‌ها بود و شکست آن‌ها با حضور فرماندهانی، چون شهید صیاد‌شیرازی و دلاورمردی‌های نیرویی مانند هوانیروز ارتش که به خوبی عملیات‌ها را پشتیبانی می‌کردند و البته حضور همه جانبه نیرو‌های مسلح و نیرو‌های مردمی انجام شد.

آیین بزرگداشت ۱۹ شهید سایت «سوباشی» در پایگاه پدافند هوایی قم

‌سایت راداری سوباشی در ارتفاعات شهرستان کبودراهنگ واقع‌ شده، ضمن رهگیری جنگنده‌های متخاصم و کنترل آتش پدافند هوایی مستقر در منطقه اعلام وضعیت سفید و قرمز ۱۱ استان کشور را بر عهده داشت.

رادار سوباشی با تغذیه چندین سایت راداری، سراچه‌های موشکی زمین به هوا و سامانه‌های توپ ضد هوایی، آسمان منطقه غرب و بخشی از منطقه جنوب غرب و شمال غرب را تحت کنترل داشت و به دلیل عملکرد مناسب سایت رادار سوباشی که چون دژی مستحکم در برابر حمله هوایی عراقی‌ها بود، خلبانان عراقی همواره از نزدیک شدن به آن وحشت داشتند تا جایی که حریم دفاعی سایت را دور می‌زدند.

عمق کینه‌توزی نسبت به عملکرد سوباشی سبب شد با وجود پذیرش قطعنامه در ۲۶ تیر ۶۷ حمله ناجوانمردانه‌ای در ۵ مرداد همان سال انجام‌ شده و همزمان با تجاوز منافقان به خاک ایران در ۳ مردادماه سال ۶۷ که بعد‌ها عملیات «مرصاد» نام گرفت به سوباشی حمله کند.

روز ۵ مرداد ۶۷ هواپیما‌های عراقی از صبح چندین نوبت سایت رادار سوباشی را مورد هدف قراردادند که با آتش پدافند موجود در سایت ناکام ماند، اما سرانجام ساعت ۱۶ با انجام چند عملیات فریب، اتاق عملیات سایت به وسیله یک بمب لیزری هدایت‌ شونده مورد اصابت قرار گرفت و ۱۹ سرو قامت این سایت آسمانی شدند.

رجبعلی جودکی، اسدالله زمانی، مهدی عسکری، نظام علی ملکی، فرهاد دستنبو، پرویز منصورعلی، اکبر کوهی ورامینی، پرویز نادری، رضا اقبال‌پور، علی حسین زارعی، علیرضا بهرامی روشن، علی‌نقی فخرالدین، حسنعلی مهدی برازنده، حسن یوسفی صفت، محمدعلی جوینده مهر، حسن مسعودی خرم، محمدرضا مؤمنی، طهماسب جامه شورانی و خسرو پناهی، ۱۹ دلاورمرد نیروی هوایی ارتش بودند که تا آخرین لحظه برای دفاع از مردم مقاومت کرده و مرگ را به جان خریدند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار