تحلیلگر حوزه غرب آسیا:

دولت لبنان به‌زودی تشکیل می‌شود

سیدافقهی گفت: میقاتی قول داده است دولت به زودی در لبنان شکل گیرد.
کد خبر: ۴۶۹۴۰۹
تاریخ انتشار: ۰۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۳ - 31July 2021

دولت لبنان به‌زودی تشکیل می‌شود

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «سیدهادی سیدافقهی» تحلیلگر حوزه غرب آسیا در گفت‌وگویی در رابطه با روند سیاسی در لبنان و روی کار آمدن نجیب میقانی، اظهار داشت: چالش‌های درونی، فرامنطقه‌ای و منطقه‌ای فراروی میقاتی است که برای بار سوم تصدی‌گری نخست وزیری را پذیرفته است.

وی چالش‌های قبلی را خطرناک، پیچیده و فراگیر ندانست و افزود: امروز معضلاتِ درون لبنانی پیش روی میقاتی است؛ خاصه تحریم‌های امریکا که این جامعه را فرا گرفته است.

سیدافقهی با اشاره به روند سقوطِ ارزشِ لیر لبنان گفت: متأسفانه برخی وابستگان به منظومه غربی، خاصه رئیس بانک مرکزی بحران‌های جدی مالی و مبادلات بانکی ایجاد کرده‌اند.

به گفته این تحلیلگر غرب آسیا، هدف اصلی فشار آوردن بر حزب‌الله لبنان است تا پشتوانه اجتماعی خود را از دست دهد و به تسلیم وادارند.

وی مسئله انفجار بندر بیروت را نیز از اهمیت برخوردار دانست و گفت: ۷۰ درصد فعالیت و مبادلات تجاری لبنان از این بندر آغاز شده بود و تمام جریان‌ها سیاسی در آن ذی نفع بودند.

سیدافقهی با اشاره به عدم صدور اجازه از سوی آمریکایی‌ها برای بازسازی این بندر استراتژیک گفت: آن‌ها بهانه‌ی تحقیقات را می‌آورند و چین و امارات و ترکیه اعلام آمادگی کرده‌اند تا این بندر بازسازی شود.

وی مسئله دیگر را ناظر بر بحث مالی و فلج شدنِ اقتصاد در پی شیوع کرونا دانست و افزود: وزارت بهداشت لبنان هنوز در حد استاندارد‌های معمولی گسترش نیافته است.

سیدافقهی حملات تروریستی پیرامون لبنان در کنار معضلاتِ حادِ سیاسی درون این جامعه را از دیگر مسائل پیش روی میقاتی دانست و افزود: تقسیم بندی وزارت خانه‌ها باید بین طوایف و گروه‌های مختلف سیاسی در لبنان صورت گیرد.

این تحلیلگر غرب حوزه غرب آسیا به رادیو گفتگو، گفت: مشکل سعدالحریری، وابستگی‌های خارج از لبنان بود. او سه تابعیت دارد و لذا برای تشکیل کابینه، نخستین وتو از سوی عربستان شکل گرفت.

سیدافقهی ادامه داد: میقاتی با عربستان، فرانسه و ایران رابطه‌ای خوب دارد و این سه رکن می‌توانند به کابینه کمک کنند.

وی از احتمال موفقیت میقاتی در تشکیل کابینه سخن گفت و افزود: میقاتی قول داده است دولت به‌زودی در لبنان شکل گیرد.

سیدافقهی یکی از مأموریت‌های میقاتی را جلوگیری از فروپاشی لبنان، آرامش دادن به اوضاع است و لذا فرانسوی‌ها نیز قول کمک داده‌اند.

منبع: رادیو گفت‌وگو

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار