بازنشر/ ملازهی در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

«استراتژی» جدید آمریکایی‌ها در شرق آسیا/ اهداف آمریکا در خروج از افغانستان

تحلیلگر مسائل منطقه گفت: آمریکایی‌ها برای اینکه بیش از این هزینه مالی نکنند و سربازانشان کشته نشوند، استراتژی خود را در افغانستان تغییر دادند.
کد خبر: ۴۶۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۳:۳۳ - 01August 2021

«استراتژی» جدید آمریکایی‌ها در شرق آسیا/ اهداف آمریکا در خروج از افغانستان«پیرمحمد ملازهی» تحلیلگر مسائل منطقه در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، درباره خروج نیرو‌های آمریکایی از افغانستان اظهار داشت: آمریکایی‌ها مدت‌ها پیش تصمیم خود را برای خروج از افغانستان گرفته بودند، لذا قرار بر این بود که به تدریج نیرو‌های نظامی خود را از این کشور خارج کنند.

وی ادامه داد: آمریکایی‌ها به این باور رسیده بودند که جنگ ۲۰ ساله افغانستان را باید پایان دهند و نیرو‌های خود را از این کشور خارج کنند؛ چون این حضور هیچ دستاوردی جز هزینه مالی و جانی برای آن‌ها در پی نداشته است.

ملازهی ادامه داد:، اما سیاستی که آمریکایی‌ها در افغانستان در پیش گرفته‌اند، به این معنی نیست که از این کشور به‌طور کامل خارج شوند؛ ظاهراً آمریکایی‌ها برای اینکه بیش از این هزینه مالی نکنند و سربازانشان بیش از این کشته نشود، استراتژی خود را در این کشور تغییر دادند، نه به این معنی که به‌طور کلی افغانستان را تخلیه کنند و آن را در اختیار دیگران بگذارند. گویا آمریکایی‌ها قصد دارند به نوعی از راه دور اوضاع را کنترل کنند و توافقی که در دوحه با طالبان امضا کرده‌اند که در این توافق‌نامه قرار بر این شده است که طالبان به قدرت برگردد، اما در یک چارچوبی که با آمریکایی‌ها به توافق رسیده‌اند.

ملازهی در پاسخ به این پرسش، مهم‌ترین دست‌آورد آمریکایی‌ها که ۲۰ سال در افغانستان حضور داشتند چی بود؟ گفت: به نظر من آمریکایی‌ها در افغانستان شکست خوردند. آن‌ها در زمان حمله به این کشور دو هدف را برای خود تعیین کرده بودند؛ یکی از این هدف‌ها مبارزه با تروریسم بود و هدف دوم آن‌ها هم این بود که دولتی را در افغانستان روی کار بیاورند که مبتنی بر نظام لیبرال‌دموکراسی باشد؛ اما در هر دو هدف تعیین شده شکست خوردند.

وی در ادامه افزود: آمریکایی‌ها تجربه روس‌ها را در قرن ۲۱ و تجربه انگلیسی‌ها را در قرن ۱۹ تکرار نکردند و عاقلانه‌ترین کار را در پیش گرفتند و با طالبان وارد مذاکره شدند و زمینه را برای خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از افغانستان فراهم کردند، بدون اینکه این خروج به منزله شکست باشد. اگر این رویه را ادامه می‌دادند در این تردیدی وجود نداشت که شکست می‌خوردند.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار