کارشناس مسائل اوراسیا مطرح کرد؛

افغانستان صحنه رویارویی مجدد قدرت‌های بزرگ

خورسند با اشاره به اینکه افغانستان تبدیل به صحنه رویارویی مجدد قدرت‌های بزرگ دنیا شده است، گفت: آمریکای در حال دست و پا زدن در مقابل خیزش نظم جدید شرقی است و افغانستان به‌محلی برای این رویارویی مجدد تبدیل شده است.
کد خبر: ۴۶۹۵۲۰
تاریخ انتشار: ۱۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۵۶ - 01August 2021

افغانستان صحنه رویارویی مجدد قدرت‌های بزرگ

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مهدی خورسند» کارشناس مسائل اوراسیا در گفت‌وگویی با اشاره به تحولات اخیر در کشور افغانستان، اظهار داشت: تحولات در همسایه شرقی کشورمان، افغانستان را می‌توان در سه سطح بین‌المللی، منطقه‌ای و روابط بین کشور‌ها مورد بررسی قرار داد.

وی افزود: در سطح بین‌المللی که یکی از مهمترین علل بروز ناآرامی‌های اخیر در افغانستان است باید به این موضوع دقت داشته باشیم که پس از فروپاشی شوروی، تنها دغدغه آمریکایی‌ها، رشد سریع چین بوده است.

خورسند عنوان کرد: آمریکایی‌ها برای کنترل چین، به سمت افغانستان یورش آورند تا ناامنی‌های ایجاد شده در این کشور با ایجاد و تقویت گروه‌های تروریستی و افراطی را به سمت چین ببرند و این کشور و همچنین منطقه را دچار دغدغه امنیتی کنند.
کارشناس مسائل اوراسیا عنوان کرد: این اقدام آمریکایی‌ها وقتی به ثمر ننشست در سال ۲۰۱۰ شاهد بودیم که سیاست راهبردی آن‌ها در حوزه سیاست خارجی از غرب آسیا به سمت شرق و به سمت دریای چین جنوبی منعطف شد و باز هم نتوانستند جلوی بازیگر نظم نوین جهانی را بگیرند.

خورسند با اشاره به اینکه افغانستان تبدیل به صحنه رویارویی مجدد قدرت‌های بزرگ دنیا شده است، گفت: آمریکای در حال افول در حال دست و پا زدن در مقابل خیزش نظم جدید شرقی است و افغانستان به‌محلی برای این رویارویی مجدد تبدیل شده است.

وی تأکید کرد: آمریکا در افغانستان، در حال حرکت دادن نیرو‌های مورد حمایت خود به‌سمت شمال این کشور است تا مانعی برای اتصال چین به سمت ایران که تکمیل کننده و تثبیت کننده پازل نظم نوین جدید و یا شرقی است، باشد تا از این طریق تثبیت این نظم نوین را به تأخیر افتاده و حتی موجبات فروپاشی آن ایجاد شود.

خورسند با اشاره به حضور بازیگر جدید بنام ترکیه در افغانستان گفت: ترکیه دنبال ادامه همین پازلی است که آمریکا طراحی کرده است که بتواند راه جغرافیایی دسترسی ایران به چین را مورد خدشه قرار دهد و منفعت ایران و چین را از طریق جغرافیای ایران را به صفر برساند.

 کارشناس مسائل اوراسیا خاطرنشان کرد: وظیفه ترکیه در افغانستان تهییج گروه‌های افراطی است و حتی ایده‌هایی مانند ارتش توران و تجمیع کشور‌های ترک زبان نیز در همین راستا تفسیر می‌شود و بازیگری ترکیه در افغانستان برای منافع آمریکاست تا بتواند جلوی رشد و تثبیت آن نظم نوین شرقی را بگیرد.

خورسند با بیان اینکه ایران از لحاظ جغرافیایی راه دسترسی اوراسیا به آب‌های آزاد و گرم است، گفت: ایران برای جاده ابریشم، به‌صرفه‌ترین، کوتاه‌ترین و امن‌ترین جغرافیا را برای انتقال کالا‌های تجاری از شرق به غرب دنیا دارا است.

وی با شاره به اینکه ایران سد انتقال ناامنی از غرب آسیا به سمت شرق است، گفت: ایران تاکنون کالای امنیت را برای شرق و غرب دنیا، به‌صورت رایگان فراهم کرده است؛ این امنیت زمینه‌ساز توسعه اقتصادی این کشور‌ها بوده است آن‌ها نیز به‌خوبی به این مسئله واقف هستند.  کارشناس مسائل اوراسیا تأکید کرد: با توجه به تمایل ترکیه به سمت آمریکا، جغرافیای ایران برای کشور‌های شرقی بسیار مورد توجه قرار گرفته است. حمایت قاطع روسیه و چین از ایران برای لغو تحریم‌ها و دیگر همکاری‌ها را در همین راستا می‌توان تحلیل کرد.

خورسند بیان کرد: اگر ما جغرافیای افغانستان را از دست دهیم و ترکیه در آنجا نقش ایفا کند شاید خیلی سخت باشد که در آن پازل نظم جدید امنیتی بخواهیم به‌راحتی قرار بگیریم. راه‌آهن خواف به هرات که قسمت پایانی آن توسط شرکت ایرانی انجام می‌شود، این کشور‌ها را به تکاپو انداخته و یکی از وظایف ترکیه در افغانستان جلوگیری از این قضیه و خط دادن به گروه‌های افراطی برای از بین بردن این خط راه آهن است.

کارشناس مسائل اوراسیا با تأکید بر اینکه افغانستان امروز صحنه بازی، رویارویی و صف کشی قدرت‌های بزرگ و شاید زورآزمایی غرب در حال افول و شرق در حال خیزش است، افزود: باید با تأمل و دقت بیشتری به تحولات افغانستان بنگریم.

منبع: میزان  

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار