هشدار نماینده عراقی در خصوص پروژه ترکیه برای سیطره بر موصل

نماینده استان نینوی در پارلمان عراق در خصوص پروژه ترکیه برای سیطره بر موصل که از سال ۲۰۱۴ کلید خورده است هشدار داد.
کد خبر: ۴۷۰۱۹۱
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۲ - 05August 2021

هشدار نماینده عراقی در خصوص پروژه ترکیه برای سیطره بر موصلبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «محمد الشبکی» نماینده استان نینوی، امروز در خصوص طرح هدفمند ترکیه برای سیطره بر موصل و الحاق آن به خاک خود هشدار داد و گفت که تلاش‌های ترکیه در این مسیر، از سال ۲۰۱۴ تاکنون همچنان ادامه دارد.

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: «ترک‌ها یک پروژه در نینوی دارند و از مدت‌ها پیش برای آن، برنامه‌ریزی کرده‌اند. موضوع تنها هدف قرار دادن حزب کارگران کردستان (پ. ک. ک) نیست، بلکه اهداف دیگری نیز در میان است.»

این نماینده عراقی افزود: «ترکیه تلاش می‌کند تا مساحت جغرافیایی خود را گسترش دهد، کنترل موصل را از نظر سیاسی و اداری به دست گیرد تا برنامه‌های ویژه خود را در این منطقه اجرایی کند.»

وی توضیح داد که این پروژه، پیش از سال ۲۰۱۴ با هدف سیطره آمریکا بر موصل و اداره آن از طریق کنسولگری ترکیه طرح شد و امروز تلاش‌های آنکارا برای سلطه بر این منطقه از طریق حملات نیرو‌های ترکیه، تلاش‌های آن برای الحاق اراضی عراقی به خود و قرار دادن آن در نقشه جغرافیایی‌اش کاملا مشهود است.

ترکیه مدت‌هاست با ادعای مقابله با پ. ک. ک در حال نقض تمامیت ارضی شمال عراق است. پ. ک. ک که در ۳۵ سال گذشته با دولت آنکارا در تقابل نظامی است از سوی ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا به عنوان گروه تروریستی شناخته می‌شود. ترکیه می‌گوید که شبه‌نظامیان حزب کارگران کردستان، مسئول مرگ بیش از ۴۰ هزار نفر از شهروندان ترکیه از جمله زنان و کودکان هستند.

ترکیه از آوریل گذشته چندین عملیات نظامی را به بهانه مبارزه با پ. ک. ک در شمال عراق آغاز کرده و به راحتی از احتمال حمله به منطقه سنجار در غرب استان نینوی سخن می‌گوید. امری که با واکنش گروه‌های سیاسی و نظامی عراقی مواجه شده است.

منطقه سنجار در غرب استان نینوی به مرکزیت شهر موصل، قرار دارد که گفته می‌شود، طی سال‌های گذشته در سایه نبود نیرو‌های عراقی در این منطقه، پ. ک. ک از این منطقه به عنوان محلی برای فعالیت‌های خود استفاده کرده است. آنکارا بار‌ها درباره تبدیل شدن این منطقه به قندیل دوم (نام کوهستانی در نزدیکی مرز‌های ایران، عراق و ترکیه و محل استقرار عناصر پ. ک. ک) هشدار داده است. آخرین این هشدار‌ها از زبان «رجب طیب اردوغان»، رئیس جمهور ترکیه بود که گفت شاید نیرو‌های ترکیه یکی از شب‌ها به ناگهان در سنجار عملیاتی انجام دهد.

ابراز نگرانی‌های ترکیه به همراه نگرانی‌های دولت منطقه کردستان عراق و دولت فدرال این کشور در خصوص سنجار موجب شد که پاییز امسال، اربیل و بغداد بر سر اخراج پ. ک. ک از این منطقه و استقرار نیرو‌های فدرال و پیشمرگه در آنجا به توافق برسند.

با این حال مدتی است که گزارش‌های متعددی در خصوص حمله ترکیه به سنجار و اشغال آن به بهانه مقابله با پ. ک. ک منتشر می‌شود. «هادی العامری» رئیس ائتلاف الفتح نیز شب گذشته اعلام کرد که براساس اطلاعات موثق، ارتش ترکیه درصدد است به کوهستان سنجار حمله کند.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار