یادداشت/ علی عبدالصمدی

گفتمان دفاع مقدس بهترین الگوی دولت سیزدهم در برابر شیطنت‌های ابرقدرت‌های غربی

دولت سیزدهم با عنایت به ابعاد مختلف گفتمان جامع دفاع مقدس می‌تواند در پیشبرد اهداف استراتژیک و راهبردی مقاومت ازجمله در برابر تحریم‌ها و شیطنت‌های ابرقدرت‌های غربی موفق شود.
کد خبر: ۴۷۰۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۰۰ - 05August 2021

تقارن سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه با روز ادای سوگند رییس جمهور سیزدهم حائز نکات مهم تاریخی استگروه اخبار داخلی دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ چهاردهم مرداد امسال مصادف با صد و پانزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه در ایران است.

انقلابی برآمده از درون اقشار مختلف مردم ایران که از یک سده‌ی پیش منجر به تشکیل مجلس شورای اسلامی و دارالشورا شد. به عبارتی می‌توان گفت که نخستین جرقه‌های تشکیل و تفکیک قوای سیاسی مدرن در ایران در آن زمان محقق شد.

آن هم در روزگاری که هیچ کدام از کشور‌های حال حاضر در منطقه یا اساسا وجود خارجی نداشتند و بعدا به استقلال رسیدند یا در فرهنگ سیاسی آن‌ها مجلس شورای ملی و دارالشورا و در یک کلام تفکیک قوا محلی از اعراب نداشت.

ایرانیان با غیرت با شرکت در نهضت بزرگ مشروطه و به پیروزی رساندن آن توانستند راه پیشرفت و ترقی اجتماعی و سیاسی را برای آیندگان باز کنند. اگر چه چند صباحی از امضای فرمان مشروطیت نگذشته بود که ظلم و جهل محمدعلی شاه مجلس شورای ملی را به توپ بست، اما مجاهدان راه حق و حقیقت هرگز پا پس نکشیدند و با مقاومت در برابر ستم و ظلم توانستند انقلاب مشروطه‌ی دوم را به پیروزی برسانند.

امسال صد و پانزدهمین سالگرد پیروزی انقلاب مشروطه، روز ادای سوگند سیزدهمین رییس جمهور ایران است. روزی که رییس جمهور در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به عنوان رییس دولت سیزدهم سوگند یاد خواهد کرد و رسما به دنبال تشکیل کابینه خواهد رفت.

تقارن این رویداد تاریخی با اتفاقی که در زمان حال رخ می‌دهد، آن هم در سپهر سیاسی کشور حائز اهمیت و نکته‌ای در خور تفکر برای صاحبان اندیشه است.

امید است کابینه‌ی سیزدهم، با عنایت به خواسته‌ها و مشکلاتی که به دلایل مختلف گریبانگیر اقشار مختلف مردم شده است، در رفع و برطرف ساختن آن‌ها نهایت اهتمام خود را داشته باشد.

تقارن تاریخ پیروزی انقلاب مشروطه‌ی ایران با مراسم ادای سوگند حجت‌الاسلام «رئیسی» در پیشگاه ملت به عنوان رییس جمهور، یقینا مطالبه گر انتظارات و توقعاتی از ریاست دولت سیزدهم خواهد بود. یقینا این تقارن تاریخی در شرایط کنونی کشور بار مسئولیت چند برابری را نسبت به دولت‌های گذشته بر عهده‌ی مسئولین این دوره خواهد گذاشت.

بالاخص در دورانی که برخی از سوء مدیریتها، تعطیلی‌های مکرر ناشی از شیوع ویروس کرونا و تحریم‌های برخی کشور‌های غربی و در راس آن‌ها آمریکا، بار امور اقتصادی را بر دوش خانواده‌ها سنگین‌تر کرده است. فرهنگ دفاع مقدس باید در چنین شرایطی در راس تمامی برنامه‌های رییس جمهور سیزدهم باید باشد.

فرهنگی که در آن مقاومت چه از نوع تدافعی و امنیتی و چه از نوع اقتصادیش (که همان گفتمان اقتصاد مقاومتی باشد) تعریف شده و متجلی است. بهترین گفتمان و الگوی برنامه‌ای که دولت سیزدهم می‌تواند در تمامی عرصه‌ها از آن بهره جویی کند همان گفتمان دفاع مقدس و مقاومت در برابر تحریم‌ها و شیطنت‌های ابرقدرت‌های غربی است.

یقینا دولت سیزدهم با عنایت به ژرفای تاریخ کشورمان به ویژه تاریخ نهضت مشروطه و نیز توجه به ابعاد مختلف فرهنگ و گفتمان جامع دفاع مقدس، می‌تواند در پیشبرد اهداف استراتژیک و راهبردی خود در عرصه‌های داخلی و خارجی موفق و پیروز باشد.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار