دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

لزوم توجه به کارشکنی‌های آمریکا در موضوع برجام/ عبرت‌گیری دولتمردان از تجربه برجام

آمریکا به‌عنوان یک چهره جنایتکار و بد عهد و پیمان در جهان معرفی شده و سریال بدعهدی‌هایش در ارتباط با جهموری اسلامی به‌خصوص در موضوع برجام تکرار شده است بنابراین همزمان با روی کار آمدن دولت جدید یادآوری این نکته ضروریست که در موضوع برجام دیگر، اعتماد به آمریکا، اشتباه‌ترین استراتژی ممکن است.
کد خبر: ۴۷۰۲۸۴
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۴ - 06August 2021

لزوم توجه به کارشکنی‌های آمریکا در موضوع برجام/ عبرت‌گیری دولتمردان از تجربه برجامبه گزارش خبرنگار گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، استکبار جهانی و در رأس آن آمریکا از ابتدا با کشور ایران دشمنی‌های زیادی داشته که با مطالعه تاریخ می‌توان از بدعهدی‌های آمریکا نسبت به ایران مطلع شد.

سریال تکراری این بدعهدی‌ها و دشمنی‌ها از سال‌های دور گرفته تا پیروزی انقلاب اسلامی، آغاز جنگ تحمیلی و بسیاری بدعهدی‌های دیگر که به جدیدترین بدعهدی آمریکا نسبت به ایران می‌توان به برجام و خروج آمریکا از آن اشاره کرد.
برجام و درس عبرتی که حاصل نشد!
پس از خروج آمریکا از برجام عده‌ای گفتند که تجربه‌ای شد و گذشت اما اصل آن است که تجربه‌ای شد که پیش‌تر بار‌ها تجربه شده بود و ماجرا‌ها با عهدشکنی‌ها و شرارت‌ها و کارشکنی‌های دولت آمریکا در قبال ایران از خیلی سال‌ها قبل‌تر وجود داشته است؛ آمریکای موضوع برجام در حقیقت همان آمریکای کودتای ۲۸ مرداد، حامی تجاوز صدام به ایران، حامی منافقان و همان آمریکای شلیک به هواپیمای مسافربری و همان آمریکای تحریم‌های سخت اقتصادی بود.

در این میان هرگاه دولتمردان ایرانی امتیازات بیشتری به غرب و آمریکا داده‌اند، فشار‌ها نه تنها کمتر نشده بلکه بیش از پیش به دولت و مردم ایران فشار وارد شده است.

در سالیان اخیر که دولتمردان ایران، اقتصاد مذاکره‌ای را به جای اقتصاد مقاومتی جایگزین کردند که نتیجه آن نه تنها شرایط اقتصادی را بهتر نکرده و تورّم کنترل نشده، بلکه شرایط رکودی نیز بدان افزوده شد و حتّی اسیر رکود تورّمی و رکود عمیق شدیم و ضربات جبران‌ناپذیری بر مردم وارد شده است.
برجام یک توافق بین‌المللی بود که مصوبه شورای امنیت سازمان ملل را دارد؛ ایران حدود سه سال آن را به طور کامل اجرا کرد؛ هیچکدام از ۶ قدرت جهانی به تعهدات خود طبق برجام عمل نکردند، آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای و بسیار فراتر از آن را مجدد تحمیل کرد. ایران حتی یکسال بعد از خروج آمریکا از برجام نیز آنرا اجرا کرد.

این معاهده بین‌المللی یعنی برجام یک توافق یک‌طرفه نبود. ایران اعلام کرد که اگر حتی سایر پنج قدرت امضاکننده منهای آمریکا، برجام را امضا کنند، بازهم به آن متعهد خواهد ماند اما یکسال منتظر ماند و هرچه بیشتر شفافیت و همکاری به خرج داد، بیشتر تحریم و بیشتر مجازات شد؛ لذا ایران با آغاز دولت سیزدهم تصمیم گرفته که این روند را تغییر دهد.
علی‌رغم بدعهدی‌های آمریکا اما هنوز عده‌ای دنبال سراب آمریکا هستند و صحبت از مذاکره و ارتباط با آمریکا می‌زنند.
ذات آمریکا تغییر کردنی نیست
افراد، ذهن‌ها، دیدگاه‌ها و دانش آموختن‌ها متفاوت است؛ افرادی هستند که با توجه به شرایط و فضایی که در درون دارند احساس می‌کنند نمی‌توانند یعنی احساس خودباوری و قدرت حل کردن مسائل به دست خودشان را باور ندارند. دیدگاه این‌ها با توجه به تبلیغ‌هایی که در گذشته شده و گفته‌اند کشور‌های دیگر به جز آمریکا جهان سومی هستند و قادر به حل مسائل خود نیستند و آمریکا باید مشکلات آن‌ها را حل کند، است و متاسفانه این باور در آن‌ها شکل گرفته و باور دارند که ما نمی‌توانیم.

نکته مهم اینکه امام خمینی (ره) ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی توانستند ثابت کنند که ما می‌توانیم و نمونه بارز آن در پیروزی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس مشهود است. چون باور "ما می‌توانیم" در برخی‌ها شکل نگرفته دیدگاهی با شرایط خاص خود را دارند.
علاوه بر این‌ها عده دیگری نیز هستند که اطلاعات ضعیفی داشته و ادعا دارند چون نمی‌توانیم بنابراین باید دست به دامن قدرت‌های بزرگ شویم تا قدرت‌های بزرگ مشکل ما را حل کنند اما یادمان نرود آمریکا تا زمانی که منافعش اقتضا می‌کند نه برای نهاد‌های قانونی که خودشان در دنیا قرار دادند ارزشی قائل است و نه برای پیمان و قرارداد‌های بین المللی که با بقیه کشور‌ها منعقد کرده است.

آمریکا نسبت به متحدانش هیچ عهد و اهمیتی قائل نیست. آمریکا در هر چه که بتواند چپاول کند و به دست بیاورد کوتاهی نمی‌کند مگر جایی که نتواند و این ذات و خوی استکباری آمریکا است. پس یادآوری این نکته ضروریست که چه در موضوع برجام و چه موضوعات دیگر، اعتماد به آمریکا، اشتباه‌ترین استراتژی ممکن است.
انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار