خطیب‌زاده:

امنیت خلیج فارس خط قرمز ایران است/ هیچ‌وقت گفت‌وگوهای وین را ترک نکردیم

سخنگوی وزارت امور خارجه امنیت خلیج فارس را خط قرمز برای جمهوری اسلامی ایران خواند و گفت: همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌های کشورهایی مثل انگلیس در امان باشد.
کد خبر: ۴۷۰۸۶۷
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۵ - 09August 2021

امنیت خلیج فارس خط قرمز ایران است/ هیچ‌وقت گفت‌وگوهای وین را ترک نکردیمبه گزارش گروه اخبار داخلی دفاع‌پرس، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (دوشنبه) در نشست هفتگی با خبرنگاران که به دلیل همه‌گیری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به‌صورت آنلاین برگزار شد، ضمن تشریح آخرین تحولات در حوزه سیاست خارجی به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

وی در ابتدا روز خبرنگار و منادیان و راویان حقیقت را تبریک گفت و در ادامه، اظهار داشت: در پی اتهامات بی پایه و اساس برخی کشور‌ها درباره واقعه کشتی در دریای عمان، کاردار انگلیس و سفیر رومانی در تهران را به وزارت خارجه احضار و مراتب اعتراض خود را اعلام کردیم.

این دیپلمات ارشد ایرانی همچنین به حضور مقامات خارجی در مراسم تحلیف حجت‌الاسلام رئیسی و دیدار تعدادی از وزرای خارجه و مقامات خارجی با ظریف اشاره کرد.

خطیب‌زاده در ادامه در پاسخ به سؤالی درباره طرح ادعا‌هایی از سوی برخی مقامات اروپایی و انگلیس در پی واقعه کشتی در دریای عمان نیز بیان کرد: این اظهارات وزیر خارجه انگلیس بر ضد ملت ایران اظهارات جدیدی نیست و یک حلقه از زنجیره‌ای از اظهارات غیرمسئولانه از سوی مقامات این کشور در سال‌های گذشته است.

وی گفت: ایران نگران نقض آشکاری است که انگلیس در قبال نفتکش ایران در آب‌های بین‌المللی و انجام داد. توصیه جدی من به دولت انگلیس توجه به مسئولیت‌ها و وظایفش است. امنیت خلیج فارس خط قرمز برای ایران است و همه تلاش خود را کردیم که این آبراه از ناامنی‌های کشور‌هایی مثل انگلیس در امان باشد.

خطیب‌زاده ادامه داد: اینکه انگلیس در کنار رژیم یاغی و بدنام صهیونیستی قرار گرفته است، جایگاه این کشور را نشان می‌دهد.

وی همچنین به خانواده دو قربانی این حمله از انگلیس و رومانی تسلیت عرض کرد و با آن‌ها ابراز همدردی کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تحولات افغانستان و ورود تعدادی از اتباع افغانستانی به ایران نیز بیان کرد: ایران عمیقا نگران تحولات در افغانستان است. ایران در چهار دهه گذشته میزبان برادران و خواهران افغانستانی خود بوده و هیچ وقت جز نگاه خویشاوندی به مردم افغانستان نداشته است.

خطیب‌زاده بیانیه گروه هفت را محکوم کرد و گفت: همه باید توجه داشته باشند در حالی که ماه‌ها درباره تجاوزات رژیم صهیونیستی و راهزنی‌های این رژیم و تروریسم دولتی این رژیم و خرابکاری در کشتی‌های تجاری به کرات انجام داده سکوت کرده‌اند نباید موضعی بگیرند که جانبداری و حمایت بی، چون و چرا داشتند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر وزیر خارجه عراق به ایران به زودی انجام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره مذاکرات وین نیز بیان کرد: نکته بسیار حائز اهمیت این است که ما هیچ وقت این گفتگو‌ها را ترک نکردیم یک فرآیند انتقال دموکراتیک قدرت در ایران رخ داده و طبیعتا در این فرآیند‌ها تغییراتی در تیم‌های اجرایی صورت می‌گیرد. رئیس جمهور در سخنان روز تحلیف و تنفیذ و اولین کنفرانس مطبوعاتی به صراحت اشاره کرد که درباره رفع تحریم‌های ظالمانه از منافع عالیه مردم اقدام خواهد شد.

وی گفت: باید منتظر باشیم که دولت مستقر شود و وزرا تعیین شوند و حتما این مسیر ادامه می‌یابد.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره سفر وزیر خارجه ژاپن به ایران نیز اظهار داشت: این سفر چند ماهی است که در دستورکار است و به محض این‌که جزییات آن نهایی شود انجام خواهد شد.

خطیب‌زاده درباره بدهی انگلیس گفت: دولت‌های انگلیس به بهانه‌های واهی نه تنها بدهی خود را پرداخت نکردند بلکه رفتار‌هایی داشتند که حاکی از عدم صداقت آن‌ها در پرداخت این بدهی‌ها بوده است. نه تنها این بدهی‌ها را همواره در دستورکار خود داشته‌ایم.

وی گفت: ایران امیدوار است در پایان بخشیدن به محاصره انسانی در یمن در دوران نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل اقدامی صورت بگیرد. متاسفیم که دولت عربستان هنوز هم در پی راه‌حل نظامی بعد از مدت‌ها متوجه شده جنگ جز آسیب زدن به ملل منطقه و امنیت منطقه حاصلی ندارد. هر چه زودتر دولت عربستان سعودی پایبندی خود را به راه‌حل‌هایی هم برای منطقه و صلح و امنیت آن نشان دهد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره سفر «انریکه مورا» معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و اظهارات وی درباره گفتگو‌های وین و ملاقاتش با حسین امیرعبداللهیان نیز بیان کرد: ایران عضو برجام است و در چارچوب برجام اقدامات خودش را انجام داده است. آن کشوری که باید پذیرفته شود به برجام برگردد دولت آمریکاست که از برجام خارج شده است و ما به عنوان عضوی از برجام برخی از اقدامات جبرانی خود را با توجه به بند‌های خود برجام متوقف کردیم که این‌ها هم قبلا گفته شده است.

وی ادامه داد: انریکه مورا ملاقاتی را هم با امیرعبداللهیان داشتند که ایشان هم نظرات رئیس جمهور را علاوه بر ملاقات‌هایی که در وزارت خارجه داشت، بیان کرد و مواضع آقای دکتر رئیسی هم با صراحت و شفافیت در نطق تحلیف ایشان گفته شد و چیزی بیش از آن گمانه زنی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره معرفی کابینه دولت جدید نیز گفت: اجازه دهید دفتر رئیس جمهور در این خصوص اظهارنظر کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سؤالی درباره تعیین نماینده جدید دبیرکل سازمان ملل در امور یمن اظهار داشت: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل همکاری‌های گسترده‌ای را داشتیم و قطعا با نماینده ویژه سازمان ملل که برای ما چهره شناخته شده‌ای است همکاری نزدیک خود را ادامه خواهیم داد.

وی افزود: امیدواریم نماینده جدید بتواند در چارچوب حقوق بین‌الملل و توافقات قبلی و رعایت حقوق مردم یمن به این جنگ خانمانسوز پایان دهد و قطعا تمامی مساعی خود را به کار خواهیم گرفت که به نماینده جدید کمک کنیم.

خطیب‌زاده یادآور شد: البته طبیعی است که تغییر نماینده به خودی خود نتیجه بخش نخواهد بود مگر این‌که با تغییر رویکرد در کشور‌هایی که امروز در جنگ علیه مردم یمن حضور دارند، همراه باشد، چه کشور‌هایی که مستقیم در جنگ با مردم یمن هستند و چه کشور‌هایی مثل انگلیس که از این فضا استفاده می‌کنند و به فروش سلاح‌های خودشان بر علیه مردم یمن به این کشور‌های متجاوز ادامه داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره مناسبات ایران با منطقه کردستان عراق نیز که سؤال خبرنگاری بود بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران نگاهش به کشور عراق یک نگاه کاملا شناخته شده است. سیاست ما احترام به تمامیت ارضی عراق و وحدت سرزمینی این کشور است و یک سیاست غیرقابل تغییر است. در عین حال ما روابط بسیار نزدیکی را با گروه‌های مختلف در عراق از جمله با دوستانمان در اقلیم داریم و در این میان هم تفاوتی بین گروه‌های مختلف کرد وجود ندارد.

وی افزود: روابط جمهوری اسلامی ایران دیرینه و شناخته شده است و دارای پیوند‌های خویشاوندی و همواره تلاش خود را کرده‌ایم که در چارچوب روابط و همکاری‌هایی که داشتیم بتوانیم نقش موثری را در صلح و امنیت این منطقه نیز داشته باشیم.

خطیب‌زاده درباره امضای تفاهمنامه‌ای بین بحرین و رژیم صهیونیستی برای همکاری در مقابله با ایران که سؤال یکی دیگر از خبرنگاران بود بیان کرد: رژیم اشغالگر ریشه چند دهه‌ای ناامنی، ترور و خشونت در منطقه و جهان بوده است. این رژیم سمبل یک رژیم نامشروع و بی آبرو در نظام بین‌الملل بوده و تمامی کشور‌هایی که با محاسبه اشتباه، خودشان را به رژیم اشغالگر قدس نزدیک کردند، متاسفانه نه تنها گرد این ناامنی و بی آبرویی دامن آن‌ها را هم می‌گیرد، بلکه خودشان هم به عنوان منبع ترور و ناامنی به دنیا و منطقه معرفی می‌کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: رژیم صهیونیستی جایی پا نگذاشته مگر بلافاصله در آنجا ناامنی بوده است. علتش هم یک علت واضح است، چون حیات و ممات این رژیم در بحران افکنی، خشونت، خونریزی و ترور است. ناآرامی است که به این رژیم اجازه می‌دهد به حیات نامشروع خودش ادامه دهد. رژیم اشغالگر قدس در حضیض مشروعیت خودش به سر می‌برد و یک اشتباه محاسباتی بسیار بد است اگر کسی فکر کند با تمسک به این رژیم نامشروع می‌تواند برای خودش امنیت بخرد.

وی تصریح کرد: امنیتی که رژیم اشغالگر قدس از کشور‌های فرامنطقه‌ای می‌خرد به گرانترین وجه ممکن به آن‌هایی که اعتماد به نفس ندارند می‌فروشد.

این دیپلمات ارشد ایرانی بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران بار‌ها نشان داده بدون هیچ گونه اغراقی که در خصوص امنیت ملی خودش با هیچ کسی در هیچ نقطه‌ای مصالحه نمی‌کند و با کسی هم شوخی ندارد. همگان بدانند که جمهوری اسلامی ایران با زبان منطق و در عین حال زبان قاطع از منافع خودش و مردم خودش دفاع می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره آخرین تحولات مربوط به ابتکار تهران در خصوص افغانستان نیز بیان کرد: ما رایزنی‌های گسترده‌ای را در سطح اعلامی و غیراعلامی داریم. در سطح اعلامی برخی از سفر‌ها و رایزنی‌ها به اطلاع عزیزان رسانده شده است. سفری که طاهریان فرد به عنوان نماینده ویژه ایران به پاکستان و افغانستان داشته است، اما گفتگو‌های منظمی در سطوح مختلف توسط جهات و نهاد‌های ذیربط انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: امنیت افغانستان، امنیت ماست ولذا با دقت و جزییات مسائل را پیگیری می‌کنیم. تنها راه برای صلح افغانستان، یک دولت فراگیر است، دولتی به شمول همه نیرو‌ها و این همان ابتکار صلح تهران بود که بتوانیم در یک بستر کاملا منطقی، فضایی را آماده کنیم که گفتگو‌های اصیل بین الافغانی شکل بگیرد و مردم افغانستان در خصوص آینده کشورشان تصمیم بگیرند.

به گفته خطیب‌زاده تنها مسیر صلح در افغانستان همین مسیر است. نه تنها آماده برگزاری دور دوم ابتکار صلح تهران هستیم بلکه تمامی اقدامات را انجام می‌دهیم که بتوانیم میزبان کشور‌های همسایه افغانستان باشیم برای این‌که نگرانی‌ها و موضوعات مشترکمان را با کمک برادران در افغانستان مرتفع کنیم.

وی افزود: مهمترین موضوع در اینجا رعایت حقوق مردم افغانستان است که باید از این نزاع و برادرکشی به دور باشند و مرز‌ها باید مرز‌های صلح و امنیت باشد و همه گروه‌ها باید اعلام کنند به قانون پایبند هستند و همه باید اعلام کنند به افغانستان به عنوان همراه خوبی در منطقه پایبند هستند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: این‌ها همان مسیری است که ایران در این مدت طی کرده، گفتگو‌ها را تسهیل کرده و دسترسی‌ها را برای همه طرف‌های افغانستانی به صورت یکسان و منصفانه فراهم آورده است و ما به عنوان همسایه افغانستان همین مسیر را ادامه می‌دهیم و به همه کشور‌ها نیز توصیه می‌کنیم از اقداماتی که شائبه آن را پیش می‌آورد که برای آینده افغانستان می‌خواهند دخالتی در تصمیم گیری داشته باشند فاصله بگیرند و توجه نمی‌کنند که جغرافیای افغانستان باید همواره جغرافیای صلح بماند و گروه‌های تندرو نباید اجازه پیدا کنند از این جغرافیا بر علیه ملل منطقه و مردم افغانستان استفاده کنند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سؤال دیگری اعزام زائر به عربستان نیز بیان کرد: درباره اعزام زوار به عربستان و همچنین کشور عراق گفتگو‌ها در سطوح مختلفی توسط بخش‌های مختلف انجام شده است. سازمان حج به خاطر موضوع کرونا به تنهایی نمی‌توانسته این کار را جلو ببرد و دوستان زحمات زیادی کشیدند. اما شرایط خاص و ویژه است. در هر دو مورد وزارت خارجه تلاش خود را کرده که بتواند زمینه‌های لازم را فراهم بیاورد.

وی همچنین درباره وضعیت مرز‌های ایران و حضور طالبان در برخی از نقاط مرزی کشور گفت: برخی از نواحی مرزی ما به خاطر تحولات موجود در افغانستان گا‌ها دچار یکسری تحولات بوده، ولی این مرز‌ها همواره در طی این مدت با همت مرزداران غیور و ارتشیان دلاور مرز‌های آرامی بوده است و ما همواره تلاش کرده‌ایم که این پیام مقتدرانه را بدهیم که مرز‌های ایران همواره باید آرام بماند.

سخنگوی وزارت خارجه درباره این‌که گفتگو‌های بین الافغانی شامل چه گروه‌هایی است؟ اظهار داشت: قطعا گروه طالبان هم بخشی از آینده افغانستان است. ما گفته‌ایم که برای تسهیل گفتگو‌های اصیل بین الافغانی پایبند هستیم و تلاش می‌کنیم که صدای همه شنیده شود.

این دیپلمات ارشد ایرانی درباره اتهامات بی اساسی که اخیرا علیه ایران در خصوص کشتی صهیونیستی مطرح شد نیز بیان کرد: اتهامات بی اساسی که با سناریوسازی رژیم صهیونیستی صورت گرفته که همراه شده با این اظهارات و بیانیه‌های بی اعتبار، نزد جمهوری اسلامی ایران مردود است. ایران به عنوان پایه اساسی امنیت و صلح در منطقه پیرامونی از جمله خلیج فارس به عنوان کشوری است که در تمامی راه‌حل‌ها و حوزه‌هایی که به امنیت و صلح این آبراه بین‌المللی و استراتژیک نقش عمده‌ای داشته و هیچکس نمی‌تواند این نقش را نادیده بگیرد.

خطیب‌زاده تصریح کرد: آن‌چه ما می‌گوییم فراتر از خلیج فارس است. متاسفانه در دریای سرخ و حوزه‌های بین‌المللی شاهد تروریسم دولتی رژیم اشغالگر قدس با سکوت حمایت آمیز برخی از این کشور‌ها به ویژه آمریکا و انگلیس هستیم. به طور جدی اخطار می‌دهیم که توجه داشته باشند جمهوری اسلامی ایران در خصوص امنیت کشتی‌های تجاری خودش سکوت نخواهد کرد و هر اقدامی که جامع به امنیت کشتی‌های تجاری و صلح و ثبات نیندیشد قطعا راه به جایی نخواهد برد.

انتهای پیام/361

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار