گوینده خبر آزادسازی خرمشهر را بشناسیم+عکس

قرار بود بعد از پایان پخش خبر ساعت 14 بعد از ظهر، خبر آزادی اعلام شود. رقابت بر سر اعلام این خبر مهم میان پخش رادیو و پخش خبر بود. مدیران وقت رادیو، آن طور که بعدها فهمیدم، می‌خواستند اعلام خبر آزادی خرمشهر با صدای کریمی باشد و مدیران خبر اصرار داشتند گوینده خبر، آقای «ناصر کاشانی»، خبر را بخواند.
کد خبر: ۴۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۰ - 24May 2015

گوینده خبر آزادسازی خرمشهر را بشناسیم+عکس

به گزارش دفاع پرس، این روزها با درگذشت مهران دوستی از گویندگان باسابقه و مشهور صدای جمهوری اسلامی، با توجه به فعالیت او در رادیو جبهه، خبرهایی منتشر شد مبنی بر اینکه اعلام خبر آزادسازی خرمشهر در رادیو، با صدای اوست. در حالی که خبر آزادسازی خرمشهر با صدای محمود کریمی علوی از رادیو پخش شد.

گوینده خبر آزادسازی خرمشهر را بشناسیم+عکس

محمود کریمی علوی متولد شهر علویجه اصفهان است. او تا اخذ مدرک دیپلم در اصفهان بود و سال 1352 برای ادامه تحصیل به تهران آمد. لیسانس آمار از موسسه آموزش عالی آمار و انفورماتیک گرفت که بعدها در داشگاه شهید بهشتی ادغام شد. از سال 1360 تا 1367 یعنی تا زمان پذیرش قطعنامه 598 به عنوان گوینده، نویسنده و گزارشگر در رادیو و تلویزیون، عمدتاٌ رادیو، فعال بود. از این مدت نزدیک چهار سالش را یعنی از سال 1363 تا سال 1367 مدیریت پخش رادیو ایران را برعهده داشت. پیش از شروع فعالیتش در تهران، مدتی در صدا و سیمای مرکز اصفهان و مدتی هم در رادیویی که سپاه پاسداران و صدا و سیمای مرکز باختران (کرمانشاه) مشترکاً راهاندازی کرده بودند و هدف آن پوشش خبری و تهییج و پشتیبانی روحی رزمندگان در غرب کشور بود، در سرپل ذهاب پادگان ابوذر فعالیت کرد. از آنجا به تهران آمد.

خبر آزادسازی خرمشهر ساعت 11 روز سوم خرداد ماه سال 1361 بدست او رسید. مدیران وقت با توجه به اهمیت مسئله میخواستند در نحوه اعلام خبر سنگ تمام بگذارند.

برنامههای عادی رادیو را قطع کردند یعنی حدود چهار ساعت؛ از 11صبح تا ساعت سه بعد ازظهر. مارش نظامی بود و حماسهخوانی محمود کریمی. شعر و شور بود و موسیقی و مارش جنگ، که کشور را به نشاط آورده بود و مردم هنوز نمیدانستند چه خبر است. فاصله بین مارشها کوتاهتر و کوتاهتر میشد و حادثه مهمی را خبر میداد.

گوینده خبر آزادسازی خرمشهر را بشناسیم+عکس

 

قرار بود بعد از پایان پخش خبر ساعت 14 بعد از ظهر، خبر آزادی اعلام شود. رقابت بر سر اعلام این خبر مهم میان پخش رادیو و پخش خبر بود. مدیران وقت رادیو، آن طور که بعدها فهمیدم، میخواستند اعلام خبر آزادی خرمشهر با صدای کریمی باشد و مدیران خبر اصرار داشتند گوینده خبر، آقای «ناصر کاشانی»، خبر را بخواند. بالاخره ساعت موعود فرارسید و کاشانی خبر آزادی را خواند. جمله معروف «خونین شهر، شهر خون، آزاد شد.» و مارش نظامی ادامه پیدا کرد و میکروفون را به محمود کریمی دادند و او نیز خبر را اعلام کرد.

 

منبع: ایسنا

نظر شما
پربیننده ها