مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی خبر داد؛

اجرای سخت‌گیرانه‌ترین محدودیت‌های کرونایی در مراسمات عزاداری محرم سال جاری

حجت‌الاسلام «صاحبقرانی» گفت: دستورالعمل‌های سال ۱۴۰۰ همراه با تغییرات سخت‌گیرانه‌ای تمدید شده که از جمله آن‌ها، برگزاری مراسمات فارغ از رنگ بندی‌هاست به این معنا که اگر شهری آبی هم باشد، حکم قرمز را دارد و دستورالعمل برای همه رنگ بندی‌ها واحد است.
کد خبر: ۴۷۰۵۶۹
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۰۸ - 07August 2021

به گزارش دفاع‌پرس از مشهد، حجت الاسلام «هادی صاحبقرانی» مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی در نشست خبری تشریح برنامه‌های اداره کل تبلیغات اسلامی خراسان در ماه محرم که در سالن اجتماعات این اداره برگزار شد، اظهار داشت: با توجه به اینکه مراسمات مذهبی مجوز برگزاری دارند اعزام مبلغ امسال در دو قالب اعزام‌های فردی و گروهی صورت می‌گیرد و تاکنون بالغ بر هزار مبلّغ مرد و زن برای اعزام ثبت‌نام کرده‌اند و البته همچنان ثبت نام ادامه دارد.

وی افزود: بنای اصلی بر این بوده است که کمترین تغییر و جابجایی را شاهد باشیم و بر همین اساس، ۴۲۰ نفر از روحانیون مبلغ حاضر در روستاها در همان روستای خود و روستاهای هم‌جوار در مراسمات مذهبی به تبلیغ می‌پردازند و ۴۵۰ نفر از ائمه جماعات نیز که در دستگاه‌های اجرایی در طول سال فعال هستند، در این ایام نیز با رعایت مسائل بهداشتی کارشان را انجام خواهند داد؛ هم‌چنین هزار و ۵۰۰ نفر از مبلغین در عرصه روضه‌های خانگی فعالیت خواهند داشت و بیش از ۱۰۰ مبلغ نیز به خارج از استان اعزام می‌شوند.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه ستاد ملی کرونا، سال گذشته سازمان تبلیغات را مسئول کمیته مراسم مذهبی و عزاداری قرار داده است، خاطرنشان کرد: دستورالعمل‌های سال ۱۴۰۰ همراه با تغییراتی تمدید شده که از جمله این  تغییرات، برگزاری مراسم امسال فارغ از رنگ‌بندی‌هاست به این معنا که اگر شهرستانی آبی هم باشد، حکم قرمز دارد و دستورالعمل برای همه رنگ‌بندی‌ها واحد است.

وی ادامه داد: هیئت‌های مذهبی با اخذ مجوز برای برگزاری مراسم، مثل سال گذشته با قوت برنامه‌هایشان را در فضای باز برگزار خواهند کرد. اساساً برگزاری مراسمات در فضای بسته با محدودیت همراه است و فقط فضاهایی با سقف بالای شش متر و رعایت یک‌چهارم ظرفیت مجموعه برای میزبانی از مراسمات مجاز هستند.

صاحبقرانی در پاسخ به شرایط جدید دسته‌روی تصریح کرد: رویکرد اساسی در همه ملاحظات کرونایی این است که از تجمع و ازدحام پرهیز شود و ممنوعیت مراسمات محلی نظیر تشت‎گزاری، یوم العباس و نخل‎گردانی نیز به همین دلیل بوده است؛ هم‌چنین دسته‌روی‌ها هم که سال گذشته مطلقاً ممنوع بود، امسال به صورت محلی رفع مانع شده‌اند، اما جابجایی شهر به شهر و استان به استان ممنوع شده است و استفاده از طبل و سنج هم فقط به شرطی مجاز است که این ابزارها شخصی باشند.

وی تأکید کرد: ۸۴ مرکز در سطح استان تحت عنوان فضاسازی شهری در حوزه سیاه‌پوش کردن معابر شهری فعالیت می‌کنند.

«ما نسل به نسل در پناهت هستیم»، شعار محرم امسال
مدیرکل تبلیغات اسلامی خراسان رضوی با بیان اینکه شعار محرم امسال، «ما نسل به نسل در پناهت هستیم» است، گفت: اقدامات مشترکی با کمیسیون فرهنگی شورای شهر ششم در جهت حمایت از هیئات مذهبی صورت گرفته است، اما محدود به این سطح نیز نبوده‌ایم و برنامه ریزی شده تا هزار و ۵۰۰ مبلّغ با تشکیل گروه‌های مجازی امر تبلیغ را در آن بستر انجام دهند و البته محتوای تبلیغی و فرهنگی لازم نیز در اختیار آنان قرار داده شده است.

وی از برگزاری پویش‌های «چادر من، پرچم عزای حسین» و «نذر پرچم» خبر داد و افزود: در پویش «چادر من پرچم عزای حسین»، چادرهای بلااستفاده در هر خانه تبدیل به پرچم عزای حضرت سیدالشهدا (ع) خواهند شد و در فضاسازی‌های محلی مورداستفاده قرار می‌گیرند. در پویش «نذر پرچم» نیز آحاد مردم می‌توانند پرچم‌هایی تهیه کنند و پس از ثبت درخواست نصب پایه در سامانه‌های معرفی‌شده، با مشارکت خادمانشان در اداره کل تبلیغات اسلامی استان، پرچم‌های عزای سیدالشهدا (ع) را در سردرب منازل خود نصب کنند.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار