حماسه سوم خرداد در آینه کتابهای دفاع مقدس

روز سوم خرداد مصادف با آزاد سازی خرمشهر است. عملیات بزرگ بیت‌المقدس، با رمز "یا علی ‌بن ‌ابی‌طالب (ع) در سال 61 آغاز و منجر به بازپس گیری خرمشهر از رژیم بعث عراق شد.
کد خبر: ۴۷۰۷۲
تاریخ انتشار: ۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ - 24May 2015

حماسه سوم خرداد در آینه کتابهای دفاع مقدس

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس، روز سوم خرداد مصادف با آزاد سازی خرمشهر است. عملیات بزرگ بیتالمقدس، با رمز "یا علی بن ابیطالب (ع) در سال 61 آغاز و منجر به بازپس گیری خرمشهر از  رژیم بعث عراق شد.

بر اساس اطلاعات آماری موسسه خانه کتاب 174 عنوان کتاب از سال 1357 تا کنون با کلید واژه «خرمشهر» منتشر شده است. از میان 174 عنوان کتاب 90 عنوان چاپ نخست و 97 عنوان بازچاپی هستند. همچنین 174 عنوان تالیف و 13 عنوان ترجمه در این آمار جای گرفتهاند. ناشران تهرانی 157 عنوان و ناشران شهرستانی 30 عنوان کتاب در این زمینه منتشر کردهاند. 6 عنوان کتاب نیز در حوزه کودک و نوجوان در زمینه خرمشهر به چاپ رسیده است.

"تکاروان نیروی دریایی خرمشهر"

"تکاوران نیروی دریایی در خرمشهر" جدیدترین اثر منتشر شده سوره مهر با موضوع خرمشهر است که به همت سید قاسم یاحسینی تدوین شده و به روایت خاطرات یکی از فرماندهان آن دوران در خرمشهر گذشته میپردازد. ناخدایکم هوشنگ صمدی، راوی این کتاب به عنوان فرمانده گردان تکاوران نیروی دریایی خرمشهر و گردان تحت فرمانش، نقش مهمی در مقاومت این شهر تا اشغال توسط ارتش عراق و همچنین حوادث بعد از آن که منجر به باز پسگیری دوباره آن در سوم خرداد 1361 میشود، داشته است.



ناخدا هوشنگ صمدی یکی از قهرمانان ملی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دوران مقاومت 34 روزه خرمشهر است؛ افسری شجاع، دلیر، با کفایت و بسیار ایراندوست که به فرماندهی او، تکاوران، نیروهای مردمی و سپاه پاسداران با ایثار خون و جان خود موفق شدند ارتش تا بُن دندان مسلح عراق را هفتهها در خرمشهر زمینگیر کنند و ضربات و تلفات سنگینی بر تجهیزات و نفرات متجاوزان به آب و خاک ایران زمین وارد کنند.

"کتاب عکس خرمشهر"

کتاب عکس خرمشهر از مجموعه چند جلدی عکس های جنگ تحمیلی است که از سوی انجمن عکاسان انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد حفظ آثار و ارزش های دفاع مقدس منتشر شده است. این مجموعه راوی خاطرات عکاسان دفاع مقدس از روزهای جنگ و حماسه در خرمشهر است.



این کتاب شامل 287 قطعه عکس از 48 عکاس و هنرمند است که در طی روزهای مقاومت و دوره اشغال شهر و طی برگزاری عملیات بیت المقدس و آزادسازی شهر و تاثیرات ناشی از حضور دشمن در ایام اشغال به عکاسی پرداختهاند.  عکس های زیر که برگزیده این مجموعه است که لحظات فتح خرمشهر را روایت می کند.

"خرمشهر نمی میرد"

رضا خدری نویسنده کتاب خرمشهر نمی میرد این کتاب را در 35 عنوان با محوریت حماسه مردم این شهر از پیروزی انقلاب اسلامی تا آزاد سازی خرمشهر تالیف کرده است.
 
در بخش خرمشهر در پیروزی انقلاب اسلامی ، تشکیل کانون فرهنگی نظامی جوانان مسلمان خرمشهر و بسط قدرت ضد انقلاب و حمله به کانون فرهنگی نظامی مورد بررسی قرار گرفته است.
 
رخدادهای جمعه 21 اردیبهشت سال 58، سازمان سیاسی خلق عرب، اختلافات میان اعراب، رخدادهای 11 خرداد سال 58 و30 خرداد همان سال از دیگر عناوین کتاب خرمشهر نمی میرد است.


 
مقاومت 45 روزه خرمشهر از دیگر بخش های این کتاب است و پس از آن عناوینی چون وقتی جهان آرا گریه می کرد و خرمشهر در روزهای حساس مقاومت برای خواننده بازگو می شود.
 
در بخش مسجد جامع خرمشهر ، نقش این مسجد در دوران دفاع مقدس و در روزهای مقاومت مردم این دیار بررسی می شود.
 
شکست طرح پیروزی برق آسا و پیشنهاد آتش بس، هجوم دشمن از سه محور در 8 و 9 مهرماه سال 59، جنایت دشمن در محله هیزان و نقش فداییان اسلام از دیگر بخش های مهم این کتاب است.
 
در ادامه کتاب خرمشهر نمی میرد، عناوینی چون ادامه درگیری و ورود دشمن به شهر و مقاومت ده روزه از 11 تا 21 مهر 59 مطرح می شود.
 
در بخش دیگری از کتاب مقاومت مردم خرمشهر در جای جای این شهر چون محور پادگان دژ و جاده کمربندی، کوی طالقانی، جنوب خیابان چهل متری، محور بندر مطرح می شود.
 
در صفحات پایانی این کتاب ادامه مقاومت و جنگ خانه به خانه و تن به تن مردم ایثارگر خرمشهر و و ضعیت دشمن مطرح می شود.
 
 در بخش پایانی کتاب به حماسه آزادسازی خرمشهر پرداخته شده است.
 
کتاب "خرمشهر نمی میرد" به قلم رضا خدری از سوی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس روانه بازار نشر شده است.

"اینجا صدایی نیست"

کتاب این جا صدایی نیست ناگفته های رضا پور عطا از عملیات والفجر مقدماتی است و به اهتمام فرامرز گرجیان از سوی انتشارات صریر وابسته به سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس منتشر شده است.

 

"دختران خرمشهر"

دختران خرمشهر شامل داستان¬هایی دخترانه، عاطفی و حماسی از نقش دختران در مقاومت سی و پنج روزه خرمشهر در ابتدای تجاوز بعثی¬ها به این شهر قهرمان است.

دختران خرمشهر در قطع پالتویی و در 70 صفحه منتشر شده است.

"خرمشهر در آتش"

این کتاب، گزارشی از وقایع مختلف جنگ تحمیلی عراق بر ایران است. رضا الصبری عمر خود را هنگام وقوع وقایع مختلف جنگ تحمیلی سپری کرده و شاهد درگیریهای مختلفی در مناطق کوهستانی و دشتها و ماهورها بوده است. سرهنگ عراقی، رضا الصبری خاطرات خود را با نوشتن زندگینامه خویش شروع میکند؛ از کودکیاش میگوید، از پدرش، از شهرش، از موفقیتهایش در دانشکده افسری و .... سپس چگونگی شروع جنگ، شیوه و روش حمله به خرمشهر و قتل عام و بمباران مردم بیگناه و غیر نظامی، قتل عام زنان و کودکان، اطفال شیرخوار و زنان آبستن و شکنجه دادن اسرای ایرانی و اعدام وحشیانه مردان و زنان ایرانی، تخریب خانههای خرمشهر و با خاک یکسان کردن افراد درون خانهها و دیگر جنایات همقطارانش را شرح میدهد. نویسنده، اطلاعاتی را نیز درباره شهر خرمشهر، بندر خرمشهر، اروندرود، منطقه جفیر، کرخه نور و رودخانه کارون داده است.

نویسنده نتوانسته عواطف بشری خود را نسبت به ایرانیها و نفرت خود را از اعمال غیر اخلاقی و ضد بشری فرماندهان عراقی پنهان کند.

رضا الصبری با اینکه خود در خدمت ارتش بعث بوده و دستش به خون شهروندان مظلوم خرمشهری آلوده است، اما در جای جای کتاب، دلاوری رزمندگان جان برکف ایرانی را تحسین میکند.

این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شده است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار