معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف خبر داد؛

برگزاری پنج هزار و ۹۰۰ برنامه در محرم/ چهارپایه‌خوانی در ۲۰۰ بقعه متبرکه برپا می‌شود

حجت‌الاسلام عادل از برگزاری پنج هزار و ۹۰۰ برنامه در محرم خبر داد و گفت: امسال طی امضای تفاهم‌نامه‌ای با خانه مداحان مراسم چهارپایه‌خوانی را در ۲۰۰ بقعه متبرکه برگزار می‌کنیم که متناسب با شرایط کرونایی موجود است.
کد خبر: ۴۷۰۹۳۳
تاریخ انتشار: ۱۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۳ - 09August 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حجت‌الاسلام «غلامرضا عادل» معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه در نشست اعلام برنامه‌های این سازمان در محرم امسال اظهار داشت: ما در سازمان اوقاف و امور خیریه خود را خدمت‌گذار بقاع متبرکه و امامزادگان در سراسر کشور می‌دانیم؛ امامزادگانی که پس از حضور پر برکت امام رضا (ع) در این مملکت حضور یافتند و هر کدام در زمان حیات خود موجبات ترویج معارف اسلام و اهل‌بیت (علیهم‌السلام) را فراهم کردند و پس از شهادت یا وفات‌شان بقعه متبرکشان نیز منشاء خیر و برکت بوده و هست.

وی با بیان اینکه حضور مردم در بقاع متبرکه و امامزادگان، برکاتی را به‌همراه دارد و یکی از این برکات آرامش روحی، زائران است، تاکید کرد: ما نیز به‌عنوان خادمین بقاع متبرکه و امامزادگان سعی کرده‌ایم تا تمام امکانات رفاهی و معنوی برای حضور مردم در اماکن متبرکه را فراهم کنیم.

برگزاری پنج هزار و ۹۰۰ برنامه در محرم/ چهارپایه‌خوانی در ۲۰۰ بقعه متبرکه برپا می‌شود

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در دهه پر برکت ولایت از عید سعید قربان تا عید سعید غدیرخم یکی از برنامه‌های مهمی که در بقاع متبرکه و امامزادگان اجرا شد، طرح رزمایش سلامت بود؛ حضور پزشکان برای ویزیت و تست‌های رایگان اعم از تست اکسیژن، تست فشار خون، تست قند خون، تب‌سنجی و تهیه و توزیع ملزومات بهداشتی از فعالیت‌های انجام گرفته در این طرح بوده است؛ بیش از یک میلیون نفر در رزمایش سلامت در دهه ولایت، تحت پوشش خدمات درمانی قرار گرفتند.

حجت‌الاسلام عادل با تاکید بر اینکه سازمان اوقاف و امور خیریه از نخستین نهاد‌هایی بوده است که از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور برای جلوگیری از شیوع این ویرس تلاش کرده است، افزود: در بقاع متبرکه و امامزادگان سراسر کشور فعالیت‌هایی از قبیل تولید ماسک، ضد عفونی کردن محلات مجاور بقاع متبرکه و تهیه و توزیع ملزومات و بسته‎های بهداشتی انجام گرفته است؛ همچنین کمک به نیازمندان در قالب توزیع بسته‌های معیشتی انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه یکی از ضروریات برگزاری هیئات مذهبی، رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، گفت: برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب طرح بصیرت عاشورایی در یک هزار بقعه متبرکه و امامزادگان برگزار خواهد شد؛ برگزاری برنامه اذن عزا (تعویض پرچم‌های بقاع متبرکه) در شب اول ماه محرم، راه‌اندازی کاروان‌های عزاداری، برگزاری برنامه‌هایی از قبیل شیرخوارگان حسینی در نخستین جمعه دهه اول محرم و احلی من العسل در روز ششم دهه اول محرم از جمله فعالیت‌های برنامه‌ریزی شده در طرح بصیرت عاشورایی است؛ سیاه‌پوش کردن و فضاسازی بقاع متبرکه و تبلیغات محیطی پیرامون بقاع متبرکه نیز انجام خواهد گرفت؛ برنامه‌ها با توجه به رنگ‌بندی کرونایی شهر‌ها به‌صورت حضوری و مجازی انجام می‌گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با تاکید بر اینکه محرم ۱۴۰۰ فرصتی برای احیای چهارپایه‌خوانی خواهد بود، زیرا از ضروریات برگزاری این نوع عزاداری «فضای باز» و «فا‌صله‌گذاری اجتماعی» است و هزینه‌بر نیست، تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که به‌صورت ویژه در محرم ۱۴۰۰ خواهیم داشت، احیای سنت چهارپایه‌خوانی است؛ برنامه چهارپایه‌خوانی در دو ماه محرم و صفر در ۲۰۰ بقعه متبرکه اجرا خواهد شد.

حجت‌الاسلام عادل گفت: امروز تفاهم‌نامه‌ای بین سازمان اوقاف و امور خیریه و خانه مداحان برای برگزاری چهارپایه‌خوانی در ۲۰۰ بقعه متبرکه در دو ماه محرم و صفر منعقد می‌شود؛ امیدواریم با پوشش رسانه‌ای مناسب، شاهد احیای این سنت (چهارپایه‌خوانی) باشیم؛ امیدواریم این تفاهم‌نامه باعث احیای سنت چهارپایه خوانی شود.

وی با اشاره به اینکه پیش‌بینی ما این است که در محرم پیش‌رو بیش از یک هزار هیئت در بقاع متبرکه و امامزادگان حضور می‌یابند، افزود: برنامه شیرخوارگان حسینی در ۲۲۰ بقعه متبرکه برگزار خواهد شد؛ در مجموع ۵ هزار و ۹۰۰ عنوان برنامه برای محرم امسال پیش‌بینی شده است.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه درخصوص اعزام مبلغین در ماه محرم تصریح کرد: مبلغین در این ایام در شهر‌های با رنگ‌بندی آبی و زرد به‌صورت حضوری برنامه اجرا خواهند کرد؛ آمادگی داریم به ۵ هزار جلسه خانگی مبلغ و مداح اعزام کنیم.

حجت‌الاسلام عادل در خصوص اجرای نیات موقوفات در ماه محرم تصریح کرد: بخش مهمی از موقوفات مربوط به حضرت سیدالشهدا (ع) بوده است؛ اجرای نیات مرتبط در قالب طرح شمیم حسینی ابلاغ و طراحی شده است؛ نمایشگاه شمیم حسینی با هدف تامین اقلام مورد نیاز هیئات در ۲۰۰ بقعه متبرکه در حال برگزاری است و تا پایان هفته برقرار است؛ ۳۵ هزار مسجد و هیئت (۲۵ هزار هیئت و ۱۰ هزار مسجد) در قالب این طرح مورد حمایت قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه ۱۲ هزار و ۲۵۲ موقوفه برای محرم و صفر نیات منطبق داشته‌اند، تصریح کرد: در هر جایی که موقوفات مقید به طبخ غذا هستند، با رعایت پروتکل‌ها غذا پخته می‌شود و به‌صورت بیرون‌بر در اختیار عزاردان قرار میگیرد؛ در شهر‌های با رنگ‌بندی قرمز غذا پخته می‌شود و در بیمارستان‌ها یا مناطق کم برخوردار یا بین عموم مردم توزیع می‌شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به حمایت این سازمان از هیئات شاخص کشور، گفت: ۱۵۰ هیئت شاخص مورد حمایت ویژه قرار خواهند گرفت.

حجت‌الاسلام عادل درباره برنامه‌های سازمان اوقاف و امور خیریه برای اربعین ۱۴۰۰ خاطرنشان کرد: حضور زائران در راه‌پیمایی عظیم اربعین هنوز به قطعیت نرسیده است، اما اگر مجوز از سوی دولت عراق و جمهوری اسلامی ایران صادر شود، سازمان اوقاف و امور خیریه برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و تمامی محور‌ها برای خدمت‌رسانی مشخص شده است.

برگزاری پنج هزار و ۹۰۰ برنامه در محرم/ چهارپایه‌خوانی در ۲۰۰ بقعه متبرکه برپا می‌شود

در ادامه این نشست پس از انعقاد تفاهم‌نامه فی مابین خانه مداحان و سازمان اوقاف و امور خیریه؛ مرتضی طاهری رئیس خانه مداحان تصریح کرد: با توجه به اوضاع خاص این سال‌ها که کشور درگیر ویروس منحوس کرونا بوده در خانه مداحان فعالیت‌هایی را پیگیری کرده‌ایم که اعلام خواهد شد؛ یکی از این فعالیت‌ها که اخیرا انجام گرفته، راه‌اندازی «قرارگاه سلامت عاشوراییان» است؛ در همین نشست از حجت‌الاسلام عادل دعوت می‌کنم تا عضویت در این قرارگاه را بپذیرند.

وی تاکید کرد: یک جریانی راه افتاده و می‌خواهند تقابل بین علم و دین را ایجاد کنند که قطعا این کار‌ها مردود است؛ ما مُبلغ علم هستیم؛ وقتی حج واجب از گردن مستطیع، ساقط می‌شود؛ چطور می‌شود در جلسات حضرت سیدالشهدا (ع) تبلیغ کنیم که ماسک نزنیم و فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نکنیم؛ قطعا این کار‌ها قابل قبول نیست؛ «قرارگاه سلامت عاشوراییان» در راستای هدایت جلسات براساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی تشکیل شده است.

رئیس خانه مداحان در انتها از حمایت‌های سازمان اوقاف و امور خیریه و ریاست این سازمان تشکر کرد و یادآور شد: ان‌شاالله مردم از برکات این تفاهم‌نامه بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار