یکی از فرماندهان سابق سپاه در گفت‌و گو با دفاع پرس عنوان کرد/

ایرانی‌ها پرچمدار اصلی در آزاد سازی جنوب لبنان بودند/ روایت آموزش نیروهای حزب الله توسط سپاه

یکی از فرماندهان سابق سپاه گفت: پرچمدار اصلی در آزاد سازی جنوب لبنان در سال 2000 ایرانی ها بودند. سید حسن نصرالله و سایر رهبران حزب الله حاج احمد و همرزمان ایشان را سفیران ایران می دانستند و تاکید داشتند که ما دوست داریم مثل شما حرکت جهادی داشته باشیم.
کد خبر: ۴۷۰۹۴
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴ - 26May 2015

ایرانی‌ها پرچمدار اصلی در آزاد سازی جنوب لبنان بودند/ روایت آموزش نیروهای حزب الله توسط سپاه

 به گزارش گروه بین الملل دفاع پرس، خرمشهر در سوم خرداد 1361 از اشغال ارتش رژیم بعثی در آمد، 18 سال بعد نیروهای حزب الله لبنان با الهام گرفتن از حماسه آزاد سازی خرمشهر و پیروزی رزمندگان اسلام در جبهه های دفاع مقدس جنوب لبنان را در چهارم خرداد 1379 از لوث  رژیم صهیونیستی پاک کردند.

 

خبرنگار بین الملل دفاع پرس درهمین خصوص با احمد کنعانی بین کهل یکی از فرماندهان سابق سپاه که بیش از دو سال در لبنان فعالیت داشته است پیرامون آزادسازی جنوب لبنان و تاثیر پذیری آن در آزاد سازی خرمشهر به گفتوگوپرداخته است.


در سال 1996 میلادی رژیم صهیونیستی با توجه به حرکتهای حماسه آفرینی حزب الله، جنبش امل، ارتش و سایر گروهها به کار بردند، توانستند ارتش رژیم صهیونیستی را از جنوب لبنان به عقب حرکت بدهند که این رژیم طی سه مرحله در سالهای 1996 و 200 و 2006 از جنوب لبنان عقب نشینی کرد. رژیم صهیونیستی این نوید، حرکت و خط مشی حزب الله را تجزیه و تحلیل کرد. به رغم اینکه بسیاری از رهبرانش را ترور کرد و جاسوسیهای دقیق را با دستگاههای مخابراتی غربی خود را فعال کرده بود ولی در نهایت در مقابل عزم و اراده آهنین حزب الله کم آورد و سر تسلیم فرود آورد و مجبور به فرار از جنوب لبنان شد.

** اعزام تیپ محمد رسول الله به سوریه


در سال 1989 میلادی حافظ اسد از ایران برای مقابله با سلطه جوییهای رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد. حضرت امام خمینی (ره) و مقامات جمهوری اسلامی ایران نیز موافقت کردند که تیپ «محمد رسول الله» به  دمشق اعزام شود. این تیپ همراه تیپی از برادرانی ارتش در پادگان «الزبدانی» مستقر شدند. این تیپ تقریبا دو سه ماهی در آنجا مستقر بودند.

پس از آن حاج احمد متوسلیان به همراه سید محسن موسوی، کاظم اخوان و تقی رستگار، عازم بیروت شدند. در فاصله بیست کیلومتری بیروت اتومبیل آنها درمنطقه معروف به «حاجز برباره» توسط یک پست ایست ـ بازرسی متوقف شد. نیروهای شبه نظامی فالانژ به ریاست ایلی جبیقه و فرماندهی نظامی سمیر جعجع (فرمانده نیروهای موسوم به قوات لبنان) چند روز قبل پاسگاه حاجز برباره را برپا کرده بودند. آنها ماشین سفارت را متوقف ساخته و بدین ترتیب حاج احمد متوسلیان و سه تن از همراهانش در ساعت 12 ظهر روز 14 تیر 1361 به اسارت فالانژیستهای لبنان در آمدند.

 بنده نیز درسال 1361 از طرف شهید داود کریمی فرمانده منطقه ده تهران به عنوان فرمانده نیروهای مستقر در پادگان الزبدانی اعزام شدم گه گزارشی را از اوضاع آنجا تهیه کنم. طبیعتا بعد از تهیه گزارش کارما در آنجا کار فرهنگی بود که آغاز شد و کار نظامی به آن صورت نداشتیم.

** آغاز آموزش نیروهای حزب الله


در این مدتی ما در پادگان الزبدانی مستقربودیم، برادران ارتشی هم برگشتند. نیروها تعویض شدند و این نیاز که ما باید در آنجا کار کنیم توسط حزب الله لبنان صورت گرفت. آنها از سپاه خواستند که کار فرهنگی را در منطقه بعلبک و اطراف آن آغاز کنند. سپاه هم قبول کرد و پادگانی را به نام الزبدانی درست کرد. آموزشهایی با محوریت فرهنگی توسط برادران سپاهی و بسیج شروع شد. تا اینکه شرایط برای ایجاد مقرها فراهم شد و در این مقرها آموزشهای فرهنگی نیز آغاز شد. تبادل نظر و دیدگاه تشیع ایرانی و عربی باهم مخلوط شدند که تصویر و فضایی خوبی را بوجود آورد که این نوید مدیون بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران حضرت امام(ره) بود که در سراسر لبنان این نوید پخش شده که ایران با بیرق وحدت آمده است.

** تشیع اصیل با شعار وحدت وجه تشابه آزادسازی جنوب لبنان و خرمشهر


به نظرمن شباهت آزاد سازی خرمشهر با آزاد سازی جنوب لبنان درهمین است که این نوید را یعنی تشیع اصیل با شعار وحدت را علماء و فضلاء لبنان گرفتند. این تفکر درآ نجا هم به رغم تلاش کشورهای مرتجع عربی مثل عربستان سعودی و قطری که در جنگ 33 روزه هم از هیچ کوششی دریغ نکردند، حاکم بود. حتی لبنانیها در خیابانها شعار می دادند: حزب فقط حزب الله رهبر فقط روح الله.

از طرف دیگر بچههای لبنانی در آن زمان پرچم ایران را به تن می کردند و در خیابانها به عنوان تیپ عمار و یاسر راه می رفتند. همچنین خواهران لبنانی چادر ایرانی به سر می کردند و افتخار می کردند که چادر ایرانی بر سر کردهاند.

** ایرانیها پرچمدار اصلی در آزاد سازی جنوب لبنان بودند


پرچمدار اصلی در آزاد سازی جنوب لبنان در سال 2000 ایرانیها بودند. سید حسن نصرالله و سایر رهبران حزب الله حاج احمد و همرزمان ایشان را سفیران ایران می دانستند و تاکید داشتند که ما دوست داریم مثل شما حرکت جهادی داشته باشیم. در نهایت آن نوید آزادی خرمشهر به لبنان رسید که خرمدلان در این خطه هم حماسه آفریدند.

** نوید تشیع اصیل نوید وحدت و محبت است


هم شیعیان لبنان که برادران حزب اللهی ما هستند و هم برداران افغانی که در سنگر بی بی زینب حماسه میآفرینند، این پیام را که گرفتند که نوید تشیع اصیل نوید وحدت و محبت است.

** تفکر فقط تفکر شیعی اصیل که ایرانیها از آن برخوردار هستند


آزادی خرمشهر فقط صدام را در لاک خود فرو نبرد، بلکه همه کشورهای مرتجع عربی، غربی و آمریکا به لاک خود فرو برد. بعد از فتح خرمشهر عراق و کشورهای حامی آنها متحیر بودند که ایرانیها چگونه خرمشهر را آزاد کردند. آنها همیشه در تحلیلهای خود می گویند که تفکر فقط تفکر شیعی اصیل است که ایرانیها از آن برخوردار هستند. این تفکر را ما به عینه در لبنان مشاهده می کردیم.
 

انتهای پیام/ف

غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مهدی
|
-
|
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۴/۰۹/۰۴
0
0
درود به شرف سردار رشید اسلام دکتر احمد کنعانی.
نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار