وزیر ارشاد:

شورای پاسداشت زبان فارسی مانع از آسیب‌ها به زبان فارسی شود

صالحی با بیان اینکه زبان کانون هویت است، گفت: شورای پاسداشت زبان فارسی باید تلاش کند قبل از بروز هرنوع اتفاقی برای زبان فارسی وارد عمل شود تا از آسیب‌های احتمالی و هزینه‌هایی که به دنبال خود خواهد داشت جلوگیری کند.
کد خبر: ۴۷۱۰۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۳ - 10August 2021

شورای پاسداشت زبان فارسی مانع از آسیب‌ها به زبان فارسی باشدبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه شورای پاسداشت زبان فارسی با بیان اینکه دبیرخانه شورا تا به امروز تلاش کرده تا بتواند جلسات خود را به طور منظم و با برنامه برگزار کند، اظهار داشت: برگزاری ماهانه جلسات پاسداشت زبان فارسی باعث ایجاد یک کمیسیون دائم هم در این حوزه شد، همچنین در استان‌ها هم با کمک وزارت کشور قرار شد ستاد‌های استانی در ذیل این کارگروه شکل بگیرد.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات این شورا می‌توان به تشکیل یک ستاد مربوط به پاسداشت زبان فارسی در هر وزارتخانه‌ای اشاره کرد، هر وزارتخانه متناسب با وظایف خود و همچنین نقاط اشتراک‌شان با حوزه زبان فارسی باید اقداماتی را انجام دهند، در این بخش پیگیری‌ها جواب داد و برخی دستگاه‌ها کار خود را نیز آغاز کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه اقدامات شورای پاسداشت زبان فارسی علی‌رغم کار‌های زیادی که انجام شده است باید سعی کرد در نقطه آغازین این حوزه اتفاق خاصی نیافتاد که بخواهیم سپس به سمت آسیب‌زدایی برویم.

صالحی ضمن تبریک به حجت‌الاسلام والمسلمین رئیسی و دولت سیزدهم یادآور شد: در آستانه دولت سیزدهم هستیم و طبعا تغییرات دولت‌ها فرصت مناسبی برای انرژی‌های جدید و پیگیری‌های بیشتر را فراهم می‌کند، از این رو پاره‌ای از اقدامات باید به دولت بعد گزارش و همچنین پیشنهادات جدید نیز به آن‌ها ارائه شود.

وی افزود: برگزاری جلسات ماهانه شورا نشان‌دهنده این است که یک شرایط همگرایی بین دستگاه‌ها ایجاد شده است، اینکه زبان کانون هویت است و اگر به آن توجه شود به هویت خود بیشتر توجه کردیم شکی در آن نیست و این باید در بین دستگاه‌ها و آحاد مردم تبیین شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: باید تلاش کرد کلمات بیگانه و مخل هویت ما به زبان فارسی ورود پیدا نکند، حتما مراقبت‌ها در این بخش باید تکمیل شود، از طرفی رویکرد تشویقی را باید مدنظر قرار دهیم، بلاخره یک سری کلمات متولد و تر‌ویج شده که تشویق آن‌ها مقوله‌ای است که باید به آن توجه شود.

صالحی ابراز داشت: برخورد با تخلفات نیز بخشی است که باید در آن اقدامات درست انجام شود، خوشبختانه اتاق اصناف، نیروی انتظامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این بخش توانسته در یک فضای مناسب اقدامات خوبی را داشته باشند.

وی تصریح کرد: ساختارسازی نیز در زبان فارسی بسیار مهم است، تشکیل کمیسیون دائم و برپایی شورا‌ها در دستگاه‌ها و تشکیل ستاد‌های استانی می‌تواند اتفاق خوبی در این راستا باشد، البته یک شیوه‌نامه که بتواند فراگیر باشد باید برای این شورا‌ها تبیین شود تا همه دستگاه‌ها بتوانند استفاده کنند، همچنین هر دستگاه‌ هم شیوه‌نامه خاص خود را نیز به تناسب مجموعه خود باید داشته باشد.

صالحی در پایان پیشنهاد ایجاد یک خبرنامه در هر دستگاه را برای شورای پاسداشت زبان فارسی مطرح کرد و گفت: اطلاع سایر دستگاه‌ها از اقدامات سایر مجموعه‌ها و استفاده از ابتکارات دیگران در کنار بررسی نقاط ضعف خوب است، همچنین باید یک ارزشیابی برای دستگاه‌ها قرار دهیم تا یک رقابت سالم دستگاهی نیز به وجود بیاید.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار