یادداشت/ علی عبدالصمدی

فرهنگ عاشورا؛ فرهنگ «مقاومت» در روز‌های سخت

با توجه به اینکه نخستین روز‌های تشکیل دولت سیزدهم با ایام ماه محرم مصادف است، انتظار می‌رود «مقاومت» چه در ابعاد اقتصادی و چه در ابعاد فرهنگی و سیاسی سرلوحه و دستور کار دولت سیزدهم باشد.
کد خبر: ۴۷۱۰۴۲
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۶:۰۰ - 12August 2021

فرهنگ عاشورا؛ فرهنگ «مقاومت» در روز‌های سختگروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس _ علی عبدالصمدی؛ باز هم محرم از راه رسید. ماه قیام و خون. موعد احقاق حق و حقیقت. زمانه‌ی تعبیر «هیهات منا‌الذله». روزگار پیروزی خون پاک شهیدان بر شمشیر بران ظالمان و ستم پیشگان عالم. ماهی که با اسم «حسین ابن علی» علیه‌السلام مانوس است.

محرمی که یادآور قیام اوست. قیامی از جنس عدالت خواهی و دادمندی. قیام کربلا خروش جانانه‌ی تشنگان حق و حقیقت در برابر جور جائران و جباران زمان بود.

آنان که از جان گذشتند، ولی هرگز از راه و طریق حقانیت عدول نکردند. بزرگمردان و شیرزنانی که با لبانی تشنه جلوی دژخیم خلیفه‌ی ملعون زمان ایستادند و گفتند: نه، با ظلم بیعت نمی‌کنیم. از خون سرخ شهدای کربلا هزاران لاله رویید، اما از پس قرن‌ها و هزاره‌های تاریخ هنوز ندای آسمانی «هل من ناصر ینصرنی» گوش جان را نوازش می‌کند.

آنان که حقانیت حق را به سیم و زر یزید و یزیدیان نفروختند، روح پاکشان با جاودانگی عجین شد و سیره‌ی زندگیشان، الگوی رفتاری مومنان راستین اعصار بعدی شد. عباس‌ها،حر‌ها، زینب‌ها و علی‌اکبر‌هایی که از جان و مال، آسایش، مقام، امنیت و جاه و جلال دنیوی گذشتند تا به آرمان والای خود که همانا احقاق حق و عدل و داد باشد، دست یازند.

این چنین از جان گذشتگی و ایثار در راه آرمان‌های والا و مقدس شهداء کربلا، درس عبرت و سرمشق شاگردان پیروان طریق حق جویی و حق طلبی است. یکی از جلوه‌های این چنین ایثاری در جبهه‌های پیکار حق علیه باطل در دوران دفاع مقدس بود. روزگار دفاع از مرز‌های کشور و پایش از ناموس میهن که فرزندان رشید این آب و خاک به خوبی به عالم و عالمیان نشان دادند برای حفاظت از خانه‌ی پدری و سرزمین مادریشان همواره آماده برای جان فشانی هستند.

پس از آن دوران نیز دفاع مقدس که میراثدار فرهنگ کربلا و نهضت عاشوراست، همچنان زنده و پا برجاست. مبارزه‌ی جانانه‌ی مردم شریف ایران با تحریم‌های مختلفی که از سوی دولت‌های مختلف بالاخص آمریکای خونخوار و جنایتکار علیه کشور ما اعمال شده است، یک نمونه‌ی دیگر از تجلی فرهنگ مستغنی دفاع مقدسی است که وامدار قیام بزرگ عاشوراست.

امروز نیز فرهنگ مستغنی دفاع مقدس و مقاومت در ابعاد مختلف زندگی روزمره‌ی مردم ایران متبلور و متجلی است. مشکلات اقتصادی موجود در زندگی مردم نشات گرفته از تحریم‌های ظالمانه‌ی دولت‌های ظالم غربی و بعضا سوء مدیریت‌های داخلی باعث شده تا مردم با عنایت به گفتمان مقاومت بتوانند با مشکلات عدیده‌ی اقتصادی ناشی از تحریم‌ها مبارزه‌ای جانانه در پیش گیرند.

با توجه به این نکته که نخستین روز‌های تشکیل دولت سیزدهم مصادف با ایام ماه محرم است، لذا انتظار می‌رود «مقاومت» چه در ابعاد اقتصادی و چه در ابعاد فرهنگی و سیاسی سرلوحه و دستور کار دولت سیزدهم باشد. یقینا مقاومت در ابعاد اقتصادی فقط منحصر به «اقتصاد مقاومتی» نیست و باید نهایتا منجر به رشد و بالندگی اقتصادی شود که خود نمادی از استقلال و خودکفایی اقتصادی و ایجاد تعاملات اقتصادی صحیح با دنیاست.

قطعا این مقاومت در حوزه‌ی اقتصاد حاصل نمی‌شود مگر با توجه خاص به فرهنگ نهضت عاشورا که هدف نهاییش مبارزه با جائران زمان و داشتن زندگی مادی و معنوی سالم بود.

انتهای پیام/133

نظر شما
پربیننده ها