مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان:

آذربایجان در دوره مشروطه ۱۱ ماه شهید داد، ولی تسلیم ظلم نشد

«آذریان» با اشاره به اقدامات بزرگ مردان آذربایجان در دوره‌ی مشروطه، گفت: دوره‌ی مشروطیت دو مرحله دارد بعد از جریان به توپ بستن مجلس، همه‌ی ایران در دوره محمدعلی شاه تسلیم شد، آذربایجان تنها جریانی بود که در مقابل آن قرار گرفت و تسلیم نشد.
کد خبر: ۴۷۱۴۶۷
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۹ - 12August 2021

به گزارش دفاع‌پرس از تبریز، «علی آذریان» مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان در نشست خبری با اشاره به دلایل نوشتن کتاب تشخص و هویت آذربایجان، اظهار داشت: از جدی‌ترین مشکلات مردم آذربایجان در طول ۱۵۰ سال اخیر، که بعد از جریانات دوره‌ی مدرنیته فکر بنده را به خود مشغول کرده بود، بزرگ مردان آذربایجان بود که این همه بزرگ مردی آفریده بودند ولی حق آن‌ها با مفاهیم بسیار غیراصولی و غیر علمی ضایع شده بود.

وی بیان کرد: شخصیت‌های بزرگی در آذربایجان به لحاظ مجاهدت و علمی کارهای بزرگی انجام داده بودند، ولی هر کدام را با یک عنوانی سرکوب کردند.

آذریان با اشاره به اقدامات بزرگ مردان آذربایجان در دوره‌ی مشروطه، گفت: دوره‌ی مشروطیت دو مرحله دارد بعد از جریان به توپ بستن مجلس، همه‌ی ایران در دوره محمدعلی شاه تسلیم شد، آذربایجان تنها جریانی بود که در مقابل آن قرار گرفت و تسلیم نشد. آذربایجانی‌ها ۱۱ ماه در کوچه های تبریز شهید دادند و مقاومت کردند.

مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان با تاکید بر این‌که مردم آذربایجان نقش آفرین هستند، گفت: مردم آذربایجان الگو ساز و حرکت دهنده هستند به طوری که همواره به موقع حرکت می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: زوایای بحث بسیار زیاد است که هنوز نتوانسته‌ایم یک صدم حرکت‌های بزرگ آذربایجان آگاه و الگو ساز را به قلم در بیاوریم، فتنه‌ی ۸۸ یکی دیگر از جریاناتی است مردم تبریز در آن نقش آفرینی کردند و در هشتم دی ماه حرکت خود را آغاز و الگو سازی کردند.

آذریان با اشاره به جریانات مطرح شده در کتاب تشخص و هویت آذربایجان، تشریح کرد: اولین بحث مطرح شده در این کتاب بحث قومیت است ولی ما قوم نیستیم، بلکه یک ملت هستیم، آذربایجان قوم نیست بلکه فراتر از قوم  و حتی فراتر از ملت است.

وی یادآور شد: کتاب تشخص و هویت آذربایجان مطلبی را بیان می‌کند که مردم‌ آذربایجان در آن دنبال یک تفکر قومی نیست، این کتاب دنبال حرکت بزرگی است، سه گفتمان و مکاتب بزرگ جهان در ۲۰۰ ساله‌ی اخیر  و از دیدگاه‌های تمامی جامعه شناسان قبل مدرنیته و بعد مدرنیته نیز در این کتاب استفاده کردم.

آذریان ادامه داد: در گفتمان ناسیونالیسم که بیشتر قوم گرایی است بیشتر روی زبان، نژاد و قوم تاکید شد که نتیجه‌ی آن نیز ظهور جریان نازیسم در آلمان بود که از بین رفت.

مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان افزود: در مکتب سوسیالیسم نیز تقابل فرد و جمع مطرح شده و بیشتر بحث تقویت و بزرگ نمایی جمع است و به فرد ارزش قائل نیست.

وی بیان کرد: در مکتب لیبرالیسم نیز بر این معتقدند که تمامی سعادت بشر را فقط مکتب لیبرالیسم می تواند تامین کند که بزرگ ترین گفتمان آن نیز جهان گستری و جهان شدنی است که می بینیم در حال حاضر نیز بعد از فروپاشی شوری در جهان تک قطبی شده است، امروز جهان گستری به دست امپرالیسم غرب بر تمامی جوامع تحمیل می‌شود.

آذریان با بیان این‌که خلا مکتب در آینده به وجود خواهد آمد و این‌که کدام مکتب می خواهد زمینه را فراهم کند، گفت: گفتمان اسلام ناب محمدی به دنبال امت سازی بوده و بعد از امت سازی نیز به دنبال تمدن سازی است، دانشگاهیان عزیز دنبال این باشند که اندیشه‌های امام بزرگوار و مقام معظم رهبری را بررسی کنند که این راه تمدن نوین اسلامی است.

وی با بیان این‌که تمدن نوین اسلامی ده‌ها مولفه دارد، گفت:  بزرگ‌ترین واولین حرکت آن، انقلاب اسلامی است، زمانی که پیروز شد به نظام سازی موفق شدیم.

 مولف کتاب تشخص و هویت آذربایجان با بیان این‌که نیازمند نظریه پردازی و جامعه سازی هستیم، گفت: قطعا بعد از آن به سمت دولت اسلامی و تشکیل امت اسلامی خواهیم رفت.

وی تاکید کرد: امت اسلامی مرز نمی‌شناسد بعد از آن نیز تمدن نوین اسلامی ساخته می‌شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به کتاب دیگر خود "تمدن والای جهانی" که به زودی منتشر می‌شود، گفت: در این کتاب نیز اولین بحث توجه به فطرت انسان است و  اسلام تنها مکتبی است که به آن توجه می‌کند.

آذریان افزود: عقلانیت باید با فطرت در بیامیزد تا بعد از آن آزادی خواهی و عدالت خواهی وارد میدان جوامع شود؛ چرا که همه ی بشر محتاج آزادی و عدالت هستند.

وی خاطرنشان کرد: باید مکتب اسلام را نظریه پردازی کنیم تا در دانشگاه های جهان تدریس شود تا همگان ببینند مکتبی که می تواند بشر را به سعادت برساند، مکتب اسلام است.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها