دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

جنگ ۳۳ روزه از آغاز تا پایان/ هرگونه هرج و مرج در منطقه عامل نابودی رژیم صهیونیستی خواهد بود

سیدحسن نصرالله با بیان اینکه پس از جنگ ۳۳ روزه، تصمیم گرفته شد که سوریه از محور مقاومت خارج شود؛ چرا که این کشور پشتوانه‌ای بزرگ برای مقاومت است، گفت: اگر هرج و مرج در منطقه حاکم شود، در نهایت باعث نابودی رژیم صهیونیستی و ضربه خوردن به منافع آمریکا خواهد شد.
کد خبر: ۴۷۱۶۲۴
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۱ - 14August 2021

جنگ ۳۳ روزه چگونه آغاز شد و چه نتیجه‌ای داشت؟گروه بین‌الملل دفاع‌پرس: جنگ ۳۳ روزه که در میان لبنانی‌ها به «نبرد تموز» شهرت یافته و براساس یک «نقشه جامع» که به‌وسیله آمریکا، انگلیس، فرانسه، رژیم صهیونیستی، مصر، اردن، عربستان و برخی احزاب لبنان طراحی شده بود به اجرا درآمد. در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که توانایی جنگیدن با حزب‌الله را نداشت، مایل بود، پایان جنگ را اعلام کند، اما آمریکایی‌ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به‌دست آورد و سپس آتش‌بس را اعلام کند. از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی‌ها جنگ ادامه پیدا کرد، اما درنهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت بر پایان آن مهر تأیید کوبید.

وقتی جنگ تمام شد، ۲ طرف جنگ در ۲ وضعیت متفاوت قرار داشتند. صهیونیست‌ها یکی یکی به شکست سنگین خود اذعان کردند و البته آمریکایی‌ها نیز اینگونه اعتراف کردند: «هیچ‌کس پیروز نشده است!»

حالا دیگر شکست‌ناپذیر بودن ارتش صهیونیستی، اقتدار هول‌انگیز نیروی هوایی آن، قدرت اطلاعاتی موساد، نقش موثر حمایت‌های سیاسی غرب و اعراب از تل‌آویو در مقابل حزب‌الله فرو ریخته و موجی از بی‌اعتمادی تار و پود دولت جعلی، ملت پوشالی و ارتش این رژیم را به لرزه درآورده بود و ثبات قبل از جنگ جای خود را به بی‌ثباتی داده بوده است.

از آن طرف، حزب‌الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت‌ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت ۳ تا ۴ میلیونی لبنان می‌توانستند خود را در کانون توجهات ۳۰۰ میلیون عرب و حدود پنج میلیارد مسلمان ببینند و رهبر روحانی آنان در صدر شخصیت‌های اول خاورمیانه عربی بنشیند.

سید‌حسن نصر‌الله درسالگرد جنگ ۳۳ روزه تاکید کرد که پیروزی مقاومت در جنگ ۳۳ روزه سال ۲۰۰۶ حادثه‌ای غیر عادی بود و اگر جنگ جدیدی علیه لبنان روی دهد، ما باز مطمئن هستیم که مقاومت پیروز خواهد شد. از مهمترین اعترافات صهیونیست‌ها این است که اگر ما بخواهیم حزب‌الله را شکست دهیم، این کار از طریق جنگ و رویارویی مستقیم ممکن نخواهد شد و جنگ با ایران هم فایده‌ای ندارد و از همین‌رو، آن‌ها درصدد خارج کردن سوریه از محور مقاومت برآمدند.

وی خاطر نشان کرد که جنگ ۳۳ روزه بازتاب‌های گسترده‌ای بر روی رژیم صهیونیستی داشت و از همین‌رو، پس از این جنگ، تصمیم گرفته شد که سوریه از محور مقاومت خارج شود؛ چرا که این کشور پشتوانه‌ای بزرگ برای مقاومت است و با ضربه زدن به آن می‌توان پشت مقاومت را شکست. اگر هرج و مرج در منطقه حاکم شود، در نهایت باعث نابودی رژیم صهیونیستی و ضربه خوردن به منافع آمریکا هم خواهد شد. صحبت کردن درباره اختلافات شدید سنی ـ شیعی نوعی بزرگنمایی است و برخی طرف‌ها سعی در دامن زدن به این اختلافات را دارند. ادعای وجود منازعه سنی ـ شیعی نادرست است و بسیاری از نیرو‌هایی که در کنار ارتش سوریه می‌جنگند، از اهل سنت هستند و همین نیرو‌های اهل سنت نقش زیادی در پیروزی در فلوجه داشتند. (۱)

رهبر معظم انقلاب اسلامی در باره علل و عوامل موفقیت حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه فرموده‌اند: در هر نقطه‌ای اگر کار دست مردم قرار گرفت و مردم دارای هدف بودند - [نه] آدم‌های بی‌هدف، آدم‌های سرگردان در امور زندگی، گرفتار امور روزمرّه شخصی، آن‌ها نه - هرجور کاری، سخت‌ترین کارها، کار‌های نظامی، کار‌های امنیّتی، دست مردم وقتی افتاد، صحنه وقتی در اختیار مردم قرار گرفت، پیش خواهد رفت. شما الان نگاه کنید، در ظرف کمتر از ۱۰ سال مقاومت لبنان بر ارتش جرّار صهیونیستی چند بار فائق آمد؛ [اوّل] مقاومت لبنان، بعد مقاومت فلسطین. مقاومت لبنان، اوّل صهیونیست‌ها را از جنوب لبنان بیرون کرد؛ بعد در جنگ ۳۳ روزه، بینی صهیونیست‌ها را به خاک مالید. آمریکا صهیونیست‌ها را کمک کرد، خیانتکاران داخلی کمک کردند، امّا نیروی مقاومت - که نیروی مردمی بود، با ایمان بود، با هدف بود، می‌فهمید دارد چه‌کار می‌کند - توانست همه این‌ها را از عرصه خارج کند. اخیراً هم این ضرب‌شستی که نیروی مقاومت به ارتش صهیونیستی وارد کرد که هنوز داغ است، جزو حرف‌هایی است که هنوز فراموش نشده است. (۲)

۱. سخنرانی سید‌حسن نصر‌الله درباره جنگ ۳۳ روزه و تحولات منطقه؛ مرکز اطلاع رسانی فلسطین به نقل از شبکه تلویزیونی المنار لبنان؛ اگوست ۲۰۱۶،

۲. بیانات حضرت امام خامنه‌ای در دیدار مردم آذربایجان شرقی ۱۳۹۳/۱۱/۲۹

انتهای پیام/ ۴۱۱

نظر شما
پربیننده ها