مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا:

تنها راه نجات مستضعفان دفاع از مبارزات آنان با الهام از مکتب امام حسین (ع) است

آیت‌الله اختری با اشاره به مظلومیت ملت‌های مستضعف در فلسطین، یمن، لبنان، سوریه و دیگر مناطق تحت ستم گفت: تنها راه نجات دفاع از مبارزات حق طلبانه آنان با الهام از مکتب امام حسین (ع) است.
کد خبر: ۴۷۱۶۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۶ - 14August 2021

تنها راه نجات دفاع از مبارزات حق، الهام از مکتب امام حسین (ع) استبه گزارش گروه فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، وبینار بین‌المللی مشروعیت عزاداری شهادت امام حسین علیه‌السلام امروز با حضور اندیشمندان ایرانی و خارجی برگزار شد.

آیت‌الله محمدحسن اختری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا  درباره مشروعیت عزاداری از دیدگاه قرآن مجید و روایات پیامبر اکرم (ص) و نیز فرمایشات پیامبر اکرم (ص) درباره مشروعیت گریه و عزاداری و اثرات آن، به جایگاه و منزلت اهل بیت (ع) و امام حسین علیه السلام در قرآن مجید و روایات پیامبر اشاره و اظهار داشت: واقعه جانگداز کربلا قلب همه مسلمانان و مؤمنان به خدا را جریحه دار ساخت که هر روز این داغ بیشتر می‌گردد و ملت‌های جهان با برپایی مراسم متنوع سوگواری یاد و خاطره امام حسین (ع) و واقعه کربلا را گرامی می‌دارند و این فرصتی است برای تحقق وحدت میان مسلمین و آزادگان جهان که همه به مظلومیت فرزند پیامبر و قیام ایشان علیه ظلم و گمراهی بنی امیه و یزید اذعان دارند.

وی افزود: رسیدگی به وضع نابسامان جهان اسلام با الهام از تعالیم اسلام و قیام عاشورا و بانگرشی واقع‌بینانه و بصیرت عالمانه ضروری است تا کرامت انسانی و آزادی از دست رفته توسط استعمارگران غربی و عوامل مزدور آنان در منطقه باز گردانده شود.

مدیرعامل بنیاد بین‌المللی عاشورا در پایان سخنان خود به مظلومیت ملت‌های مستضعف در فلسطین و یمن و لبنان و سوریه و دیگر مناطق تحت ستم پرداخت و گفت: تنها راه نجات دفاع از مبارزات حق طلبانه آنان با الهام از مکتب امام حسین علیه السلام است.

سید فادی السید مدیر مرکز امت واحده درباره مفهوم و فلسفه و مشروعیت عزاداری با استناد به خطبه‌های کوبنده و افشاکننده حضرت زینب (س) در برابر ابن زیاد جنایتکار و یزید فاسد و ظالم تصریح کرد: حضرت زینب (س) فرمود «ای یزید نمی‌توانی ذکر و منزلت ما اهل بیت را از بین ببرید و وحی و رسالت پیامبر را نابود سازی».

وی افزود: هدف خروج امام حسین (ع) احیاء دین جدش بود که در آن شرایط تاریخی جوهر اسلام توسط بنی امیه و حاکمان غاصب مخدوش شده و ظلم و فساد و انحراف فرا گیر گشته بود.

وی با استناد به گفته (ماربین) فیلسوف آلمانی (امام حسین با کشته شدنش دین جدش را زنده کرد) تاکید کرد: برپایی مراسم عزاداری و احیای نماد‌های عاشورا در جهان نوعی تبلیغ اسلام و رساندن پیام‌های روشنگرانه امام حسین علیه‌السلام است.

رئیس مرکز امت واحده همچنین گفت: ممنوعیت عزاداری در برخی از کشور‌های عربی و یا اسلامی، مستبدانه و ظالمانه و نشان از ترس و هراس حاکمان غاصب از رسیدن پیام روشنگرانه و نجات بخش قیام حسینی است.

شیخ خالد الملا رئیس جماعت علمای عراق هم در این مراسم با اشاره به انواع عزاداری در قرآن و روایات، گفت: سوگواری و گریستن پیامبران از جمله حضرت یعقوب در فراق فرزندش یوسف و دیگر مصایب و سوگواری پیامبران نمونه‌هایی از مشروعیت عزاداری است.

وی افزود: جایگاه و منزلت اهل بیت در قرآن و بخصوص در سوره مباهله در عبارت ندعوا (أنفسنا) آمده است، در زبان عرب انفس را به پسر عمو گویند و حضرت علی پسر عموی پیامبر و (ابناءنا) فرزندان ما یعنی امام حسن و امام حسین می‌باشند.

این روحانی اهل سنت ادامه داد: شعائر حسینی متضمن درس‌هایی از ظلم ستیزی و عدالت خواهی و مبارزه با شرک و فساد بود که این قیام برای برقراری توحید و ارزش‌های اخلاقی و انسانی و احیاء دین جد بزرگوارش بود، هرکس خواهان پیروی از سیره پیامبر و امام حسین (ع) باشد باید با ظلم و استبداد مبارزه کند، زیرا عشق به امام حسین علیه السلام و عزاداری در سوگ و شهادتش نوعی تقرب به خداوند متعال و نیز ایستادگی در برابر ظلم استکبار جهانی و پیروی از سیره نواده پیامبر اسلام است.

شیخ خالد الملا، دفاع از مردم مظلوم فلسطین و سوریه و یمن و همبستگی با مردم لبنان و دیگر ملت‌های مستضعف درجهان را یک واجب شرعی و تکلیف الهی برشمرد و گفت: بدون مبارزه با استکبار، گریستن بر مصائب امام حسین سودی ندارد.

وی با انتقاد از برخی رژیم‌های عربی و اسلامی که ادعای پیروی از دین محمد دارند و یا خود را دوستدار اهل بیت می‌دانند، ولی با دشمن صهیونیستی غاصب سازش می‌کنند، گفت: با این اقدام خائنانه بار دیگر حسین را شهید می‌کنند و چهره اسلام را مخدوش می‌سازند.

غازی حنینه، رئیس هیئت امنای تجمع علمای مسلمان لبنان یکی دیگر از سخنرانان این وبینار بین المللی مجازی بود که بر دو موضوع تحلیل و بررسی واقعه عاشورا و کربلا از بعد انسانی و عواطف و احساسات قلبی و بررسی شرایط ناگوار و بحرانی جهان اسلام و لزوم پیروی از تعالیم اسلام و اهل بیت در رویارویی با تهدیدات و ظلم و ستم و بی عدالتی تحمیلی حکام مزدور بر امت اسلامی تاکید کرد.

وی افزود: عزاداری برای امام حسین و خاندان و اصحابش مخصوص شیعیان نیست بلکه اهل سنت و آزادگان جهان یاد و خاطره امام حسین و واقعه کربلا را گرامی می‌دارند، زیرا این عشق و علاقه به اسلام و پیامبر است و کسانی که با برپایی سوگواری و گریستن مخالف و عناد دارند باید در ایمان خود به خداوند تجدید نظر کنند.

بهاءالله کرمانی نژاد عضو هیئت علمی دانشگاه تهران نیز درباره نگارش مقاتل واقعة کربلا و شهادت حضرت اباعبدالله الحسین علیه السلام در طول تاریخ گفت: بیشترین کتاب‌های مقاتل از سوی مورخین اهل سنت نگاشته شده و این نشان می‌دهد که این واقعه جانگداز تاریخی و جاودان است.

شیخ شریف امبالو رئیس شورای عالی پیروان اهل بیت در سنگال بر بعد معنوی قیام امام حسین علیه السلام تصریح کد: صبر و استقامت و آگاهی و بصیرت از درس‌های بسیار آموزنده این قیام است که باید مسلمانان و بخصوص ملت‌های تحت ستم برای رهایی خود از آن بیاموزند.

شیخ شریف در باره افزایش گسترده عزاداری امام حسین علیه السلام در کشور‌های آفریقایی گفت: مردم محروم و ستمدیده آفریقا با تاسی از تعالیم و قیام امام حسین علیه السلام که قیامی علیه بی عدالتی و ظلم بود، نشان می‌دهد که این امام را الگو و رهبر خود قرار داده اند.

‌شیخ بهاءالدین نقشبندی، رئیس طریقت نقشبندی اقلیم کردستان عراق بر نقش تاریخی قیام امام وحسین علیه السلام در ایجاد آگاهی و بیداری اسلامی و نشان دادن چهره اصیل اسلام و افشای سیاست‌های ظالمانه و انحرافی خاندان بنی امیه تاکید کرد و گفت: فاجعه شهادت امام حسین علیه السلام یک فاجعه انسانی بزرگ در طول تاریخ است، زیرا امام و فرزندان و اصحاب خود را فدای دین کرده و بخاطر حفظ ارزش‌های اسلامی و برقراری عدالت و کرامت انسانی و بازگرداندن مردم از گمراهی و ضلالت قیام کرد.

شیخ رسول باقری، پژوهشگر اسلامی نیز مطالبی درباره نقش رهبری وبیانات حکیمانه و روشنگرانه امام حسین علیه‌السلام در طول مسیر خود از مدینه تا کربلا پرداخت و نمونه‌هایی را بازگو کرد.

در پایان این وبینار بیانیه‌ای که برگرفته از مطالب و مواضع سخنرانان این وبینار بود توسط خانم طبوش از لبنان قرائت شد.

انتهای پیام/341

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار