یادداشت/ روزبه قمصری

آزادگان؛ شاگردان مکتب عاشورای حسینی

آزادگان سرافراز که روز ۲۶ مرداد هرسال یادآور مقاومت و ایستادگی آن‌ها در زندان‌های رژیم بعث عراق است را می‌توان معلمان صبر، مقاومت و ایستادگی برای مردم ایران اسلامی دانست.
کد خبر: ۴۷۲۱۰۵
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۲۳ - 17August 2021

آزادگان؛ شاگردان مکتب عاشورای حسینیگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس‌ـ روزبه قمصری؛ روز ۲۶ مرداد هرسال یادآور بازگشت شکوهمندانه آزادگان سرافراز به میهن اسلامی ایران است. اما امسال این رویداد حماسی و تاریخی با همزمان شدن با تاسوعای حسینی حال و هوای خاصی به فضای فرهنگی و حماسی کشور بخشیده است. در واقع می‌توان گفت همزمانی این دو رویداد تاریخی اهمیت پرداختن به آن را دوچندان می‌کند و از این روی شایسته است تا مردم و مسئولان با مطالعه و پرداختن به فرهنگ عاشورا درک درست و عمیق‌تری نسبت به این فداکاری و ازجان‌گذشتگی آن‌ها داشته باشند.

دوران تاریخی و با شکوه هشت سال دفاع مقدس و رویداد‌هایی که در طول آن اتفاق افتاد خود به خود دارای دستاورد‌ها و برکات فراوانی است، اما چیزی که در این میان بسیار بااهمیت است مقاومت و ایستادگی هزاران رزمنده آزاده است که سال‌ها در زندان‌های رژیم بحث عراق بر سر عقاید و آرمان‌های پاک نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران مردانه ایستادند تا جایی که بسیاری از آن‌ها شهد شیرین شهادت را نوشیدند.

همزمانی سالروز ورود آزادگان سرافراز عزیز به کشور با ایام محرم اهمیتی فراوان به این رویداد ملی و تاریخی بخشیده به صورتی که جا دارد و لازم است تا مروری بر رشادت‌های این بزرگ مردان جبهه و جنگ داشته باشیم. اما موضوعی که باید نسبت به آن بیشتر اطلاع پیدا کنیم مقاومت و ایستادگی تحسین برانگیز آن‌ها در مدت زمان طولانی اسارت است.

صبر و ایستادگی آزادگان در زندان‌های صدام جنایتکار مگر با توسل و توکل به خداوند تبارک و تعالی ممکن نبود. این صبر و ایستادگی با توجه به درپیش بودن تاسوعا و عاشورای حسینی نشان می‌دهد که رزمندگان و مبارزان جبهه حق برعلیه باطل به خوبی درس صبر و ایستادگی در برابر ظلم و ستم را سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) آموخته و آن‌ها را در جبهه‌های نبرد حق علیه باطل پیاده کرده بودند.

درس مقاومت و ایستادگی که آزادگان سرافراز به مردم ایران اسلامی دادند درسی نبود که منحصر به دهه ۶۰ و ۷۰ باشد بلکه درس مقاومت و ایستادگی آن‌ها از آنچنان پتانسیل بااهمیت و ارزشمندی برخوردار است که لازم است مردم و مسئولان اجرایی امروز کشور نیز با تاسی از این روحیه جهادی و ولایی آنها، راه مقاومت و ایستادگی این عزیزان را در برابر دشمنان اسلام و ایران و کشور‌های غربی در راس آن‌ها آمریکا ادامه بدهند.

آزادگان سرافراز کشور که با الگوگیری از جهاد و ظلم ستیزی سر و سالار شهیدان امام حسین (ع) با روحیه‌ای مثال زدنی و خدایی در جبهه‌های نبرد حق بر علیه باطل حاضر شدند به تمامی ما بخصوص به مسئولان کشور به خوبی و روشنی نشان دادند که اگر در دنیای پر از ظلم و ستم امروز با پرچم سرخ اباعبدالله الحسین گام برداریم مقصد نهایی ما پیروزی و روشنی خواهد بود. اما اگر راهی غیر از این مسیر را طی کنیم در نهایت به سرمنزل مقصود نخواهیم رسید.

در این میان، تاریخ این مرز و بوم که جنگ‌ها و نبرد‌های فراوانی را تا امروز به خود دیده، مجاهدت‌ها و ایثار رزمندگان را هرگز فراموش نخواهد کرد. زیرا بر خلاف تمامی حکومت‌های بی‌لیاقت و بی‌هویت گذشته که بخش‌های فراوانی از آب و خاک کشور را در جنگ‌های متعدد از دست دادند، اجازه ندادند که حتی یک وجب از خاک پاک این کشور اشغال شده و از مام میهن جدا شود.

البته متاسفانه تا امروز برخی از مسئولان و دولت‌های گذشته نتوانستند آنچنان که باید راه آزادگان و ایثارگران عزیز و سرافراز کشور در ایستادگی و مقاومت در برابر دنیای غرب به سرکردگی آمریکا را به خوبی طی کنند، اما با توجه به روی کار آمدن دولتی انقلابی و امام حسینی در روز‌های اخیر این انتظار می‌رود تا این عزیزان راه بی‌سرانجام مسئولان و دولتمردان گذشته را ادامه نداده و با پای نهادن در مسیر حق و عدالت و قدم زدن در مسیر ایثار و آزادگی، ادامه دهنده شایسته راه آزادگان سرافرازی باشند که با هزینه کردن سال‌های فراوانی از عمر خود پرچم اسلام و انقلاب را در کشور عراق بالا نگاه داشتند.

در پایان لازم به ذکر است که زندگی در دنیای امروز بدون الگو قراردادن راه و مسیر زندگی و شهادت سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) و مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم و زیاده خواهی کشور‌های غربی و دشمنان اسلام امکان پذیر نیست و تجربه دولت‌های گذشته به خوبی نشان داده که اگر در برابر شیاطین زمانه از خود نرمش نشان بدهیم بدسرانجامی در انتظار خواهیم داشت.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار