یادداشت/ حامد افروغ

فرهنگ حسینی؛ نسخه شفابخش آلام ملت‌های مسلمان

تمسک به روش و منش سیدالشهدا که عزت و آزادگی خود را خط قرمز حیاتش می‌دانست، امروز نسخه شفابخش ملت‌های منطقه خصوصا برادران افغانستانی است تا با تمسک به آن به قیام علیه استکبار و تکفیر پرداخته و یک‌بار برای همیشه گرد و غبار جنگ را از چهره تاریخشان بزدایند.
کد خبر: ۴۷۲۱۹۴
تاریخ انتشار: ۲۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۱ - 17August 2021

فرهنگ حسینی؛ نسخه شفابخش آلام ملت‌های مسلمانگروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس ـ حامد افروغ؛ فرهنگ هر کشوری بن‌مایه و جان حیات آن ملت است. در واقع نرم‌افزار زندگی انسان‌ها فرهنگ است که اگر هر قوت یا ضعفی در آن باشد، مستقیما زندگی آحاد آن ملت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این گذشته در میان ملت‌های جهان معدودند ملت‌هایی که دارای پیشینه فرهنگی و تمدنی کهن یا ریشه‌داری باشند که خوشبختانه ملت ایران از جمله مهم‌ترین و سرآمدترین آن تعداد کم هستند.

فرهنگ غنی ملت ایران به نسبت فرهنگ‌های هم‌رده خود، با امتزاج با فرهنگ اسلامی چونان اکسیری عمل کرده است که در طول این 1400 سال مفاخر و افتخارات زیادی را برای مسلمین خصوصا ایرانیان رقم زده است. در حوزه های علمی و فرهنگی آسمان ایران اسلامی پر است از ستارگان و خورشیدهایی که تا ابد از درخشش و افتخارات آنها کم نخواهد شد.

این فرهنگ غنی و اکسیرگونه اوج درخشش خود را در نهضت اسلامی و دفاع مقدس به رخ سایر ملل کشید. فرهنگی که در عین تنگ‌دستی و فشارهای مختلف استکبار به ملت ایران، اما عزت و آزادگی آنها را تضمین کرد و روز به روز بر قوت و قدرت آنها می‌افزاید. که در این میان قله این فرهنگ غنی اسلامی خود را در عاشورای حسینی به منصه ظهور رساند و در این واقعه جان حیات و هستی بشر را به تصویر و تفسیر کشید.

فرهنگ حسینی  که باشکوه‌ترین و گیراترین فرهنگ در میان فرهنگ‌های تاریخ است، چونان سلاحی بی‌رقیب در دست شیرمردان و دلیرمردان ایرانی به گونه‌ای عمل کرد که هر کجا از آن بهره گرفته شد، پیروزی‌های شگفتی‌آور در کارنامه ملت ایران رقم خورد. انقلاب اسلامی سال 1357 پیروزی خود را مدیون نگاه بلند و انگیزه‌ساز حسینی به زندگی است که باعث شد انقلابیون در کوران شکنجه و زندان بتوانند در برابر ظلم طاغوت استقامت ورزیده و با یاد مصائب سیدالشهدا (ع) به خود انگیزه دهند تا بتوانند مقاومت کنند.

در طول سال‌های پر فراز و نشیب دفاع مقدس، این یاد و نام امام حسین (ع) و آتش عشق زیارت خضرتش در کربلا بود که شعله‌های ایمان و قدرت و دلاوری را در دل رزمندگان پر لهیب ساخت تا بتوانند در برابر ارتش تا بن دندان مسلح بعثی، مقاومت کرده و مچ آن سفاکان حمایت شده از سوی جهان استکبار را بخوابانند. فرهنگ جوانمردی و دلاوری‌ای که در رفتار و منش ستارگان کربلا از جمله حضرت ابالفضل العباس (ع)، حضرت علی اکبر و در راس آنها سیدالشهدا نسل به نسل و سینه به سینه به جوانان این مرز و بوم منتقل شد، میراثی است که همواره آنها را در صدر تاریخ ناه خواهد داشت تا ملت‌های دیگر شکوه ایثار و عظمت اخلاق حسینی آنها را به نظاره بنشینند.

فرهنگ حسینی که همواره در جشنواره ایثار و شهادت محرم به تقدیس و تعظیم آن می‌پردازیم، همان ثروتی است که راهزنان تهاجم فرهنگی در صدد تضعیف، تخریب و سرقت آن هستند تا از ایران هم کشوری زبون و عافیت‌طلب بسازند و از این رهگذر بتوانند با سوار شدن بر استعدادهای این ملت، منافع مزورانه و مستکبرانه خود را تامین کنند. با نگاهی به تاریخ کشورهای همسایه در می‌یابیم که فرهنگ حسینی چگونه می‌تواند در عزت و ذلت ملت‌ها نقش آفرینی کند که به هر میزان ملت‌ها عامل به این فرهنگ باشند عزیز بوده و به هر میزان که دوری کنند ذلیل خواهند شد.

در عراق هم پس ازآنکه ملت غیورش چنگ به دامان حسین (ع) زده و با انسجام بخشیدن به حزب ‌الله و جوانان حسینی‌اش قدم درراه مبارزه با ظلم و تکفیر و استکبار گذاشتند، روز به روز بیش از قبل در حال نزدیک شدن به آرمان‌های والا و متعالی خود هستند تا با این سلاح قدرتمند بتوانند پشت دشمن را خاک کنند.

همین نسخه شفابخش، امروز همت ملت افغانستان را می‌طلبد تا یک‌بار برای همیشه دست در دست حسین (ع) گذاشته و دمل چرکین جنگ و ذلت را از چهره پرفروغ کشور خود بزداید.جنگی که هر بار از سوی یک دسته از مستکبرین زندگی این ملت را به خاک و خون کشیده و داغ پشت داغ روی دل دردمند مردمش می‌گذارد.

انتهای پیام/ 112

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار