دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

مأموریت‌های پیشِ روی فرمانده جدید «نداجا»

تقویت قدرت نیروی دریایی راهبردی ارتش و تداوم حضور مؤثر در آب‌های آزاد از جمله مأموریت‌های مهم فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شود.
کد خبر: ۴۷۲۵۱۶
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۴۸ - 19August 2021

مأموریت‌هایی که فرمانده جدید «نداجا» پیش رو داردگروه دفاعی امنیتی دفاع‌پرس- مقداد کامکار؛ حضرت امام خامنه‌ای فرمانده معظم کل قوا در تاریخ ۲۶ مردادماه طی حکمی امیر دریادار دوم «شهرام ایرانی» را ضمن اعطای یک درجه ترفیع به فرماندهی نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران منصوب کردند.

پیش از این، امیر دریادار «حسین خانزادی» به مدت چهار سال فرماندهی نیروی دریایی راهبردی ارتش را عهده‌دار بود و در این مدت اقدامات مؤثری را در حوزه ارتقای توان رزمی نیروی دریایی و تحقق راهبردی بودن این نیرو در عرصه آب‌های آزاد انجام داد که در ذیل به برخی از این اقدامات اشاره می‌شود.

به‌طور کلی نیروی دریایی ارتش در یک محیط ژئوپلیتیکی پیچیده به انجام مأموریت می‌پردازد و از آنجایی که استکبار جهانی برای خود در حوزه دریایی غرب آسیا منافع نامشروعی را در نظر گرفته است، در این منطقه با ترتیبات امنیتی چند وجهی و نامطلوبی مواجه هستیم که عمدتاً منجر به واگرایی در سطح منطقه خلیج فارس و دریای عمان می‌شود.

این گذرگاه راهبردی با استراتژی‌های مختلف نیرویی، منطقه‌ای و جهانی روبه‌رو است و این موضوع سبب می‌شود تا نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ترتیبات امنیتی نامطلوب طرح‌های امنیتی ویژه‌ای را در دستور کار خود قرار دهد.

نیروی دریایی ایران در چند سال اخیر با شناسایی وضعیت این منطقه، ضمن استقرار قدرتمندانه در دریای عمان، تنگه هرمز و خلیج فارس پاسخگوی معما‌های امنیتی و زیاده‌روی‌های قدرت‌های استکباری و جهانی بوده است و این مهم در دوران فرمانده سابق نیروی دریایی بیشتر جاری و ساری بوده است.

در دو سال نخست فرماندهی دریادار خانزادی، ناوشکن «سهند» به ناوگان نداجا ملحق شد که در طول یک سال و نیم فعالیت، این ناوشکن بیش از ۳۵۰ روز مأموریت را در آب‌های آزاد به‌ویژه در دریای سرخ و تنگه باب المندب انجام داده است.

یک سال پس از الحاق ناوشکن سهند، زیردریایی نیمه‌سنگین و بومی با نام «فاتح» به ناوگان نداجا ملحق شد و مأموریت‌های خود را در دریای عمان آغاز کرد.

از دیگر اقدامات موفقیت‌آمیزی که در دوران فرماندهی دریادار خانزادی انجام شد، پرتاب موشک از زیردریایی و انهدام اهداف سطحی بود که تحت پروژه «جاسک ۲» توسط زیردریایی‌های کلاس «غدیر» اجرا شد.

به گفته دریادار خانزادی، پروژه موشکی جاسک ۲ دست بلندی را برای نیروی دریایی در عرصه رزم ایجاد می‌کند و به دلیل اینکه موشک‌ها از زیردریایی پرتاب می‌شوند، قطعاً دشمن را غافلگیر خواهند کرد.

پروژه ساخت ناو‌های موشک‌انداز از دیگر اقدامات نیروی دریایی طی سال‌های گذشته است که در چهار سال گذشته، این پروژه سرعت بیشتری گرفت و در سال گذشته نیز یک مدل جدید از این ناوشکن‌ها با نام «زره» به ناوگان نداجا ملحق شد.

افزایش تصاعدی توان موشکی نیروی دریایی ارتش و بهره‌گیری از موشک‌های عمودپرواز از دیگر اقدامات مؤثر این نیرو در حوزه موشکی بوده است.

بنابراین گزارش، ناوشکن «دنا» و ناو مین‌شکار «شاهین» نیز از دیگر تولیدات آفندی و پدافندی نیروی دریایی ارتش هستند که در خردادماه سال جاری به ناوگان نداجا پیوستند

دنا چهارمین فروند از ناوشکن‌های کلاس «جماران»، تحت نظارت نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در مجموعه صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح طراحی و ساخته شده است.

این ناوشکن تمام‌ایرانی مجهز به انواع تجهیزات و سامانه‌های دفاعی و تهاجمی ساخته شده در داخل کشور بوده و علاوه بر قابلیت دریانوردی طولانی در دریا‌ها و اقیانوس‌ها، توانایی جستجو، کشف، شناسایی، رصد، مقابله و درصورت نیاز قابلیت انهدام هرگونه تهدید هوایی، سطحی و زیر سطحی را داراست. عرشه پرواز با قابلیت نشست و برخاست بالگرد از ویژگی‌های مهم عملیاتی ناوشکن دناست.

همچنین سامانه مین‌شکار شاهین با طول ۳۳ متر، عرض ۱۱ متر و آب‌خوری برابر ۱۸۰ سانتی‌متر با نظارت نیروی دریایی ارتش و توسط متخصصین جوان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح ساخته شده است و با توجه به بهره‌مندی این شناور بومی از تکنولوژی روز دنیا، ردیابی و خنثی کردن انواع مین‌های دریایی از قابلیت‌های مین‌شکار شاهین است.

براساس این گزارش، ساخت ناوبندر «مکران» از دیگر اقدامات راهبردی نداجا در سال‌های اخیر است؛ این ناوبندر در شرایط عادی توان حمل پنج بالگرد را دارد و در شرایط خاص می‌تواند هفت فروند از انواع بالگرد را حمل کند؛ همچنین این شناور غول‌پیکر از پهپاد‌های دریایی «پلیکان» جهت شناسایی دوردست‌ها و کنترل و فرماندهی در هدایت تسلیحات استفاده می‌کند.

ناوبندر مکران ظرفیت خوبی برای حمل سوخت، آب و تجهیزات را دارد و می‌تواند با یک بار سوختگیری بین هفت تا ۱۰ مرتبه دور کره زمین را بپیماید.

از دیگر اقدامات راهبردی صورت گرفته در دوران دریادار خانزادی، شکستن کانون تمرکز و توجهات دشمن از خلیج فارس به دریای سرخ و تنگه باب‌المندب و حضور و دریانوردی طولانی‌مدت در اقیانوس اطلس است.

موارد یاد شده تنها گوشه‌ای از اقتدار دریایی کسب شده نداجا طی سال‌های اخیر است و از امیر دریادار ایرانی، فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش انتظار می‌رود که با بهره‌گیری از تجارب گران‌سنگ گذشته، نسبت به ارتقای توان رزمی نداجا اقدام کند.

تقویت قدرت نیروی دریایی راهبردی ارتش، افزایش قدرت منطقه‌ای نداجا در مواجهه با قدرت‌های فرامنطقه‌ای و تداوم حضور مؤثر در آب‌های آزاد از دیگر مأموریت‌های مهم فرمانده جدید نیروی دریایی ارتش محسوب می‌شود.

همچنین از «دریادار ایرانی» که یک فرمانده متخصص و متعهد و یک ایرانیِ شجاع و نستوه است، انتظار می‌رود که با عزم راسخ، مدیریت جهادی، تکیه بر توان داخلی، بهره‌گیری از ظرفیت نخبگان و متخصصان کشور و همکاری و هم‌افزایی با نیروی دریایی سپاه پاسداران تدابیر لازم را در جهت حفظ و ارتقای سیادت دریایی نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، اتخاذ کند.

فرمانده معظم کل قوا نیز در حکم انتصاب دریادار ایرانی بر «اهتمام جدّی و شایسته در بهره‌برداری از ظرفیت‌های نیرو و ارتش و نیروهای مسلح و کشور برای پیشبرد جهادی و انقلابی آن نیرو، ارتقاء توان و آمادگی همه‌جانبه بر پایه رشد و تعالی سرمایه انسانی» تأکید کرده‌اند.

انتهای پیام/ 221

نظر شما
پربیننده ها