دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

روشنگری‌های امام سجاد علیه‌السلام زمینه‌ساز افزایش بصیرت مردم شد

امام سجاد علیه السلام رسالت اصلی خود را روشنگری مردم نسبت به اهداف انسان‌ساز قیام امام حسین علیه السلام بنا نهاده و به دنبال این مهم بودند تا چهره واقعی و شیطانی بنی‌امیه را بیش از پیش برای مردم آن زمان روشن کنند.
کد خبر: ۴۷۲۷۵۰
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۴ - 21August 2021

روشنگری‌های امام سجاد (ع) زمینه‌ساز افزایش بصیرت مردم شدبه گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، امام حسین (ع) بر اساس رسالت الهی که بر عهده داشتند و با هدف زنده نگهداشتن دین مبین اسلام و مانع شدن و جلوگیری از انحراف در اسلام ناب محمدی و برای پاسداشت سنت پیامبر اعظم (ص)، بر ضد یزید قیام کردند و در جریان نبردی که در صحرای کربلا به وقوع پیوست به شهادت رسیدند. امام سوم شیعیان با قربانی کردن خود و چندین تن از بهترین یاران با وفای خویش ضمن اینکه هدف خود از این قیام خونین را به آیندگان انتقال دادند، درس بزرگی از ایثار، آزادگی و مبارزه با ظلم و ستم را برای جهانیان یه یادگار گذاشتند.

یکی از مهمترین افرادی که امام حسین (ع) را در قیام کربلا همراهی می‌کرد، امام سجاد (ع) بودند. بنا بر حکمت الهی ایشان در آن زمان در بستر بیماری قرار داشتند و مشیت حق تعالی اینگونه رقم خورد تا این امام همام از این واقعه جانگداز و جانسوز تاریخی جان سالم به در ببرند تا در آینده مانع از فراموشی قیام بزرگ و تاریخی پدر خود امام حسین (ع) و واقعه عاشورا شوند و جهانیان را از اهداف و رسالت سید و سالار شهیدان مطلع کنند.

رسالت تاریخی و حساس امام سجاد (ع) در ترویج و تبیین اهداف واقعی قیام امام حسین (ع) از عصر عاشورا آغاز شد و این حرکت با برافراشتن پرچم خونین عاشورا به دست امام چهارم شیعیان کلید خورد. این امام همام فعالیت‌های خود را درست بعد از واقعه عاشورا آغاز کردند و با برپایی برنامه‌ها و مجالس سخنرانی فراوان در نقاط مختلف از هر فرصتی برای رسوایی چهره منفور بنی‌امیه استفاده می‌کردند.

امام سجاد (ع) رسالت اصلی خود را روشنگری مردم نسبت به اهداف انسان‌ساز قیام امام حسین (ع) بنا نهاده و به دنبال این مهم بودند تا چهره واقعی و شیطانی بنی امیه را بیش از پیش برای مردم آن زمان روشن کنند و در این راستا خطبه‌های فراوانی را نیز ایراد کردند. ایشان در سه خطبه بسیار مهم و تاریخی در کوفه، شام و مدینه ضمن اینکه مردم گمراه شده آن زمان توسط حکومت اموی را بیدار کردند، موجبات شناخت صحیح مردم از اسلام واقعی و خاندان پیامبر (ص) نیز شدند. در این میان مردم فراونی هم نسبت به انفعال خود و عدم همراهی با امام حسین (ع) نادم و پشیمان شدند.

حضرت امام سجاد (ع) در فعالیت‌های تبلیغی خود سه محور بسیار مهم و استراتژیک را دنبال می‌کردند. نخستین محور تبیین معارف الهی بود. ایشان در سخنرانی‌های خود به صورتی کاملا پررنگ به مسائل سیاسی می‌پرداختند و در کنار آن از طرح مسائل اعتقادی نیز غافل نمی‌شدند. محور دوم فعالیت‌های ایشان مبارزه با علمای درباری بود. زیرا آن‌ها افرادی بودند که افکار مردم آن زمان را به سوی قوم بنی امیه هدایت می‌کردند و عملا زمینه انحراف دین مبین اسلام را فراهم ساخته بودند. اما سومین محور فعالیت‌های امام سجاد (ع) که مهمترین آن‌ها محسوب می‌شد، زنده نگهداشتن واقعه خون‌بار و ظلم‌ستیز عاشورا بود.

پس از واقعه عاشورا و به شهادت رسیدن امام حسین (ع) و ۷۲ تن از یاران ایشان، امام سجاد (ع) به همراه حضرت زینب (س) در تمامی فرصت‌هایی که به دست می‌آوردند اقدام به ایراد سخنرانی می‌کردند به صورتی که به بهترین شکل ممکن پیام واقعه نبرد کربلا را به همگان رساندند.

امام سجاد (ع) و حضرت زینب (س) تقریبا در تمامی سخنرانی‌ها و افشاگری‌های خود، مظلومیت امام حسین (ع) و یاران باوفای او و همچنین ظلم و ستم‌هایی که یزیدیان زمان در حق آن‌ها انجام داده بودند را با شور و شجاعت برای مردم بیان می‌کردند که حاصل این افشاگری‌ها، خنثی شدن توطئه یزید شد به صورتی که ماجرای قیام کربلا و واقعه خون‌بار عاشورا به سود اهل بیت تغییر کرد.

امام سجاد (ع) در طول زندگی شریف و گهربار خود روش‌های مختلفی را آزمودند تا واقعه جان سوز کربلا هرگز به فراموشی سپرده نشود که آثار و پیامد‌های این اقدامات ایشان شامل تنفر مردم از امویان، قیام مختار، توابین و قیام‌های مختلف نشأت گرفته از قیام امام حسین (ع) بود.

اگر بخواهیم جمع بندی از تمامی مطالب گفته شده داشته باشیم باید به این نکته اشاره کنیم که امام حسین (ع) حماسه‌ای بس بزرگ و تاریخی را در روز عاشورا و در سرزمین کربلا رقم زدند و سپس برادر کوچک‌تر ایشان امام سجاد (ع) با افشاگری‌ها و سخنرانی‌هایی که در رثای سید و سالار شهیدان امام حسین (ع) انجام دادند مانع از فراموشی این رویداد تاریخی شدند و قیام عاشورا را تا امروز که بیش از ۱۴۰۰ سال از آن واقعه می‌گذرد زنده نگهداشتنه شده است.

انتهای پیام/ 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار