نماینده مردم تهران در مراسم تجلیل از فرج الله سلحشور:

برخی ها در مقابل تهاجم فرهنگی به دنبال تعامل هستند

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: متاسفانه برخی ها در مقابل تهاجم فرهنگی به دنبال تعامل هستند.
کد خبر: ۴۷۲۹۵
تاریخ انتشار: ۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۰ - 26May 2015

برخی ها در مقابل تهاجم فرهنگی به دنبال تعامل هستند

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع پرس سید مهدی هاشمی نماینده مردم تهران در مراسم نکوداشت فرج الله سلحشور با اشاره به آشنایی خود با این کارگردان مطرح سینمای کشورمان اظهار کرد: آشنایی من با وی در ساخت شهرک فیلم حضرت یوسف (ع) شروع شد که من در آنجا در حد بضاعت خود کمک کردم.

وی افزود: در ملاقات هایی که با مقامات خارجی داشتم، خصوصا مسیحی ها و انگلیسی زبان ها فیلم های ساخته شده ی سلحشور را هدیه داده ام. امیدوارم که این سنت ترویج شده و ما بتوانیم به نوعی فرهنگ، هنر و حقایق اسلامی را به سایر اقوام و نسل ها منتقل کنیم.

هاشمی گفت: متاسفانه برخی ها در مقابل تهاجم فرهنگی به دنبال تعامل هستند.  یکی از راه هایی که در مقابل این تهاجمات میتوان داشت فعالیت و حضور در عرصه ی فرهنگ است که در این راه سینما، یکی از بهترین و مهمترین عناصر برای انتقال حقایق است.

در ادامه ی این مراسم صفار هرندی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به دوستی و رفاقت دیرینه ی خود با سلحشور اظهار کرد: بعد از گذشت سال ها شهادت میدهم که سلحشور هنوز مسجدی است بر خلاف برخی ها بالندگی و رشدشان با مسجد بود و با پشتوانه ی مردمی رشد کرده اما خیلی زود خود را از مسجد جدا کردند.

وی افزود: سلحشور دیروز هنر را به مسجد برد و بعد تصمیم گرفت مسجد را به عرصه هنر بیاورد زیرا معتقد است که باید ارزش های مسجد در رگ و ریشه های همه عرصه ها ی زندگی صادر شود.

تبعیت 40 ساله ی سلحشور از یک آرمان ثابت

صفار هرندی با بیان اینکه به دنبال معرفی سلحشور به عنوان یک اسطوره ی سینما نیستیم، خاطر نشان کرد: تثبیت اعتقاد و نگه داشتن آن هنر است. سلحشور کسی است که حدود 40 سال است که از یک آرمان ثابت تبعیت می کند و از اصل خود جدا نشده است.

وی با اشاره به "توبه ی نصوح" گفت: سلحشور با ساخت این فیلم در قبل از انقلاب باعث شده عده ای به سینما بیایند و افراد با دیدن این فیلم در همان سینما توبه کنند من فکر میکنم سلحشور با بازی در آن نیز هر لحظه توبه می کرد سلحشور برامده از مسجد است و نامی ماندگار خواهد داشت.

سلحشور خط شکن تولید فیلم های قرآنی

 در بخش دیگری از این مراسم شهریار بحرانی تهیه کننده فیلم مریم مقدس و ملک سلیمان با اشاره به خاطرات خود با فرج الله سلحشور اظهار کرد: 20 سال پیش زمانی که فیلم حمله به اچ 3 را تهیه میکردم حس ناتوانی به سراغ من آمد و من حس کردم نمیتوانم به فرماندهان و ارزش های این دفاع مقدس نزدیک شوم راهی که شهید آوینی طی کرده بود ساده به دست نمی آمد به نظر می رسید به بن بست رسیده  باشم.

وی افزود: در همین زمان سلحشور فیلم مردان آنجلوس به من پیشنهاد داد. با شروع کار متوجه ی حلاوت و شیرینی آن شدم که چطور سلحشور به دنبال حلاوت در فیلم ها ی قرآنی است وی به عنوان یک خط شکن در زمینه ی فیلم های قرآنی عمل کرده و خدا را شاکریم که تا به امروز نیز موفق بوده است.

سلحشور عجیب شبیه مردان قدیمی ایران است

جهانگیر الماسی بازیگر سینمای ایران دیگر سخنران این مراسم بود که در ادامه گفت: با پیروزی انقلاب گرایش افراد به کارهای دینی زیاد شد اما پیش از انقلاب اگر کسی نگاه دینی داشت در بعضی از محافل طرد می شد تنها یک یا دو گروه با پشتوانه ی دینی فعالیت میکردند که یکی از آنها سلحشور بود.

وی یادآور شد: سلحشور از متن مردم برخواسته و برای شهرت و موقعیت قدم برنمی داشت و تاکنون این خصوصیت را حفظ کرده است و عجیب شبیه مردان قدیمی ایران است.

جمال شورجه، کارگردان سینمای ایران دیگر سخنرانی بود که به ایراد سخن در این مراسم پرداخت و در ابتدای جلسه از حاضرات خواست تا پس از صلوات یک حمد به نیت شفا برای فرجالله سلحشور قرائت کنند.

او پس از این اقدام سخنان خود را اینطور شروع کرد که دوست ندارم خاطره بگویم چرا که یک مثنوی میشود زمانی که برای اولین بار سلحشور را دیدم در حال ساختن سالن اصلی حوزه هنری بود و در کنار معمار و طراح این سالن خود مشغول کار بود و به اصلاح کارگری میکرد. سلحشور قبل از ظهور انقلاب و از مسجد کار خود را آغاز کرد و ما در آن زمان فکر میکردیم حوزه هنری به جایگاهی میرسد که تبدیل به مراکز هستهای میشود و اروپا و غرب آنجا را هدف میگیرند البته این را نباید نادیده گرفت که در حال حاضر هم این اثرات در این سالن وجود دارد.

شورجه در ادامه خطاب به سلحشور گفت: ما با حضور شما یوسفی داریم که برد جهانی دارد. همه ما در زمان پخش این سریال شاهد تاثیرگذاریهای آن در بین مردم بودیم.

او با اشاره به یک گفتگوی خود با سلحشور گفت: بعد از ساخت سریال یوسف پیامبر (ع) سلحشور به من گفت که اگر بنا باشد سریال حضرت موسی (ع) را بسازم شاید ریشه صهیونیسم از بین برود و دراین مجموعه که چیزی حدود 80 قسمت خواهد بود یک حرکت جهانی را شاهدخواهیم بود. ما چیزی حدود 30 سال فیلمنامه نویس جوان ولایی اهل کوچههای انقلاب را در تبیان آموزش میدهیم. یکی از توفیقاتی که در سریال حضرت یوسف (ع) نصیبمان شد برکت همین مسایل بود که حرکت جهانی در بر داشت. یادم است در آن زمان که سلحشور مشغول تصویربرداری یوسف پیامبر (ع) بود بسیارتاکید داشت که هنگام اذان کات دهند و نماز را به صورت جماعت بخوانند.

شورجه ادامه داد: انشاءالله بتوانیم در سایه امام زمان (عج) جوانها را به همت جناب سلحشور تربیت کنیم و نیروهای انقلابی را حیران کنیم. اگر پروژه حضرت موسی (ع) را آغاز کنیم همه جوانها به عرصه کلان فرهنگی خواهند آمد که در پایان این کار خواهیم دید بسیاری از جوانان انقلابی در کنار ما رشد یافتند.

آیتالله قرهی، رئیس حوزه علمیه امام مهدی(عج) سخنران بعدی این مراسم بود که در ابتدای صحبتهایش با اشاره به سخنان حضرت امام خمینی(ره) که ما با سینما مخالف نیستیم ولی با فحشا مخالفیم، گفت: آیت الله فاضل لنکرانی وقتی این بیان را از امام شنیدند، گفتند با این وضعیت سینما مگر فرجی حاصل شود. در توبه نصوح این فرج حاصل شد. این فیلم نشان داد که هنر می تواند مطالب دینی را به جامعه منتقل کند.

وی با اشاره به نمایش ویژهای که در سال 61 از فیلم توبه نصوح برای علما گذاشته بودند، گفت: در این نمایش آیت الله مدنی وقتی بازی ایشان را دیدند برای این فیلم گریه کردند. شاهد این ماجرا آقای موسوی همدانی هستند که به نقل از آیتالله مدنی گفتند در این فیلم  معنای توبه را در هنر می توان نمایان دید. 

آیت الله قرهی با اشاره به شخصیت اخلاقی فرجالله سلحشور گفت: اول ویژگی ایشان این است که اخلاص دارند و اعتقاد به این داشتند که با تریبون هنر و سینما می توان معارف دینی را نشر داد. البته باور به این موضوع داشتند که باید در کارهای دینی طهارت قلب و روح داشته باشیم. اساس هنر در طهارت است. لذا در سریال حضرت یوسف(ع) دیدیم که ایشان از افرادی استفاده کرد که پیش از این از چهرهشان سوء استفاده نکرده بودند و برای این سریال بازیگری را برای اولین بار انتخاب کردند که پیش از این هیچ بازی در سینما نداشته است. این بازی بازیگر نقش اول فیلم نیست بلکه تزریق اخلاص آقای سلحشور به بازی بازیگر است که کار را زیبا جلوه میدهد.

وی در انتهای سخنان خود آرزوی صحت و سلامتی برای سلحشور کرد و از خداوند خواست که شرایط ساخت سریال حضرت موسی(ع) برای این کارگردان سینما فراهم شود.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار