حال و هوای محرمی روزهای دفاع مقدس؛

«دفاع مقدس» ثابت کرد مبارزه در راه امام حسین (ع) محدود به زمان و مکان نیست

اگرچه بیشتر تحرکات ایران در تابستان انجام شد و اغلب محرم‌های جنگ با فصل پاییز مصادف بود اما تمامی عملیات‌ها از شعار‌ها گرفته تا سربندها، حال‌ و هوای محرم را داشتند و رزمندگان جنگ به معنی واقعی کلمه قول معروف «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» را محقق کردند.
کد خبر: ۴۷۳۳۲۸
تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۳ - 24August 2021

حال و هوای محرمی روزهای دفاع مقدسبه گزارش گروه حماسه و جهاد دفاع‌پرس، عرصه تاریخ بشریت را هزاران واقعه ریز و درشت فراگرفته است که گاهی برخی اتفاقات مهم در جایی از دو نقطه دور تاریخ باهم تلاقی پیدا می‌کنند. جایی که شخصیت‌هایی ظهور پیدا می‌کنند که اگر از هرکدام نقل کنی، گویا از دیگری گفته‌ای!

برای مثال اوصاف سلحشوری‌ها، مظلومیت‌ها، ایثارها، صبر‌ها و استقامت‌ها و... برای شهدای کربلا و شهدای جنگ خیلی باهم تفاوتی ندارند. چون در هر صورت از دفاع مقدسی حرف می‌زنی که با فرهنگ و ادبیاتی متفاوت از سایر جنگ‌های معاصر، عرصه‌ای از کربلا را رو به‌ سوی ما باز می‌کند و در سر تا سر وجوه خود از عاشورایی دیگر در زمان ما سخن می‌گوید.

چند سطری را اگر از دکتر شریعتی پیرامون شهدای کربلا بخوانیم، احساس می‌کنیم از شهدای جنگ خوانده‌ایم:

«اکنون شهیدان کارشان را به پایان برده‌اند و خاموش رفته‌اند. همه‌شان و هرکدامشان نقش خویش را خوب بازی کرده‌اند. معلم، مؤذن، پیر، جوان، بزرگ، کوچک، زن، خدمتکار، آقا، اشرافی و کودک، هر کدام به نمایندگی و به‌ عنوان نمونه و درسی به همه کودکان، پیران، زنان، بزرگان و کوچکان! مردنی به این زیبایی و با این‌همه حیات را انتخاب کرده‌اند» [۱]

نام‌های خوبان عاشورای سال ۶۰، اسامی بودند که در هشت سال جنگ تحمیلی مکرر به چشم می‌خورند. نام‌گذاری لشکر‌ها (۱۰ سیدالشهدا (ع)، ۱۴ امام حسین (ع)، ۲۵ کربلا، ۳۱ عاشورا، ۴۱ ثارالله و ۳۲ انصارالحسین (ع) و تیپ‌های ۴۴ قمر بنی‌هاشم، ۵۷ ابوالفضل، ۶۱ محرم، ۱۰ محرم، ۲۷ حضرت ابوالفضل (ع)، یکم ثارالله، ۲ و ۳ عاشورا، ۷۹ اباعبدالله (ع)، ۸ محرم، ۲ کربلا و گردان‌های علی‌اکبر (ع)، سیدالشهدا(ع)، زهیر، قمر بنی‌هاشم، حبیب بن مظاهر، مسلم، زینب (س)، ابوالفضل، حر، علقمه، ذوالجناح)، اسامی مناطق آزادشده، محور‌های عملیاتی، اسامی کاروان‌های اعزامی (کاروان راهیان کربلا-۱۳۶۴/۰۸/۲۳، کاروان وارثان عاشورا-۱۳۶۵/۰۷/۲۶، کاروان نینوایی- ۱۳۶۵/۰۷/۱۷)، اسامی ۲۷ عملیات با نام یا رمز عاشورایی (عملیات کربلای ۱-۱۰، عملیات عاشورا ۱-۴) و سربند‌هایی با نوشته‌هایی ازجمله «اباعبدالله»، «یا حسین»، «زائر کربلا»، «یا حسین شهید»، «یا ابوالفضل»، «یا زینب»، «مسافر کربلا»، «لبیک یا حسین»، «تا کربلا راهی نیست»، «یا زیارت یا شهادت»، «السلام علیک یا اباعبدالله»، «فدای لب تشنه حسین»، «کل ارض کربلا» و «کل یوم عاشورا»، [۲] تنها بخش ظاهری کوچکی از تمسک شهدای جنگ به شهدای کربلاست.»

البته هرچه از گفت‌وگو‌های دورهمی و عامیانه دور می‌شویم و سراغ منابع مکتوب و کتاب‌ها می‌رویم، کمتر صحبتی از حس و حال رزمندگان دیده می‌شود. موضوعاتی همچون اینکه در طول هشت سال جنگ تحمیلی ایام ماه محرم چه تمایزی نسبت به ماه‌های دیگر جنگ داشته است؟ چه مباحثی از عاشورا در سنگر‌ها و هیئت‌های رزمندگان به‌عنوان محور سخنرانی‌ها مطرح می‌شد؟ کدام شخصیت‌ها و خصوصیات اخلاقی بارز از واقعه کربلا به‌عنوان الگو‌های اصلی رزمندگان بود؟ خود رزمندگان چه دعاها، مراسم و مناسک خاصی را در این ماه انجام می‌دادند؟

ویژگی‌هایی ازجمله خواندن زیارت عاشورا، برپایی مراسم سوگواری برای اباعبدالله، یادآوری حماسه‌ها، ایثار‌ها و شهادت خانواده و اصحاب اباعبدالله و تطبیق صحنه‌ها با عاشورای اباعبدالله، ویژگی همه رزمندگان بود [۳] اما پاسخ به پرسش‌های بالا نیاز به تأملی عمیق‌تر دارد تا به‌طور ویژه به موضوع تبلیغات دینی در ماه محرم در جبهه‌ها پرداخته شود که امام خمینی (ره) به‌طور ویژه در این زمینه فرمودند: «تبلیغات باید بر اساس معنویات باشند. معنویات، اساس اسلام است» [۴]

طی سال‌های جنگ، عملیات‌های کمی در ماه محرم انجام شده است. در این زمینه مواردی مانند؛ عملیات آزادسازی سوسنگرد (۲۶ آبان ۱۳۵۹-۹ محرم)، عملیات طریق‌القدس (۷ آذر ۱۳۶۰-۳۰ محرم)، عملیات محرم (۱۰ آبان ۱۳۶۱-۱۴ محرم)، عملیات عاشورا (۲۷ مهر ۱۳۶۲-۱۲ محرم)، عملیات فتح ۱۰ (۱۳ شهریور ۱۳۶۶-۱۰ محرم) و عملیات ظفر ۱ (۲۷ شهریور ۱۳۶۶-۲۴ محرم) را می‌توان نام برد.

اگرچه بیشتر تحرکات ایران در تابستان انجام شد و اغلب محرم‌های جنگ با فصل پاییز مصادف بود اما تمامی عملیات‌ها از شعار‌ها گرفته تا سربندها، حال‌وهوای محرم را داشتند و رزمندگان جنگ به معنی واقعی کلمه قول معروف «کُلُّ یَومٍ عاشورا و کُلُّ أرضٍ کَربَلا» را محقق کردند. با وجود اینکه هیچ سرزمینی با کربلا برابر نیست و هیچ روزی با عاشورا، اما این یک مبارزه همیشگی در راه امام حسین (ع) بود که نه در زمان و نه در هیچ مکانی متوقف و محدود نشد. به‌ طوریکه امام خمینی (ره) در عملیات موفق فتح‌المبین در پاسخ به پیام فرماندهان نظامی فرمودند: «اکنون ملت ما دریافته است که کل یوم عاشورا و کل عرض کربلا مجالس حال و دعای اینان [رزمندگان اسلام]، شب عاشورا‌های اصحاب سیدالشهدا (ع) را در دل زنده می‌کند.» [۵]

منابع

[۱]- شهادت، علی شریعتی

[۲]- تبلیغات و عملیات روانی در جنگ ایران و عراق، علی‌محمد نائینی، چ ۱، روایت فتح، تهران، ۱۳۹۰، ص ۱۳۳، ۱۳۴.

[۳]- عوامل فرهنگی و معنوی در دفاع مقدس (فرهنگ عاشورا- شباهت جویی به جنگ‌های صدر اسلام)، محمدرضا سنگری مهدی عبداللهی، چ ۱، پژوهشکده تحقیقات اسلامی، قم، ۱۳۸۷. ص ۷۰.

[۴]- صحیفه امام (سخنرانی در جمع اعضای شورای عالی تبلیغات اسلامی، ۲ شهریور ۱۳۶۲)، ج ۱۸، ص ۷۳.

[۵]- صحیفه نور، ج ۱۶، ص ۹۹.

انتهای پیام/ 118

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار