نقد و تحلیل؛

جنگ افروزی عربستان علت انصراف از عضویت در شورای امنیت است

با توجه به شکست طرح مورد نظر عربستان برای حمله نظامی به سوریه، این کشور از اجتناب شورای امنیت برای صدور مجوز حمله نظامی علیه سوریه خشمگین است.
کد خبر: ۴۷۳۴
تاریخ انتشار: ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۹ - 19October 2013

جنگ افروزی عربستان علت انصراف از عضویت در شورای امنیت است

به گزارش خبرگزاری دفاع مقدس، علت انصراف عربستان از عضویت در شورای امنیت سازمان ملل را باید در شکست سیاست های این کشور در تحریک امریکا و شورای امنیت برای اجرای طرح حمله به سوریه به منظور سقوط دولت بشار اسد ریشه یابی کرد، به گونه ای که می توان مدعی شد شکست عربستان در اجرای برنامه های جنگ طلبانه خود در منطقه خشم این کشور از متحدان غربی اش را به همراه داشته است.

در واقع در شرایطی که از زمان آغاز بحران سوریه، عربستان به اشکال مختلف نظامی، مالی و سیاسی از شورشیان و گروه های تروریستی این کشور برای تداوم مبارزه مسلحانه علیه دولت حمایت کرده است، در دوران اخیر و پس از گذشت چند ماه از پیشروی ها و پیروزی های ارتش سوریه در مقابل شورشیان به این نتیجه رسیده است که مداخله خارجی می تواند تنها راهکار موجود برای سقوط بشار اسد محسوب شود.

لذا عربستان در راستای تلاش برای سقوط بشار اسد تلاش زیادی برای تحریک کشورهای عضو دائم شورای امنیت به منظور صدور مجوز حمله به سوریه اتخاذ کرد و در شرایطی که پس از گذشت چند هفته نهایتا طرح حمله نظامی به سوریه با توافق سیاسی امریکا و روسیه کنار زده شد، عربستان خود را شکست خورده بازی سوریه تلقی می کند.

در واقع تصمیم شورای امنیت و اعضا دائمی آن در اجتناب از حمله نظامی و اتخاذ روش های سیاسی برای حل بحران سوریه، ضمن شکست طرح های عربستان برای منطقه و به خصوص سوریه، رنجش این کشور عربی از شورای امنیت را به همراه داشته است و متعاقب این امر تلاش دارد شکست خود را به منزله شکست شورای امنیت در اجرای حمله نظامی معرفی نماید. لذا با توجه به شرایط عربستان و عدم مشروعیت گفتمان آن در سطح بین المللی، تنها راهکار این کشور برای بیان شکست شورای امنیت در حمله نظامی به سوریه، انصراف از عضویت در این شورا به بهانه عدم کارایی آن است.

در این رابطه این نکته شایان ذکر است که هر چند انتقادات گسترده ای در مورد کارایی و نحوه کار شورای امنیت از سوی بسیاری از کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران مطرح می باشد، اما سیاست این شورا در تعقیب راه حل غیرنظامی برای بحران سوریه مورد استقبال بسیاری از کشورها قرار گرفت و تنها کشورهایی جنگ طلبی مانند عربستان اعتراض خود به این سیاست را نشان داده اند. البته اقدام عربستان در انصراف از عضویت در شورای امنیت به بهانه عدم کارایی آن در زمان کنونی با انتقادات تندی علیه این کشور نیز همراه بوده است.

در این رابطه همچنان که "المنار" گزارش می دهد اقدام عربستان در انصراف از عضویت در شورای امنیت در اعتراض به سیاست های این شورا در خاورمیانه و به خصوص بحران سوریه با واکنش های مختلفی همرا شده است که از جمله آنها می توان به انتقاد تند روسیه از این تصمیم عربستان اشاره داشت.

روسیه با انتقاد شدید از عربستان به دلیل رد عضویت شورای امنیت این اقدام را به منزله انصراف از کنشی جمعی در چارچوب شورای امنیت برای اجراص صلح و امنیت بین المللی توصیف کرد و تصمیم عربستان را اقدامی علیه صلح جهانی معرفی کرد.

علاوه بر این در بیانیه ای که از سوی وزارت خارجه روسیه منتشر شد، روسیه با عجیب خواندن تصمیم عربستان گفت این کشور به تلاش شورای امنیت در تصویب قطعنامه 2118 به منظور حل بحران سوریه از طریق غیرنظامی بی توجه بوده است.

در پایان این بیانیه وزارت خارجه روسیه اظهار امیدواری کرد کشورهای آسیایی بتوانند هر چه زودتر کشور دیگری را به عنوان نماینده این قاره برای عضویت غیردائم در شورای امنیت انتخاب کنند.

گفتنی است عربستان که خود را شکست خورده تحولات کنونی سوریه تلقی می کند تلاش دارد شکست خود در اجرای طرح های مورد نظرش در سوریه را به منزله شکست شورای امنیت معرفی نماید و به همین دلیل با بیان اعتراض خود به عملکرد این شورا در قبال سوریه اعلام کرد از عضویت در آن انصراف می دهد.


 
نظر شما
پربیننده ها