دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

پرونده شهدای مدافع سلامت؛ ناتمام و در بلاتکلیفی

با گذشت بیش از بیست ماه از شیوع بحران کرونا پرونده بسیاری از شهدای مدافع سلامت در پیچ و خم تحقق وعده‌ها قرار دارد.
کد خبر: ۴۷۳۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۴:۲۰ - 26August 2021

به گزارش خبرنگار پرونده شهدای مدافع سلامت؛ ناتمام و بلاتکلیفحماسه و جهاد دفاع‌پرس، قریب به ده ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد، از همان روز‌های اول شیوع بیماری در کشور بود که خاکریز‌های مبارزه با این بیماری ناشناخته در کشور ساخته شد و کادر درمانی از ابتدای فراگیری این بیماری در خاکریز اول مبارزه با آن قرار گرفتند، یک هفته از شیوع این بیماری در کشور نگذشته بود که خبر شهادت اولین شهید مدافع سلامت در رسانه‌ها منتشر شد. در آن دوران اظهار نظر‌های بسیاری برای شهید خواندن مدافعان سلامت در میان بود، وعده‌هایی هم داده شد، اما حالا با گذشت ۲۰ ماه از شیوع ویروس کرونا و شهادت بیش از صد نفر مدافعان سلامت در این عرصه، مسعود حبیبی رییس سازمان جهاد دانشگاهی علوم پزشکی تهران در یک برنامه تلویزیونی به روایت جانفشانی‌های جامعه پزشکی و کادر درمان پرداخت و گفت: در ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور زمانی که این بیماری هنوز ناشناخته بود، کادر درمان اعم از جامعه پزشکی و پرستاران فارغ از آنکه چه اتفاقی ممکن است برای آن‌ها رخ دهد، به طور کامل در خدمت بیماران قرار گرفتند. اسفند ۹۸ هنگامی که فراخوانی برای همکاری داوطلبانه کادر درمان اعلام شد بیش از دو هزار و ۶۰۰ نفر برای خدمت در این زمینه اعلام آمادگی کردند که در میان آنها، پزشکان با انواع تخصص‌ها داوطلب شده بودند.

وی با بیان اینکه پزشکان تجلی‌بخش انسانیت هستند، افزود: غذا، امنیت و سلامت نیاز‌های اولیه انسان‌ها در جامعه است که پزشکان وظیفه تامین سلامت را عهده دار هستند. برای آنکه پزشکان بتوانند با تمام وجود به جامعه خدمت کنند باید شرایطی فراهم شود و این قشر مورد توجه قرار بگیرند.

کار‌هایی ابتدایی پرونده شهدای سلامت انجام نشده است

حبیبی ادامه داد: تعداد شهدای مدافع سلامت از آغاز پاندمی کرونا به بیش از ۳۰۰ نفر می‌رسد، اما متاسفانه به رغم تاکیدات مقام معظم رهبری هنوز کار‌های ابتدایی پرونده شهادت بسیاری از این ۳۰۰ نفر انجام نشده است و ما هر وقت خدمت خانواده‌های این بزرگان می‌رسیم شرمنده فرزندان آن‌ها می‌شویم.

معاون اجتماعی سازمان نظام پزشکی کشور همچنین از مسئولان درخواست کرد که نسبت به خانواده معظم شهدای سلامت توجه بیشتری از خود نشان دهند.

تعیین مصادیق احراز شهید و ایثارگر

بیستم اسفند سال گذشته سعید نمکی، وزیر بهداشت و درمان در نامه‌ای به رهبر معظم انقلاب درخواست کرد متوفیان کادر درمان را که در صف مبارزه با کرونا قرار دارند، شهید خدمت محسوب شوند. در بخشی از این نامه آمده بود: «از آنجا که این عزیزان جان‌برکف همچون مدافعان حرم در دفاع از حریم سلامت مردم جانفشانی کرده‌اند، از حضرت‌عالی تقاضا دارم موافقت فرمائید جان‌باختگان تیم پرستاری، پزشکی و خدماتی بخش‌های مراقبت از بیماران کرونایی به‌عنوان شهید محسوب گردند.» پس از درخواست وزیر بهداشت، رهبر معظم انقلاب با پیشنهاد سعید نمکی مبنی بر شهید خدمت‌خواندن جانباختگان کادر پزشکی، پرستاری، بهداشتی و خدماتی در خدمت‌رسانی به بیماران مبتلا به ویروس کرونا موافقت کردند.

بر اساس آئین نامه «تعیین مصادیق احراز شهید و ایثارگر» مصوب اردیبهشت ۹۳، کسی که جان خود را در راه تکوین، شکوفایی، دفاع و حفظ دستاورد‌های انقلاب اسلامی و کیان جمهوری اسلامی ایران و استقلال و تمامیت ارضی کشور، مقابله با تهدیدات و تجاوزات دشمن و عوامل ضد انقلاب و اشرار نثار نموده یا می‌نماید شهید محسوب می‌شود. بر اساس این آئین نامه نیز کسی که از نظر مأموریت، وظایف و اهداف تعیین شده همانند شهید است، ولی از لحاظ شرایط وقوع یا محل شهادت متفاوت است و این فرد نیز در صورت جان باختن در حکم شهید محسوب می‌شود.

بنابر اعلام پیشین سعید اوحدی رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز شهدای سلامت در «حکم شهید» محسوب می‌شوند و بر اساس ماده ۳ آئین نامه تعیین و احراز مصادیق عملی شهید، شهدای عرصه سلامت با عنوان «شهید خدمت» و در حکم شهید محسوب می‌شوند.

سیصد شهید مدافع سلامت

محمدرضا ظفرقندی چندی پیش گفته بود که بر اساس بررسی‌های سازمان نظام پزشکی تاکنون حدود سیصد شهید مدافع سلامت در بخش خصوصی و دولتی شناسایی شده‌اند که متاسفانه تاکنون به وضعیت همه آن‌ها رسیدگی نشده است، یکی از اشکالات این طرح این است که پزشکان بخش خصوصی در آن دیده نشده‌اند که دراین باره اعتراض کردیم.

تعلل در تحقق وعده‌های بنیاد شهید در تأیید حکم شهید خدمت برای مدافعان سلامت و با توجه به تجربه‌های قبلی این ذهنیت را پیش می‌آورد که نکند این وعده هم مانند اتفاق‌های گذشته مشمول زمان شده و همه وعده‌ها به مرور زمان به فراموشی سپرده شود.

گزارش از محمد رضازاده

انتهای پیام/ ۳۶۱

نظر شما
پربیننده ها