سیری بر زندگی شهید «جعفر ارژنگی»؛

رزمنده‌ای که «غیرت» را معنا کرد

«جعفر ارژنگی» متولد چهارم شهریور ۱۳۴۵ در شهرستان مراغه است که پس از پنج سال حضور در جبهه‌های حق علیه باطل سرانجام ۱۹ شهریور ۱۳۶۵ شربت شهادت نوشید.
کد خبر: ۴۷۳۷۸۶
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۲ - 27August 2021

شهیدی که سر داد ولی خاک نداد!به گزارش خبرنگار دفاع‌پرس از تبریز، تجاوز رژیم بعثی عراق به خاک کشورمان در سال ۱۳۵۹، هر جوانمردی را برای دفاع از وطن می‌طلبید؛ جوانانی که به دعوت حضرت امام خمینی (ره) معمار کبیر انقلاب اسلامی لبیک گفته و با دست خالی مقابل دشمن سینه سپر کردند.

«جعفر ارژنگی» نوجوان ۱۵ ساله‌ای بود که دست‌درازی دشمن به خاک کشورمان را برنتافت و بدون توجه به سن و سالش، با غیرت مثال‌زدنی عازم جبهه شد.

در ادامه بخشی از زندگی و سلحشوری‌های این شهید والامقام را در دوران هشت سال دفاع مقدس را مرور می‌کنیم.

زندگینامه شهید «ارژنگی»
«جعفر ارژنگی» فرزند اصغر در چهارم شهریور سال ۱۳۴۵ در شهرستان مراغه در خانواده‌ای متدین و با تقوا دیده به جهان گشود.

وی در کودکی به همراه خانواده به تبریز رفت و به دلیل مشکلات مادی و معیشتی خانواده، به جای بازی‌­های کودکانه، پشت دار قالی نشست؛ اما علاقه و اشتیاق فراوان به تحصیل، باعث شد که جعفر در دبستان شبانه­‌ی کودکان تبریز مشغول به تحصیل شود.

زمان جنگ تحمیلی بود و خاک میهن لگدکوب قدم‌­های سیاه و شوم بیگانه، حفاظت از ایران و انقلاب اسلامی هر جوانمردی را به دفاع می­‌طلبید. جعفر با اینکه نوجوان ۱۵ ساله بود، برای اعزام به مناظق جنگی داوطلب شد. او در بخش مهندسی رزمی «قرارگاه سید الشهدا» در پنج عملیات پرافتخار شرکت کرد. وی طی پنج سال حضور خود در جبهه، سه سال به عنوان بسیجی و مابقی را با لباس مقدس سربازی، انجام وظیفه کرد.

جعفر در اوایل حضورش در جبهه در عملیات طریق‌القدس از ناحیه سر مجروح می­‌شود و حدود ۲۰ روز به او مرخصی می­‌دهند، ولی تنها ۱۰ روز آن هم با اصرار مادرش در خانه استراحت می­‌کند و در جواب مادر که از وی تقاضای ماندن در خانه و بهبودی زخمش را کرده بود، این چنین می­‌گوید: مادر من چگونه در خانه بمانم در حالی که دوستانم در جبهه و در مقابل دشمن به تنهایی مقاومت می‌­کنند؟ وی بدون فوت وقت به جبهه برمی­‌گردد. این بار به جبهه‌­ی «آلواتان» می‌­رود و هنگام برگرداندن دستگاه‌های سنگین مانند بولدوزر و لودر به کمین می‌­افتد، ولی بعد از مقاومت و فداکاری زیرکانه نجات می­‌یابد.

شهید جعفر ارژنگی بعد‌ها پس از پنج سال ایثار و نبرد جوانمردانه در ۱۹ شهریور سال ۱۳۶۵ در منطقه «حاج عمران» به شهادت رسیده و لاله‌­ای بر لاله‌زار وطن افزوده می‌­شود و پیکر پاکش در گلشن زهرای مراغه آرام می‌­گیرد تا میعادگاه جاماندگان از قافله‌ی عشق باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها