اجلاس بغداد/ رئیس‌جمهور فرانسه:

برای تقویت حاکمیت عراق اینجا هستیم

ماکرون در کنفرانس موسوم به «همکاری و مشارکت بغداد» تاکید کرد که هدف اصلی از برگزاری این کنفرانس تقویت حاکمیت عراق است.
کد خبر: ۴۷۴۰۱۸
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۰ - 28August 2021

برای تقویت حاکمیت عراق اینجا هستیمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، پس از سخنان «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق در کنفرانس موسوم به «همکاری و مشارکت بغداد»، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه سخنرانی کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع)، وی گفت که کنفرانس بغداد، مشارکت و صلح در منطقه را نشان می‌دهد. ملت عراق از بسیاری از جنگ‌ها رنج برده و امروز این کشور به سوی ثبات و توسعه پیش می‌رود. فرانسه نیز به حمایت از عراق پایبند می‌ماند. ما برای تقویت حاکمیت عراق اینجا هستیم.

ماکرون افزود: «عراقی‌ها با شجاعت در جنگ علیه انتخابات شرکت کردند. انتخابات آتی عراق مرحله جدیدی خواهد بود. اتحادیه اروپا ناظران خود را برای انتخابات اکتبر اعزام می‌کند. فرانسه پروژه‌های مختلفی در عراق دارد».

رئیس‌جمهور فرانسه با تاکید بر این‌که، این کنفرانس برای حمایت از حاکمیت بغداد برگزار می‌شود، تصریح کرد: «باید از منطقه در زمینه‌های مختلف حمایت کرد. فرانسه به حمایت از کشورهایی که با تروریسم می‌جنگند، متعهد است و از حاکمیت این کشورها حمایت می‌کند».

وی تاکید کرد: «شرکت در این کنفرانس مایه افتخار فرانسه است و این کنفرانس ثمره بحث و بررسی‌ها با عراق است. وظیفه ما این است که راه را برای آینده جوانان منطقه باز کنیم».

نشست بغداد از امروز به مدت دو روز برگزار می‌شود و از کشورهای ایران، عربستان سعودی، امارات، قطر، اردن، ترکیه و مصر و ... برای شرکت در این نشست دعوت به عمل آمده است. نمایندگانی از فرانسه، آمریکا، روسیه و ژاپن نیز در این اجلاس حضور خواهند داشت. سوریه اما به این اجلاس دعوت نشده است.

رئیس‌ جمهور فرانسه، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر، «عبدالله دوم» شاه اردن و «صباح خالد الحمد الصباح» نخست‌وزیر کویت در این نشست شرکت می‌کنند. کشورهای ایران و عربستان سعودی نیز در سطح وزرای خارجه در این نشست شرکت کرده‌اند.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران پیش از سفر به عراق برای شرکت در نشست بغداد گفت: «ما از هرگونه ابتکار عمل منطقه ای مقامات جمهوری عراق که با مشارکت اهل منطقه باشد، استقبال می کنیم».

وی تأکید کرد «ما معتقدیم لازم بود از سوریه نیز به عنوان همسایه مهم عراق در این اجلاس دعوت به عمل می آمد. البته در خصوص امنیت و‌ توسعه پایدار منطقه با رهبری سوریه در تماس و مشورت هستیم و در مورد اجلاس بغداد و تاکید بر نقش مهم کشورهای منطقه در هرگونه ابتکار منطقه ای با دمشق مشورت مستقیم خواهیم داشت».

انتهای پیام/ 241

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار