تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با دفاع‌پرس مطرح کرد؛

لزوم تقویت دیپلماسی «اقتصادی» در دولت سیزدهم/ سیاست خارجی باید هدفمند و عملگرا باشد

خوش‌چشم با تاکید بر اینکه اولویت اول سیاست خارجه کشورمان در دولت سیزدهم باید در راستای تقویت دیپلماسی «اقتصادی» جهت کمک به معیشت مردم باشد، گفت: سفارت‌خانه‌های جمهوری اسلامی ایران در این دولت باید در ماموریت‌های خود تجدیدنظر کرده و در حوزه‌هایی اقتصادی فعال‌تر عمل کنند.
کد خبر: ۴۷۴۰۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۷ - 29August 2021

اولویت اول دستگاه دیپلماسی در دولت سیزدهم/ سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران باید هدفمند باشد«مصطفی خوش چشم» تحلیلگر مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار بین‌الملل دفاع‌پرس، با اشاره به اولویت‌های سیاست خارجی دولت سیزدهم اظهار داشت: سیاست خارجی کشورمان از دو دهه اخیر دارای اشکالات اساسی است؛ لذا انتظار می‌رود با روی کار آمدن «دولت مردمی» که با شعار «ایران قوی» سر کار آمده است، این ایرادات را در سطح بنیادینی برطرف کند تا یک سیاست خارجه‌ای شکل گیرد که دارای راهبرد مشخص و نگاهی همه‌جانبه داشته باشد. 

وی ادامه داد: چون در چنین سیاست خارجه‌ای سطح تعامل با کشورهایی که به‌دنبال برقراری رابطه با آن‌ها هستیم مشخص و منافع ملی کشور نیز تامین می‌شود.

خوش چشم با بیان اینکه سیاست خارجه کشور در دولت سیزدهم باید متوازن باشد، تصریح کرد: وضعیت روابط خارجی ما بویژه در هشت سال گذشته یک طرفه و بیشتر به سمت غرب بود. در حقیقت این وضعیت باید متوازن‌سازی شود و با کشور‌هایی همچون آفریقا، چین، روسیه و ژاپن نیز روابط گسترده شود. نباید از طرف دیگر بام به پایین افتاد و غرب را در کل فراموش کرد، بلکه باید طرح جامع‌تر و کامل‌تری برای برقراری رابطه‌ای که مبتنی بر منافع ملی باشد با آن‌ها در پیش گرفت.

              بیشتر بخوانید:

              توجه به همسایگان مسئله اصلی برای دیپلماسی اقتصاد است

             وزارت دفاع در حوزه دیپلماسی دفاعی دستاورد‌های ارزشمندی داشته‌ است

وی با تاکید بر اینکه دولت سیزدهم در سیاست خارجی باید کنشگر باشد، بیان داشت: گشور ما در دو دهه گذشته در مقام پاسخگویی به فشار‌های اقتصادی و نظامی بود؛ در حالی که ما می‌توانستیم بازی را خودمان ترسیم و در این بازی فعال و کنشگرانه عمل کنیم. پس با این حساب دولت سیزدهم باید بازی را خودش تعیین کند و از امکانات گوناگون بهره ببرد. این دولت باید از دیپلماسی رسانه‌ای، دیجیتال، حمل و نقل، ورزشی و ... که در دو دهه گذشته از آن‌ها غافل بودیم، برای برون رفت از مشکلات عدیده اقتصادی استفاده کند.

این تحلیلگر در ادامه گفت: نکته دیگر اینکه سیاست خارجی جمهوری اسلامی باید هدفمند باشد و عزت و اقتدار کشورمان در روابط با کشورها نیز مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه اولویت اول سیاست خارجه کشورمان در دولت سیزدهم باید در راستای کمک به معیشت مردم باشد، تصریح کرد: سفارت‌خانه‌های کشورمان در کشورهای مختلف باید در ماموریت‌های خود تجدیدنظر کرده و در حوزه‌هایی اقتصادی فعال‌تر عمل کنند.

خوش چشم اظهار کرد: معاون اقتصادی وزارت خارجه باید تحت رهبری کسی باشد که به واقع اقتصاد را می‌شناسد و از پتانسیل‌های اقتصادی در روابط با کشور‌های خارجی از جمله کشور‌های شرق جهان آگاهی دارد و می‌داند چگونه می‌توان به نفع اقتصاد و معیشت مردم بهره گرفت. با این وجود بقیه معیار‌ها در روابط خارجی در منطقه و جهان بدنبال این معیار مشخص شده حرکت می‌کنند و لذا تیمی که رهبری سیاست گذاری‌های اقتصادی و اولویت گذاری سیاست‌های اقتصادی را تعیین می‌کند، به نیت حیاتی و از بیشرین اهمیت برخوردار باشد.

انتهای پیام/ 411

نظر شما
پربیننده ها