نگاهی به مستند «گزارش آشوب»؛ روایتگر روزهای پر فراز و نشیب انقلاب

«گزارش آشوب» مستندی است که به بهانه هفته دولت و فرارسیدن سالروز شهادت «شهید رجایی» و شهید «باهنر» و یاران با وفایشان از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.
کد خبر: ۴۷۴۰۷۱
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۳ - 29August 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، «گزارش آشوب» مستندی است که به کارگردانی «محمدرضا گیوه چیان» و تهیه کنندگی «رضا کریمی» به بهانه هفته دولت و فرارسیدن سالروز شهادت «شهید رجایی» و شهید «باهنر» و یاران با وفایشان از شبکه سوم سیما روی آنتن رفت.

این مستند درباره سیره و سبک زندگی دومین رئیس جمهور تاریخ ایران شهید «محمدعلی رجایی» است و بیشتر به دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی و آغاز ریاست جمهوری «بنی صدر» خائن آغاز می‌شود. دوران کوتاه ریاست جمهوری شهید «رجایی» بدنه اصلی این مستند را تشکیل می‌دهد و نهایتا با ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای به اتمام می‌رسد.

به لحاظ کرونولوژیک و رعایت ترتیب وقایع این مستند کاملا درست عمل کرده است. روند وقایع بسیار دقیق تدوین شده اند. دوران پر التهاب و آشوب سالاری بنی صدر به درستی بازنمایی شده است. استفاده از فیلم‌های مستند مربوط به آن دوران در کنار صدای گوینده متن، این مستند را باورپذیرتر و گیراتر کرده است. فیلم‌هایی از شخصیت‌های تاریخ معاصر کشورمان که حقایق بسیاری را درباره ی انقلاب اسلامی بازگو می‌کنند.

بیشتر بخوانید:

پخش ۷۳ اثر از شبکه مستند سیما
نگاهی به مستند «گزارش آشوب»؛ روایتگر روزهای پر فراز و نشیب انقلابعزل بنی صدر از مقام فرماندهی کل قوای مسلح، استیضاح و عزل آن خائن در مجلس، برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری و انتخاب شهید «محمدعلی رجایی»، تشکیل کابینه و نگاهی به سبک زندگی آن شهید بزرگوار تا شهادت «رجایی» و «باهنر» و اعلام انزجار عمومی از گروهک منافقین و نیز شهادت رجال سیاسی مطرح در آن دوره از جمله شهید آیت و... از وقایع تاریخی ای بودند که در این فیلم مستند به آنها اشاره شدند.

اعلام انزجار عمومی از گروهک منافقین، فرار رجوی و بنی صدر از ایران به شکلی کاملا مفتضحانه از رخدادهایی بودند که در این فیلم مستند به خوبی به تصویر کشیده شدند. و نهایتا نخست وزیری موقت آیت الله مهدوی کنی و ریاست جمهوری آیت الله خامنه‌ای حُسن ختام این مستند بود.

تولید و ساخت فیلم‌های مستند درباره تاریخ انقلاب اسلامی و بازگو کردن وقایع و رخدادهای چند سال نخست پس از پیروزی انقلاب اسلامی می‌تواند آینه‌ای تمام قد از وقایعی باشند که نسل‌های بعدتر به یاد ندارند یا به طور کلی چند سال بعد از این وقایع به دنیا آمدند.

رسانه ملی با تولید و بازپخش چنین مستندهایی می‌تواند نسل‌های بعدی را با وقایع دهه نخست و پر تلاطم نخست انقلاب اسلامی آشنا سازد. رسالتی مهم که بر دوش همه رسانه‌هاست اما تلویزیون به علت استفاده توامان از صدا و تصویر و جذابیت و گیرایی‌های سمعی و بصری یقینا از تاثیرگذاری بیشتری نیز برخوردار است. این رسانه فراگیر با عنایت به مناسبت‌های تقویمی در تاریخ ملی کشورمان و تولید و پخش چنین برنامه‌های مستندی می‌تواند روایتگر تاریخ انقلاب اسلامی در قاب سیما باشد.

انتهای پیام/

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار