دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس جدید بنیاد شهید/ بنیاد شهید چه مدیری می‌خواهد؟

با روی کار آمدن دولت سیزدهم و انتخاب رئیس جدید بنیاد شهید و امور ایثارگران محل بحث رسانه‌ها شده زیرا مهم است که رئیس جدید چه مسیری را برای رسیدگی به امورات جامعه ۳.۵ میلیون نفری ایثارگران در پیش خواهد گرفت.
کد خبر: ۴۷۴۱۱۹
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۰ - 31August 2021

گمانه‌زنی‌ها درباره رئیس جدید بنیاد شهید/ بنیاد شهید چه مدیری می‌خواهد؟به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، با گرفتن رای اعتماد وزرای دولت سیزدهم از نمایندگان مجلس شورای اسلامی آیت الله رئیسی به همراه ۱۸ تن از وزرا راهی پاستور شد تا چهار سال سرنوشت ساز را در کشور رقم بزند.

در همین راستا گمانه‌زنی‌ها در خصوص رئیس جدید بنیاد شهید بالا گرفته است. برخی از ابقای سعید اوحدی می‌گویند و برخی از روی کار آمدن فرد جدیدی خبر می‌دهند. برخی از رسانه‌ها با انتشار اخباری سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و حسین دهقان را گزینه‌های پیشنهادی این سمت می‌دانند.

در دو دوره چهارساله ریاست جمهوری حسن روحانی، بنیاد شهید و امور ایثارگران شاهد ریاست دو تن بود. هفت سال این مسوولیت به مرحوم حجت الاسلام شهیدی واگذار شد که پس از استعفای او در سال ۱۳۹۹ به دلیل وخامت حال جسمانی‌اش، سعید اوحدی از خرداد سال ۱۳۹۹ مسوولیت ریاست بنیاد شهید را برعهده گرفت. بعد از این حجت الاسلام شهیدی در نهم آذرماه درگذشت. سعید اوحدی که پیش از حضور در بنیاد شهید ریاست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و قبل از آن ریاست سازمان حج و زیارت را برعهده داشت خود رزمنده و آزاده هشت سال دفاع مقدس است.

اوحدی زمانی به ریاست بنیاد شهید منصوب شد که ایثارگران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کردند. اجرای کامل قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران درخواست به حق و صریحی بود که در زمره اولین درخواست‌های ایثارگران همواره مطرح می‌شد. عمل نکردن به این قانون باعث شده است تا سال‌ها حقوق به حق ایثارگران نادیده گرفته شده و روز به روز بر مشکلات آنان افزوده شود.

اوحدی در زمان یک سال و اندی تصدی ریاست بنیاد شهید اقدامات خوبی انجام داد که رضایت نسبی جامعه ایثاری را در پی داشت. تلاش برای اجرای قانون استخدام فرزندان شاهد و جانبازان ۷۰ درصد و برگزاری آزمون‌ها استخدامی، کلنگ زنی ساخت مسکن ایثارگران و اهدای زمین برای ساخت مسکن به ایثارگران در استان‌های مختلف و نیز تعیین و تکلیف وضعیت بیمه‌ای ایثارگران که از مهمترین مشکلات جامعه ایثارگر محسوب می‌شد از جمله این اقدامات بود.

با این وجود همچنان ایثارگران با مشکلات و کمبود‌های زیادی دست به گریبانند که مهمترین آن آشفتگی وضعیت معیشت و درمان بسیاری از ایثارگران در پی بالا رفتن قیمت‌ها و کاهش سطح درآمدهاست. در حال حاضر بخش قابل توجه جامعه ایثارگری با پای نهادن به دوره میانسالی و پیش از سالمندی با مشکلات جسمی و معیشتی دست و پنجه نرم می‌کنند از این رو حمایت درست و پیشگیرانه نهادهایی چون بنیاد شهید از جامعه هدف خود باعث می‌تواند مانع تشدید مشکلات شود.

در زمینه فرهنگی نیز متاسفانه بنیاد شهید در دوره‌های قبل نتوانست به خوبی بار مسوولیت بزرگ و تاثیرگذار ترویج فرهنگ ایثار و شهادت را به عنوان یکی از متولیان اصلی به دوش بکشد. ساماندهی نامناسب تعداد زیادی از گلزار‌های شهدا در کشور که به حذف آثار و روح معنوی حاکم بر گلزار‌ها منجر شد یکی از اقدامات بحث برانگیز بنیاد شهید بود که با مخالفت رهبر معظم انقلاب اسلامی و اعتراض بسیاری از خانواده‌های شهدا رو به رو شد. همچنین تاکنون کار ثبت خاطرات ۴۰ هزار تن از والدین شهدا انجام شده و کار خاطره نگاری از ۵۰ هزار تن دیگر از والدین شهدا باقی مانده است. این در حالی است که هر ساله نزدیک به ۱۰ هزار تن از والدین شهدا دار فانی را وداع گفته و از دنیا می‌روند که این آمار‌ها لزوم توجه و سرعت بیشتر در انجام این کار مهم را گوشزد می‌کند.

نکته مهم در تعیین ریاست بنیاد شهید انتصاب فردی از خود جامعه ایثارگری است که از نزدیک به کمبودها، مشکلات و نیازهای این قشر آشنا باشد و با پویایی و تلاش حداکثری در راستای برداشتن موانع و مشکلات گام بردارد. امید است دولت آیت الله رئیسی در این مهم بهترین عملکرد را داشته باشد تا در پایان دولت سیزدهم رضایت کامل جامعه بزرگ ایثارگری را در کارنامه کاری خود ثبت کند.

انتهای پیام/ 141

نظر شما
پربیننده ها