تأمین بخشی از نیازهای دفاعی عراق توسط ترکیه

وزیر دفاع عراق اعلام کرده که این کشور قصد خریدهای تسلیحاتی از ترکیه از جمله بالگردهای رزمی و پهپاد «بیرقدار» را دارد.
کد خبر: ۴۷۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۸ - 29August 2021

خریدهای تسلیحاتی عراق از ترکیه؛ پهپاد بیرقدار، بالگرد و سامانه جنگالبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «جمعه عناد سعدون» وزیر دفاع عراق امروز (یکشنبه) اظهار داشت: بغداد هواپیما‌های بدون سرنشین، بالگرد‌های رزمی و سامانه‌های متحرک جنگال (جنگ الکترونیک) ساخت ترکیه خریداری می‌کند.

به نوشته روزنامه «ینی‌شفق» وزیر دفاع عراق گفت: این کشور قصد دارد پهپاد‌های «بیرقدار»، ۱۲ فروند بالگرد «تی-۱۲۹» و شش سامانه جنگی الکترونیکی سیار «کورال» از ترکیه خریداری کند.

وی هفته گذشته در نمایشگاه بین المللی صنایع دفاعی در استانبول شرکت کرد و با مقام‌های ارشد دفاع ترکیه دیدار‌هایی داشت.

پهپاد رزمی بیرقدار که توسط شرکت دفاعی ترکیه توسعه و تولید شده است، از سال ۲۰۱۵ توسط نیرو‌های مسلح ترکیه و اداره امنیت این کشور مورد استفاده قرار گرفت و اخیراً نیز در موفقیت نظامی جمهوری آذربایجان در درگیری قره‌باغ نقش مهمی ایفا کرد.

این پهپاد که برای ماموریت‌های تاکتیکی شناسایی و نظارت ساخته شده است، می‌تواند مهمات را نیز حمل کرده و با تعیین‌کننده هدف لیزری حملات خود را انجام دهد.

گفته می‌شود هواپیما‌های بدون سرنشین ترکیه سامانه‌های موشکی «پانتسیر» ساخت روسیه در سوریه، لیبی و قره‌باغ را منهدم کرده‌اند.

عراق در حالی قصد خرید تجهیزات جنگی از ترکیه دارد که سال گذشته بیشتر هواپیما‌های اف-۱۶ خود را به دلیل تعمیر و نگهداری ضعیف زمین‌گیر کرد که علت آن عقب‌نشینی خدمه «لاکهید مارتین» آمریکا از ارائه خدمات بود. تحقیقات انجام شده نشان داد که به دلیل مشکلات نگهداری، خلبانان عراقی قادر به ثبت کافی ساعت پرواز نیستند.

چندی قبل نیز شماری از قانون‌گذاران کنگره ایالات متحده با ارسال نامه‌ای به «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا، نسبت به توسعه و قدرت نظامی ترکیه از جمله پهپاد‌های این کشور ابراز نگرانی کردند.

۲۷ قانونگذار آمریکا مدعی شدند که پهپاد‌های ترکیه مناطق مختلف جهان را بی ثبات کرده و این مسئله منافع، متحدان و شرکای آمریکا را تهدید می‌کند. قانون‌گذاران آمریکا با بیان اینکه پهپاد‌های ترکیه در جمهوری آذربایجان، سوریه و لیبی مستقر شده‌اند، افزودند: «ترکیه قرارداد فروش هواپیما‌های بدون سرنشین به لهستان و پاکستان منعقد کرده و در مورد تولید مشترک پهپاد‌های مسلح و سامانه‌های دفاعی ضد پهپاد با روسیه و پاکستان در حال رایزنی است.»

انتهای پیام / 134

نظر شما
پربیننده ها