سفیر یمن:

آمریکا و سعودی عامل جنایات جنگی در یمن هستند/ سابقه ۳۰۰ ساله در ساخت سلاح داریم

سفیر یمن در تهران در مصاحبه تلویزیونی به سؤالاتی درباره تحولات یمن پاسخ داد و گفت: آمریکا و سعودی مرتکب جنایات جنگی در یمن شده‌اند و تروریست خواندن انصارالله و یا خارج کردن آن از لیست مذکور تغییری در مقابله با متجاوزان ندارد.
کد خبر: ۴۷۴۳۷۳
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۶ - 30August 2021

آمریکا و سعودی عامل جنایات جنگی در یمن هستند؛ سابقه 300 ساله در ساخت سلاح داریمبه گزارش گروه بین‌الملل دفاع‌پرس، «ابراهیم الدیلمی» سفیر یمن در تهران در گفت‌وگو با برنامه بدون مرز در شبکه دو سیما گفت، آنچه امروز در یمن می گذرد ناشی از جاه طلبی‌های ‌آل سعود و رهبران آمریکاست ، اما ملت یمن با همه سختی‌هایی که متحمل شده است پاسخ آنها را در جبهه‌های یمن خواهد داد.

وی با تاکید بر اینکه بخش اعظم استان مارب به تصرف مبارزان یمنی در آمده است گفت بزودی استان مارب را از وجود متجاوزان پاک سازی خواهیم کرد.

سفیر یمن در تهران در پاسخ به این سوال که سلاح‌های مبارزان یمنی چگونه تامین می شود گفت: یمن سابقه ۳۰۰ ساله در ساخت سلاح دارد و متاسفانه آمریکایی ها بگونه‌ای تبلیغ کرده‌اند که گویی مردم یمن هیچ توانایی ندارند. در حالی که موشک‌ها و پهپادهایی که در یمن استفاده می‌شود بدست متخصصان یمنی ساخته شده است و اگر هم کمبودی در زمینه تامین سلاح داشته باشیم همپیمانان ما آنها را تامین خواهند کرد، درعین حال به هیچ کشوری ارتباط ندارد که ما از چه کشوری در ساخت سلاح کمک می‌گیریم.

مشروح این گفتگو به شرح زیر است:

اقای الدیلمی به برنامه بدون مرز خوش آمدید. اگر اجازه بدهید قبل از اینکه من سوالات را بپرسم ابتدا از شما می‌خواهم که رآخرین وضعیت میدانی یمن را توضیح بدهید و بعد ادامه برنامه.

بسم الله الرحمن الرحیم، من هم عرض سلام دارم خدمت شما و بینندگان عزیز،

درباره تحولات میدانی در یمن ، به خصوص شرایط جبهه مارب، باید عرض کنم که اکنون جبهه های درگیری مبارزان یمنی با متجاوزان به بیش از ۵۰ جبهه رسیده است.

استان مأرب ۱۴ شهرستان دارد که تا کنون ۹ شهرستان به طور کامل آزاد شده و تنها ۵ شهرستان این استان در اشغال متجاوزان است و درگیریها همچنان ادامه دارد.

از جانب سیاسی نیز در این مرحله با درایت آقای «عبدالملک بدرالدین الحوثی» رهبر انقلاب یمن، مذاکرات صلح در جریان است و همچنین تلاش برای مقابله با گروه‌های تروریستی، خروج نیروهای بیگانه از یمن و مشارکت سیاسی ادامه دارد.

سوال: پیش‌بینی شما از آینده مارب چیست؟

ما برای آزادی کامل مارب و خروج نیروهای متجاوزو گروه‌های تروریستی تلاش می‌کنیم. تامین امنیت مارب وظیفه دولت قانونی یمن است و برای تشکیل دولت ملی در یمن باید حتما نیروهای خارجی و بیگانه را از کشورمان و مارب خارج کنیم.

ما خواستار جنگ نیستیم و تنها دفاع می‌کنیم بنابراین اگر چنانچه جنگ متوقف شود و تمایلی برای حل بحران مارب از طریق گفتگوهای سیاسی وجود داشته باشد بدون شک ما از این گفتگوها استقبال می کنیم.

سوال : آمریکا اخیرا انصارالله را از لیست گروه‌های تروریستی خارج کرده بنظر شما چطور شد چنین تصمیمی اتخاذ کرد؟

بنده باید به شما یادآور شوم که شرایط میدانی در یمن به گونه‌ای پیش رفت که بایدن مجبور شد نام انصار الله را از فهرست گروه‌های تروریستی خارج کند.

تروریست خواندن انصارالله و یا خارج کردن آن از لیست گروه‌های تروریستی تغییری در رفتار ما برای مقابله با متجاوزان ندارد. چرا که آمریکا خود مجرم و جنایتکار است و تصمیماتش مشروعیت قانونی ندارد.زیرا جنایتکاران و مجرمان این حق را ندارند که درباره گروه‌های مقاومت و مردمی که از عزت و کرامت و شرافت خود دفاع می‌کنند اظهارنظر کنند. و به نظرم دولت بایدن این تصمیم را به این خاطر اتخاذ کرد که بتواند زمینه را برای گفتگو با ما فراهم کند.

سوال: آیا این تصمیم آمریکا در عرصه میدانی من هم تاثیراتی داشته است؟

دولت آمریکا پشت حمله و تجاوز به یمن است. آمریکا به طور مستقیم و همچنین با کمک نظامی و لجستیک به متجاوزان سعودی و اماراتی و از سویی دیگر با تحریم مردم یمن نقش اصلی در تجاوز به یمن ایفا کرده است علاوه بر این آمریکا با حضور در سازمان‌های بین‌المللی و شورای امنیت مانع اصلی عدم تحقق صلح در یمن است.

بنابراین حضور آمریکا در صحنه سیاسی و نظامی یمن کاملا روشن است و این مساله برکسی پوشیده نیست. ما در ابتدای تجاوز به یمن تلاش کردیم نقش آمریکا را در جنگ یمن به همگان نشان دهیم اما اکنون دیگر خود آمریکایی ها بدون هیچ شرم و خجالتی از مشارکتشان در جنگ علیه مردم سخن می گویند. آنها با بی شرمی تمام این موضوع را بیان می کنند و دیگر آن را مخفی نمی کنند.

سوال: آمریکایی‌ها اعلام کرده‌اند ما انصارالله را به این خاطر از لیست گروهه‌ای تروریستی خارج کرده‌ایم که بتوانیم با آنها مذاکره کنیم اما بعد از آن مذاکراتی صورت گرفته است.

همچنان که بیان شد این تصمیم آمریکا تنها برای مخدوش کردن چهره نیروهای مقاومت و انصارالله بود. طبیعتا یکی از دلایل آن این بود که بتوانند با انصارالله وارد مذاکره شوند. از آنجا که آمریکا نقش اصلی را در تجاوز به یمن ایفا می کند از این رو ارتباط با آمریکا چه به صورت مستقیم و غیر مستقیم برای توقف جنگ در یمن ضروری است. این آمریکاست که رهبری ائتلاف متجاوز را برعهده دارد. بنابراین هرگونه مذاکره برای توقف جنگ در یمن باید با حضور آمریکا باشد چرا که آمریکا سرکرده متجاوزان است.

سوال: آیا شما با مقامات سعودی هم مذاکراتی داشته‌اید؟

علاوه بر آمریکا، عربستان و امارات نیز باید در مذاکرات حضور داشته باشند چرا که این کشورها ابزارهای آمریکا برای تجاوز به یمن هستند. در همین راستا مذاکره با طرف سعودی نیز قطع نشده است هرچند فراز و فرود زیادی دارد.ما به طرف‌های سعودی اعلام کرده ایم که مصلحت عربستان سعودی در این است که هرچه زودتر به جنگ یمن پایان دهد و در امور یمن دخالت نکند و خسارت هایی که در طول سال‌های تجاوز به این کشور وارد کرده را جبران و اسیران یمنی را آزاد کند.

سوال: برخی معتقدند که بخشی مشکل یمن مربوط به اختلافات ایران و عربستان است حالا که این دو با هم مذاکره می‌کنند روی بحران یمن تاثیری خواهد داشت؟

مذاکره میان عربستان سعودی و ایران درباره اختلافات میان این دو کشور است. ایران از طریق وزارت خارجه و سایر نهادهای رسمی اعلام کرده است که هرگونه مذاکره درباره یمن را نمی پذیرد بنابراین ایران از سوی مردم یمن یا سوریه یا لبنان و یا هر کشور دیگری وارد مذاکره با عربستان و هیچ کشور دیگری نشده است.

با این وجود ما از گفتگو و توافق ایران و عربستان استقبال می کنیم و با این موضوع مشکلی نداریم بلکه معتقدیم این مساله می‌تواند موجب رشد و شکوفایی بیشتر منطقه شود. به طور کلی بار دیگر تکرار می‌کنم که ما از هرگونه توافق میان ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم و به دنبال حفظ استقلال و عزت ملت خود هستیم.

سوال: با توجه به جنگ تحمیلی چند ساله که بنیه اقتصادی مردم یمن را تضعیف کرده است با توجه به این مسئله شما پول خرید سلاح را از کجا تامین می کنید؟

در واقع باید به این نکته اشاره کنم که این مساله اشتباه است که مردم یمن را فقیر و بیچاره جلوه می‌دهند بلکه یمن کشور ثروتمندی است که دخالت‌ها و تجاوز به آن باعث شده که این کشور ضعیف شود . یمن منابع نفتی، معادن و بنادری مناسب برای ماهیگیری دارد از جهت نیروی انسانی نیز این کشوراز مهندسان، پزشکان، علماء و متفکران زیادی برخوردار است که می‌توانند کشور را اداره کنند.

در خصوص توان نظامی یمن باید عرض کنم، مردم یمن در ساخت سلاح از سابقه سیصد ساله برخوردارند. علاوه بر این در دوره‌هایی یمن ارتباط نظامی با چین، روسیه و آمریکا و سایر کشورها داشته است و از این مساله بهره برده است بنابراین نیازی به این ندارد که کشوری بخواهد یمن را مسلح کند.

بله مردم یمن در ساخت و تولید برخی از سلاح‌های جدید از جمله پدافند هوایی، توان موشکی و پهپادها از دانش متخصصان سایر کشورها استفاده کرده‌اند که این مساله نیز عیب و عار نیست. ما از هر طریق که دوست داشته باشیم سلاح مورد نیاز خود را تامین می‌کنیم و این مساله عیب نیست.

سوال: ورود پهپادها در جنگ یمن معادلات میدانی جنگ را به نفع مردم یمن تغییر داد بنظر شما ادامه این وضعیت چگونه خواهد بود؟

این سوال، سوال مهمی است در واقع وارد شدن پهپادها به صحنه جنگ، اوضاع و شرایط را به سود مبارزان یمنی تغییر داد. در ابتدای جنگ صحنه درگیری‌ها به سود متجاوزان بود به طوری که مناطقی از یمن را بمباران می کردند و خودشان مصون می ماندند اما با تقویت توان نظامی یمنی‌ها به خصوص در حوزه توان موشکی و پهپادها معادلات جنگ تغییر کرد به طوری که مبارزان یمنی توانستند عمق خاک عربستان سعودی و امارات را در پاسخ به تجاوزات آنها هدف قرار دهند.

به نظر ما به خاطر همین توان و پیشرفت نظامی بود که یمن توانسته است به جایگاه کنونی از جهت سیاسی دست یابد. در آینده نیز توان موشکی و پهپادها نقش مهمی در مقابله با تجاوزات خواهند داشت و ما این توانمندی‌های خود را روز به روز تقویت خواهیم کرد.

سوال: اوضاع سیاسی کشورهای منطقه روی یکدیگر تاثیر گذار است با توجه به تحولات افغانستان و روی کار آمدن طالبان در یمن این تاثیری در تحولات یمن خواهد داشت؟

ما معتقدیم که یمن بخش جدایی ناپذیر محور مقاومت به شمار می رود. این محور در هرکجا که باشد از فلسطین تا سوریه، عراق و جمهوری اسلامی، افغانستان ،همه یک هدف دارند و آن ایستادگی در مقابل تجاوز آمریکایی‌هاست و طبیعی است که با توجه به ارتباط نزدیک میان اعضای محور مقاومت هرگونه تحول در این کشورها بدون شک در سطوح سیاسی، نظامی و امنیتی بر سایر کشورها نیز تاثیرگذار خواهد بود.

سوال: آخرین سوال با توجه به شرایط یمن در صحنه سیاسی و میدانی ؛ آینده یمن را چگونه پیش بینی می‌کنید؟

در سایه تحولات میدانی که در یمن رخ می دهد متجاوزان در موضع عجز قرار گرفته‌اند چرا که آنها نتوانسته‌اند به اهداف خود دست یابند. این عجز و ناتوانی آنها به صحنه سیاسی و مذاکرات نیز کشیده شده است.ما معتقدیم صبر، استقامت و فداکاری ما ملت یمن موجب خواهد شد که آمریکا و همپیمانانش یمن را رها کنند .ما تا رسیدن به پیروزی به مقاومت و ایستادگی در برابر متجاوزان ادامه می‌دهیم به نظر من پیروزی نزدیک است و مردم یمن ان اشاالله به زودی نتیجه صبر استقامت و فداکاری های خود را خواهد گرفت.

سوال: نماینده سازمان ملل اعلام کرده که یمن در آستانه یک قحطی و فاجعه انسانی است . انتظار شما از مجامع بین‌المللی چیست؟

در جنگ یمن دهها هزار نفر شهید و صدها هزار نفر مجروح و زخمی شدند همچنین صدها هزار ساختمان مسکونی ، مساجد، مدارس و بسیاری از راه‌ها و تاسیسات زیربنایی ویران شده است بنابراین در وهله اول متجاوزان باید مسئولیت این خسارت‌ها را برعهده گیرند و به دنبال جبران آن باشند و ما از روند بازسازی یمن استقبال می کنیم تا یمن باردیگر به جایگاه واقعی و اصلی خود در منطقه و قاره بازگردد.

انتهای پیام / 134

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار