دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

دولت مردمی؛ پایان دوران تصمیم‌گیری پشت درب‌های بسته است

تأکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در نخستین دیدارشان با رئیس جمهور و اعضای دولت سیزدهم مبنی بر مردمی بودن دولتمردان حاکی از لزوم اتمام دوران تصمیم‌گیری پشت درب‌های بسته و مشارکت مردم در طرح و حل مشکلات است.
کد خبر: ۴۷۴۵۸۶
تاریخ انتشار: ۱۰ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۰ - 01September 2021

دولت مردمی؛ پایان دوران تصمیم‌گیری پشت درب‌های بسته استبه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس- میثم خاکپور: با رأی اعتماد حداکثری مجلس به وزرای دولت حجت‌الاسلام رئیسی در روز سوم شهریور و تشکیل نخستین جلسه هیئت دولت تنها یک روز بعد از رأی اعتماد مجلس (پنج‌شنبه چهارم شهریور)، دولت سیزدهم به‌طور رسمی کار خود را آغاز کرد.

ضرب العجل دولت در شروع به کار به اینجا ختم نشد، چون رئیس جمهور در روز جمعه پنجم شهریور نیز به همراه جمعی از اعضای کابینه خود به خوزستان رفت؛ استانی که مدت‌هاست از مشکلات عدیده‌ای همچون کرونا، وضعیت هزینه‌های درمانی، کمبود تخت‌های بیمارستانی، کم‌آبی و ... رنج می‌برد.

این سفر غیر منتظره رئیس دولت سیزدهم در فضای مجازی با واکنش‌های فراوانی همراه بود به‌طوری‌که برخی آن را با جریان افزایش قیمت بنزین و اظهار نظر رئیس جمهور سابق نسبت به در جریان قرار گرفتن از این افزایش در صبح جمعه گرانی در ابتدای آذر ۹۸ مقایسه کردند.

در این میان دولت سیزدهم که در رقابت‌های انتخاباتی یکی از شعارهایش را «مردمی بودن» عنوان کرده، عمل به آن را از روز اول فعالیت در دستور کار قرار داده و به‌نظر می‌رسد رئیس جمهور توجه به این موضوع را عاملی مهم در احصاء مشکلات مردم و اعتمادسازی مردم می‌داند.

رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم جلوه‌ای مردمی بودن است

اهمیت مردمی بودن دولتمردان و عمل به آن به اندازه‌ای است که رهبر معظم انقلاب اسلامی در بیاناتشان در نخستین دیدار با دولت سیزدهم به آن اشاره فرمودند.

ایشان در بخشی از فرمایشاتشان در ششم شهریور فرمودند: «یک جلوه (مردمی بودن) همین رفتن میان مردم و شنیدن بی‌واسطه از مردم است. این حرکت بسیار خوب و مستحسنی که (دیروز) جناب آقای رئیسی انجام دادند که رفتند خوزستان در میان مردم، با مردم، از آن‌ها شنیدند، با آن‌ها حرف زدند، این یک جلوه‌ی از مردمی بودن است که بسیار کار خوبی است.»

دولتمردان و مسئولان از منش‌های اشرافیگری دوری کنند

اما نکته قابل توجه این‌که امام خامنه‌ای مردمی بودن دولتمردان و مسئولان را تنها به این مورد محدود ندانسته و دارای جلوه‌های گسترده‌ای دانستند، از جمله این‌که «یک جلوه‌ی دیگر (مردمی بودن)، اتّخاذ سبک زندگی مردمی است؛ بی‌تکلّف بودن در ممشیٰ و منش، دوری کردن از منش‌های اشرافیگری و از موضع بالا به مردم نگاه کردن و مانند اینها؛ این هم یک جلوه‌ی دیگری است از مردمی بودن که از این منش‌های اشرافیگری که معمول است در دنیا، و همه‌ی دولت‌ها و مسئولیّتها و مسئولین مبتلا هستند به این جور نگاه به مردم، به این جور روش زندگی، باید اجتناب کرد.»

اگر خطایی اتفاق می‌افتد عذرخواهی کنید

رهبر معظم انقلاب اسلامی حرف زدن با مردم و مشکلات و راه‌حل‌ها را با مردم در میان گذاشتن هم یکی از جلوه‌های مردمی بودن عنوان کرده و بیان کردند: «مسائلتان را با مردم مطرح کنید ... با مردم در میان بگذارید، با مردم حرف بزنید، از مردم کمک بخواهید در موارد مختلف، هم کمک فکری، هم کمک عملی.»

اذعان به خطا‌ها و اشکالات و عذرخواهی از مردم جلوه دیگری از «مردمی بودن» از نگاه رهبر فرزانه انقلاب بود که ایشان در نخستین دیدارشان با اعضای دولت سیزدهم به آن اشاره کرده و افزودند: «در یک جا‌هایی یک خطایی اتّفاق می‌افتد -خب همه‌ی ما‌ها اشتباه میکنیم دیگر؛ خطا در کار ما‌ها کم نیست- از مردم عذرخواهی کنید؛ صریحاً [بگویید]این اشتباه شده، از مردم عذرخواهی کنید. مردمی بودن این جهات مختلف را دارد. همچنین گزارش خدمات خودتان را هم به مردم بدهید؛ گزارش صادقانه، بدون مبالغه، بدون بزرگ‌نمایی؛ صادقانه [بگویید]این کار‌ها را انجام داده‌اید. مردمی بودن این‌ها است؛ این‌ها جهات مختلف مردمی بودن است.»

آنچه از تبیین بیانات امام خامنه‌ای در ارتباط با شاخص «مردمی بودن» برمی‌آید بیانگر آن است که در شرایط حساس کنونی دوران تصمیم‌گیری‌های پشت درب‌های بسته به پایان رسیده و مسئولان می‌بایست در رده‌های مختلف مدیریتی علاوه بر این‌که در میان مردم بوده و بی‌واسطه با آن‌ها در ارتباط قرار گیرند، مسائل و مشکلات را با آن‌ها در میان گذاشته و از آن‌ها کمک فکری و عملی بخواهند، در صورت بروز هرگونه خطا و اشکال از آن‌ها عذرخواهی کنند و در نهایت گزارش خدمات و فعالیت‌هایشان را نیز صادقانه، بدون مبالغه و بزرگنمایی به آن‌ها ارائه دهند.

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار