دفاع‌پرس گزارش می‌دهد؛

تشکیل دولت مردمی؛ مطالبه رهبری و مردم برای حل مشکلات کشور

دولت مردمی همواره توصیه رهبر معظم انقلاب اسلامی به دولت سیزدهم بوده؛ موضوعی که نه تنها می‌تواند اعتماد آسیب‌دیده مردم را ترمیم کند بلکه می‌تواند در راستای شکل‌گیری انتظارات واقعی از دولت نیز مؤثر باشد.
کد خبر: ۴۷۴۴۰۵
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۴۵ - 31August 2021

تشکیل دولت مردمی، مطالبه مردم و رهبری برای حل مشکلات کشوربه گزارش خبرنگار اخبار داخلی دفاع‌پرس، رهبر معظم انقلاب اسلامی در مراسم تنفیذ حکم سیزدهمین دوره ریاست جمهوری ایران به حجّت الاسلام سیّد ابراهیم رئیسی توصیه‌هایی مهمی کردند؛ ایشان در بخشی از این توصیه‌ها فرمودند: «رئیس جمهور محترم در شعار‌های ایشان مسئله‌ی مردمی بودن تکرار شده؛ این را از دست ندهند؛ این چیز بسیار مهمّی است. «دولت مردمی» را که شعار ایشان بود، در واقعیّت محقّق کنند و به معنای واقعی کلمه با مردم، در کنار مردم، در میان مردم باشند. مردم یعنی همه‌ی مردم؛ بدون امتیاز‌های طبقاتی و گروهی. البتّه حضور در میان مردم که سابقه‌ی این کار را هم ایشان دارند، نباید افراد را از ارتباط با نخبگان غافل کند. ارتباط با نخبگان هم در جای خود یک حرکت بسیار لازم و مفید است.»

دولت مردمی و دولت اسلامی

«دولت مردمی» و «دولت اسلامی» نیز همچون ماهیت در هم تنیده «جمهوریت» و «اسلامیت» یک حقیقت واحد هستند و اگر آقای رئیسی بخواهند افتخار تحقق بخشی به دولتی اسلامی در گام دوم انقلاب را داشته باشند راهش تحقق شعار دولت مردمی است؛ این همان راهی است که اگر درست پیموده شود هم ضامن آبادانی دنیای مردم و هم سعادت و رستگاری آن‌ها در آخرت خواهد شد. تحقق دولت مردمی در گرو به حساب و به شمار آوردن مردم است، دیدن و شنیدن بی‌واسطه آنان است. همدلی و هم‌زبانی متقابل دولت و مردم با یکدیگر است. ایجاد روح اخوت و برادری در پیکره جامعه است و از همه مهم‌تر اتّصاف به ویژگی‌های اشرف دولتمردان عالم یعنی پیامبر اکرم (ص) است.

دولتمرد دولت مردمی، فردی است از جنس مردم، در کنار مردم، کمر بسته برای خدمت به آنان، همدردی‌کننده با درد‌ها و رنج‌های آن‌ها و تلاش برای برداشتن بار سخت زندگی از دوش آنان و فراهم‌ساز زندگی خوب، همراه با پیشرفت و معنویت برای آنان که این همان مطالبه رهبر معظم انقلاب اسلامی از خبرگان ملت در آخرین دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری است.

امام خامنه‌ای در بخشی از فرمایشات خود در این دیدار فرمودند: «یکی از نیاز‌هایی که مورد ابتلاء همه‌ی جوامع اسلامی و همه‌ی کشور‌های اسلامی است و به آن نیاز دارند و بخصوص کشور عزیز ما که بحمدالله با نظام اسلامی اداره میشود به آن نیاز دارد، عبارت است از اینکه ما مفاهیم اسلامی را به مرحله‌ی عمل و به عرصه‌ی عمل بکشانیم.... در واقع عرض بنده این است که عناوین و مفاهیم معرفتی اسلام جنبه‌ی عملیّاتی و ترجمه‌ی عملیّاتی پیدا کند و عمل به آن‌ها ممکن و رایج بشود ... مثلاً فرض بفرمایید در همین قضیّه‌ی اخیر کرونا؛ مفهوم «مواسات» یک مفهوم کلیدی است در مجموعه و منظومه‌ی ارزشی و معرفتی اسلام، که این مفهوم با یک قدری تبیین در جامعه، یک نهضت در همین ایّام به وجود آورد: نهضت کمک مؤمنانه؛ و یک کار بزرگ انجام گرفت؛ یعنی مردم مواسات را از جایگاه یک مفهوم معتبر و مثلاً ارزشمند شرعی که همه قبول داشتند، آوردند به مرحله‌ی عمل، و شما دیدید در سرتاسر کشور چقدر کار انجام گرفت، چقدر ارزش خلق شد با کار‌هایی که جوان‌ها کردند، مردم کردند، گروه‌ها کردند، دستگاه‌های دولتی کردند، دستگاه‌های نهادیِ انقلابی انجام دادند؛ یک حرکتی راه افتاد، یک نهضتی انجام گرفت، گره‌هایی را باز کرد، کار‌هایی را راه انداخت. یعنی مفهوم مواسات این کشش را داشت، این ظرفیّت را داشت که این جور تأثیر بگذارد و جامعه را تحت تأثیر قرار بدهد.»

دولت سیزدهم اعتماد مردم به دولت را بازگرداند

رهبر معظم انقلاب اسلامی چند بار در سخنان خود به موضوع عقلانیت انقلابی و لزوم بهره‌گیری از نظرات بدنه کارشناسی خارج از دولت، فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی اشاره کردند که علت این است که دولت سیزدهم، دولتی انقلابی و دارای وزرای جوان است.

از این رو دولت ممکن است برای ترمیم خرابی‌ها عجله کند که این تعجیل نباید موجب اتخاذ تصمیمات شتاب‌زده و غیرکارشناسی شود. حجت الاسلام رئیسی نیز با تکیه بر اصول و مؤلفه‌های مردمی‌بودن، توانست ضمن جذب سرمایه اجتماعی بخشی از اعتماد از دست رفته را به دولت برگرداند؛ اما این مردمی بودن باید تا روز‌های پایانی دولت ادامه داشته باشد.

دولت سیزدهم باید به معنای واقعی مردمی باشد تا اعتماد آسیب‌دیده مردم ترمیم شود. از این رو نباید وعده‌های غیرقابل تحقق به مردم داده شود. وعده‌ها باید قابل تحقق و شدنی باشد. وعده‌های کوچک، کوتاه‌مدت، ولی قابل تحقق به تدریج می‌تواند مردم را نسبت به دولت دلگرم کند. ضمن اینکه برای وعده‌ها روزشمار مشخص شود.

از طرفی گفتگوی با مردم موجب می‌شود تا انتظارات واقعی شکل بگیرد و دولتمردان نیز به آداب گفتگو و عذرخواهی از مردم ملتزم باشند. به‌نظر می‌رسد اگر دولت قبل به موضوع عذرخواهی توجه داشت و حلالیت‌خواهی‌ها به پایان دوره محول نمی‌شد، این حجم از نارضایتی شکل نمی‌گرفت و سرمایه اجتماعی دولت وضعیت بهتری داشت.

گزارش از امیر قشقایی

انتهای پیام/ ۳۵۱

نظر شما
پربیننده ها