کارشناس مسائل افغانستان:

حاکمان افغانستان ناگزیر به رعایت حقابه ایران هستند

نوروزی گفت: هر کسی در افغانستان روی کار می‌آید باید بداند که اگر حقابه ایران رعایت نشود و دشت سیستان دچار خشکسالی شود، حتماً هم تبعات زیست‌محیطی و هم تبعات امنیتی و اقتصادی آن به مناطق غربی افغانستان سرایت خواهد کرد.
کد خبر: ۴۷۴۶۴۳
تاریخ انتشار: ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۹ - 31August 2021

حاکمان افغانستان ناگزیر به رعایت حقابه ایران هستند

به گزارش گروه سایر رسانه‌های دفاع‌پرس، «مجتبی نوروزی» کارشناس مسائل افغانستان در گفت‌وگویی با اشاره به لزوم تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، اظهار داشت: اگر طالبان اقدام تشکیل دولت فراگیر نکنند و نتوانند نظر و رضایت سایر اقوام و گروه‌های قومی و زبانی را در افغانستان به دست بیاورند به نظر می‌رسد که مشکلات امنیتی افغانستان ادامه پیدا خواهد کرد و نزاع‌های داخلی ادامه دار خواهد بود.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل ادامه داد: البته این مسئله بیشتر مربوط به مسائل داخلی افغانستان خواهد بود. ولی به هر حال آن امنیت مطلوب که همواره مورد تاکید جمهوری اسلامی ایران بوده تامین خواهد شد و مسائل و مشکلات قبلی ادامه پیدا خواهد کرد.

 کارشناس درباره تأثیرگذاری پاکستان در تحولات افغانستان، گفت: اینکه وقتی در مورد پاکستان صحبت می‌کنیم اول باید توجه داشته باشیم که با چند جریان مختلف در پاکستان مواجه هستیم، یک جریان دولت پاکستان و احزاب آن است که احزاب هم به دسته‌های مختلف تقسیم می‌شود. یک جریان مهم سازمان اطلاعات ارتش پاکستان یا ISI هست که تاثیرگذار هستند.

وی ابراز داشت: ما امیدوار هستیم که پاکستانی‌ها طبق سیاست‌های اعلامی خود عمل کنند و به عدم مداخله در مسائل داخلی افغانستان پایبند باشند و فضایی را فراهم کنند که همه گروه‌ها بتوانند در آن فضا با یکدیگر مذاکره داشته باشند و از دل این مذاکرات، ساختار سیاسی آینده افغانستان، بدون حضور و دخالت خارجی تعیین شود.

نوروزی تصریح کرد: همانطور که مقام معظم رهبری هم تاکید داشتند که هیچ کس نباید در مسائل داخلی افغانستان دخالت داشته باشد و این نکته بسیار اساسی است.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل گفت:، اما متاسفانه احساس می‌شود که سیاست‌های اعمالی در زمان اجرای طور دیگری است و اخبار و شواهد حاکی از حضور و نفوذ ISI در بین نیرو‌های میدانی و گروه‌های مختلف وجود دارد و این یعنی تداوم جنگ و ناامنی در داخل افغانستان.

وی با اشاره به خودداری افغانستان از دادن حقابه به ایران، تصریح کرد: تفاهم‌نامه حقابه ایران یک تفاهم‌نامه‌ای است که مورد تایید نهاد‌های بین‌المللی است و هر دولتی که در افغانستان روی کار بیاید، ملزم به رعایت حق‌آبه است و این نه تنها بحث حقوقی است، بلکه زیست محیطی و انسانی هم هست و امنیت این دو به داخل افغانستان هم برمی‌گردد.

نوروزی اضافه کرد: یعنی هر کسی در افغانستان روی کار می‌آید باید بداند که اگر این حقابه رعایت نشود و دشت سیستان دچار خشکسالی شود، حتماً هم تبعات زیست‌محیطی و هم تبعات امنیتی و اقتصادی آن به مناطق غربی افغانستان سرایت خواهد کرد.

کارشناس مسائل افغانستان با اشاره به صدور قطعنامه ۲۵۹۳ شورای امنیت، گفت: اگر طالبان بخواهد به رویه سابق خودش عمل کند طبیعتاً اعتنایی به این قطعنامه‌ها و دستورالعمل‌های بیرونی نخواهد کرد. طالبان باید بداند که اگر در رویه خودش تغییر ایجاد نکند و به مسائل انسانی که مورد تایید جامعه بین‌المللی است، بی‌اعتنا باشد، حتماً بیش از گذشته دچار انزوا و مشکلات خواهد شد که این مشکلات هم گریبان خودش و هم مردم افغانستان را خواهد گرفت.

وی درباره خروج کامل اشغالگران آمریکا از افغانستان نیز اضافه کرد: این که آمریکایی‌ها در اجرای برنامه اصلی خودشان شکست خوردند و مجبور شدند که مفتضحانه افغانستان را ترک کنند هیچ شکی نیست؛ ولی وقتی ما به ذات سیاست‌گذاری و سیاست ورزی آمریکا توجه می‌کنیم می‌بینیم که آن‌ها این منطقه و کشور افغانستان را به طور مشخص رها نخواهند کرد و حتماً به دنبال راه‌هایی برای تاثیرگذاری و کنترل مسائل افغانستان به صورت مستقیم یا غیر مستقیم خواهند بود.

معاون پیشین رایزنی فرهنگی ایران در کابل با تاکید بر اینکه راه حل افغانستان مشخص است، بیان داشت: ساده، ولی در عین حال خیلی سخت است و آن هم اجماع نخبگان است؛ یعنی باید یک تفاهم بین همه گروه‌های اجتماعی داخل افغانستان صورت بگیرد و یک ساختار سیاسی ایجاد شود که در آن ساختار ملزم به رعایت حقوق همه شهروندان افغانستان شود.

نوروزی در پایان خاطرنشان کرد: اگر واقعاً چنین فضایی ایجاد شود افغانستان به سرعت به سمت صلح ثبات و آرامش پیش خواهد رفت، ولی در صورتیکه هر گروه بخواهد تمامیت خواهان با مسائل برخورد کند حتماً مشکلات ادامه پیدا خواهند کرد.

منبع: میزان 

انتهای پیام/ ۹۱۱

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار