افزایش تعداد زائران ایرانی در اربعین مطالبه‌ای که نیازمند رایزنی است

رایزنی مسئولان فرهنگی و سیاسی کشور در جهت تسهیل‌گری برای افزایش تعداد زائران ایرانی به خاک عراق در ایام زیارت اربعین یکی از مطالبات مشتاقان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) است.
کد خبر: ۴۷۴۸۶۴
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۱ - 02September 2021

به گزارش خبرنگار فرهنگ و هنر دفاع‌پرس، حدود ۲۵ روز تا فرا رسیدن اربعین باقی مانده است و شرایط شیوع ویروس کرونا همچنان به‌گونه‎ای پیش می‌رود که امکان سفر برای شرکت در راهپیمایی اربعین را در ابهام قرار داده است.

عزاداران حضرت اباعبدالله الحسین (ع) که چندین سال است با حضور در پیاده‌روی اربعین همواره ارادت خود را به حضرت سیدالشهدا (ع) ابراز می‌کنند امسال همانند سال گذشته خبر دقیقی از چگونگی و شرایط آینده پیش‌رو برای شرکت در این آیین دینی و مذهبی را ندارند.

شیوع ویروس کرونا درحالی طی دو سال گذشته شرایط عزاداری‌های ماه محرم و صفر را تحت شعاع قرار داده است که با افزایش سطح واکسیناسیون در سطح جهان بسیاری از فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و ورزشی در حال بازگشت به حالت عادی است به گونه‌ای که برخی از مسابقات فوتبال در سطح جهان که نمونه آن بازی فینال یورو ۲۰۲۰ بود با حضور حدود ۷۷ هزار نفر جمعیت با تزیق دو دوز واکسن کرونا و طبق پروتکل‌ها در ورزشگاه «ومبلی» برگزار شد.

بیشتر بخوانید:

سهمیه هر کشور برای حضور در مراسم اربعین ۵ هزار نفر است

آغاز فعالیت رادیو اربعین از آخرین روز محرم

از آنجایی که بسیاری از هیات مذهبی سطح کشورمان برنامه‌های محرم امسال را با رعایت دقیق‌تر پروتکل‌های بهداشتی و در فضا‌ها و اماکن سرباز برگزار کردند؛ توقع برای ورود مسئولان فرهنگی و سیاسی کشور در جهت تسهیل‌گری ورود زائران به خاک عراق در ایام زیارت اربعین وجود دارد.

الحکیم: کارت واکسیناسیون شرط حضور در کربلا

محمدعلی الحکیم با اشاره به اینکه در چند روز اخیر رئیس آژانس امنیت عراق وارد بعضی از شهر‌های استان‌های جنوبی در عراق شد، گفت: این حضور برای بررسی و تضمین امنیت زائرین اربعین است، زیرا مراسم اربعین یکی از بزرگ‌ترین گردهمایی‌ها در جهان است به طوری که چندین سال پیاپی این حضور عظیم در کتاب گینس ثبت شده است.

وی از حضور بیش از ۲۲ تا ۲۵ میلیون نفر از مردم سراسر جهان در مراسم اربعین در سال‌های قبل از کرونا گفت و بیان کرد: با توجه به بزرگی و باشکوهی این حضور عظیم، تأمین امنیت این مراسم یک امر بدیهی و حتمی است.

مدیر خبرگزاری النخیل عراق با بیان اینکه هر سال بعد از دهم محرم الحرام، به دستور نخست وزیر، همه ارگان‌ها وارد کار می‌شوند، گفت: از دو دور قبل، رئیس آژانس امنیت ملی عراق وارد شهرستان‌هایی در جنوب عراق شد تا فاز جدید تأمین امنیت مراسم حضور حماسی اربعین اجرا شود.

وی با تصریح بر اینکه دولت عراق به تنهایی نمی‌تواند امنیت چند میلیون زائر را تأمین کند، عنوان کرد: همه ارگان‌ها و نهاد‌ها در عراق به ویژه حشدالشعبی برای حفظ امنیت حماسه اربعین وارد کار شده‌اند. 

الحکیم درباره رعایت پروتکل‌های بهداشتی به دلیل شیوع کرونا در مراسم اربعین توضیح داد و گفت: رئیس آژانس امنیت ملی عراق با استاندار کربلا دیدار داشت و در کنفرانس خبری خود اعلام کرد هیچ خدمه موکبی بدون کارت واکسیناسیون حق ورود به عراضی کربلا را ندارد؛ بنابراین همه موکب داران و زوار عراق قبل از ورود به کربلا باید کارت واکسیناسیون کرونا را ارائه دهند.

مدیر خبرگزاری النخیل عراق درباره زوار خارجی نیز گفت: دولت عراق اعلام کرده است هر کشور تعداد محدودی را می‌تواند به اربعین اعزام کند که در این رابطه فقط پنج هزار نفر از هر کشور امکان ورود به خاک عراق را خواهند داشت و همه این پنج هزار نفر هم باید کارت واکسیناسیون کرونا داشته باشند.

با توجه به شرایط اعلامی دولت عراق درخصوص شرایط حضور زائران برای حضور در پیاده‌روی اربعین جمعیت اندکی از مشتاقات اباعبدالله توان حضور در مراسم اربعین امسال را خواهند داشت، اما با توجه به ارتباطات مثبت سیاسی مسئولان وزارت خارجه ایران و عراق می‌توان پیشنهاد افزایش تعداد زائران ایرانی را مطرح کرد.

پناهیان: لزوم ترویج رعایت پروتکل‌های بهداشتی در اربعین

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان در نشست مسئولان کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به ضرورت فعالیت رسانه‌ای موکب‌های اربعین گفت: باید همه موکب‌های اربعینی به جز ارائه خدمات، نقش رسانه‌ای خود را هم به خوبی ایفا کنند و خودشان محتوا تولید کنند.

وی با اشاره به عشق و علاقه زائران ایرانی و عراقی گفت: به لطف خدا و معجزه اربعین حسینی طی سال‌های گذشته روابط عاطفی خوبی بین مردم ایران و عراق خصوصاً زائران و موکب‌داران شکل گرفته است.

این سخنران مذهبی از ضرورت ارائه خدمات پزشکی و سلامت در ایام پیاده‌روی اربعین خبر داد و گفت: از موکب‌داران درخواست می‌کنم که خدمات پزشکی و سلامت را هم در کنار دیگر خدمات به زائران ارائه کنند. همچنین موضوع ترویج رعایت پروتکل‌های بهداشتی از دیگر نکات مهم اربعین است که باید موکب‌داران این پروتکل‌ها را از متخصصان دریافت و در بین زائران ترویج دهند.

وی با بیان این که در راه خدمت به زوار امام حسین (ع) باید سختی‌ها را تحمل کرد، گفت: امام حسین (ع) خیلی زحمت ما را کشیده است و هرچه در راه زیارت اربعین متحمل سختی شویم، باز هم قابل قیاس با رنج‌ها و سختی‌های اهل بیت و یاران امام حسین (ع) نخواهد بود. بدانید اربعین هیأتی است که میزبان آن خود امام حسین (ع) است.

انتهای پیام/ 121

نظر شما
پربیننده ها
آخرین اخبار